Jump to content

bakaxel grande -73


Recommended Posts

Hej.

Nästan hundra på att det är en 8" med 3.00:1 men om du

kollar på id lappen som sitter på dörrgaveln förarsidan så

går det att få säkra fakta. :?:

Du frågar om det finns Diff klumpar och svaret är ja

det finns många olika att välja på. :?

Många gånger är det bättre att försöka hitta en

utväxling istället för axel då det kan skilja på bredd.

Du frågar också om den pallar för några extra hästar

och svaret är samma ja många fler än original.

Jag har inte hört någon som har kört sönder något

annat än drivaxel annars så brukar det vara kardan

axel och knutkors som brister. :wink:

Link to comment
Share on other sites

id lappen är död...

vad ger 3.0:1i utväxling för hastigheter ungefär vid t ex 4k rpm?

aaa jag var lite orolig över den där tanpetaren som ska sitta under bilen.... specielllt knutkorsen.... de ser ut att komma ur en sytillbehörsbutik typ....

finns det nåt sätt att uppdatera knutkors/kardan så det mår bättre vid höga belastningar? vill ha en driftsäker bil som ska hålla om det brosas upp ute på stan... =)

Link to comment
Share on other sites

Tandpetare?

Du behöver inte vara orolig med detta.

Kardan och knutkors är överstarkt.

Det satt i princip samma kardan/knutkors från 200cui 6'a till 351CL

Om du mäter ditt knutkors så är det om jag minns rätt 82mm

Det finns även grövre men det finns ingen anledning till byte.

Jag kör 450Hk på min orginalkardan och knutkors och har aldrig märkt nått.

För räkna ut hastighet måste du mäta däckets diameter

Formel kan bli så här om däckets diameter är 0.6m

rpm x 3,14 x D x 60..........4000 x 3,14 x 0,6 x 60

-----------------------...=....---------------------------= 150 km/tim

...1000 x utvx(3).........................1000 x 3

Link to comment
Share on other sites

jag planerar på att köra med liknande effekt.... tyvärr tror jag det skiljer lite på körstil... ;)

men vi testar att gasa tills det rasar... d v s gör inta burnförsök före bilen är hemma efter godkänd besiktning...

ps.

tack för formeln...

Link to comment
Share on other sites

Du klarar ändå inte av att köra sönder den delen av drivlinan.

Växellådan däremot är busenkel att köra sönder på våra Fordar :o

En orginal låda (troligen C4 eller??) som du har i din Grande' kör du sönder på 60 röda sekunder när du står och nöter en burnout. :twisted:

Föresten måste du byta låda om du ska köra med den effekten för att få någorlunda hållbarhet

Link to comment
Share on other sites

*fniss*

Ja det gör jag gärna! ;)

Inte alls orolig.

Bracket körning har inte ens brutit ner mina 82mm.

(iochförsig utan smörjnipplar)

Föresten skulle det vara kul om det gick sönder!!

Jag gillar ju tårta!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...