Jump to content

Recommended Posts

he he har gjort det några gånger så detta kan jag!

Lite beroende på vad du ska ha om du ska åka trimmat eller original. Skulle gissa på att du hamnar på ca 5000-6000 med allt och då i original grejor. Jag bytte inte svänghjul första gången och det resultera i att den nya kopplingen slira till och från med belastning på!

Så det var bara att byta igen och då allt. Så mitt tips är för att slippa plocka ner lådan och allt som inte är så kul nu efter 4 gånger fördelen är att man gör det på 1½-2 timmar med allt nu.

Byt svänghjul,koppling,tryckplatta,pilot lager " stödlager i svänghjulet " samt kopplings armen.

Det andra beställ alla grejorna från samma ställe jag beställde från grufman då man annars kan få ett sväng hjul gjort för bilen men med en annan inner diameter än där kopplingen ska ligga och så passar detta inte osv. Skulle det vara något du undrar över bara att höra av dig.

Som sagt gjort detta några gånger nu! Jag tillverkade ett special verktyg för att komma åt det över bultarna och det är 1.5 m lång rund stav i rostfritt som jag sedan svetsade på ½ tums hane/hona på i ändarna guld värd då du ska ha den de 2 övre bultarna på lådan. Samt det sitter en bult från fronten som går igenom startmotorn och in i lådan som man enklast kommer åt igenom att ta bort framskärmen lite bökig att hitta samt jag tömde lådan då en del av oljan annars rinner ur mot kardan då man tar ur den samt höjer motorn i framkant ca 10-20 cm för att få vinkel på allt och lättare montage. Lycka till blev lite mycket text men det kanske kan komma nytta till någon annan som ska byta koppling/låda på sin bil. Trevlig midsommar

wow va bra info! är det så svårt att få bort det övre bultarna med normal verktyg? + jag ahr hört att det är lite knepigt med att avmontera startmotorn :?

jag har redan tryckplatta, koppling, pilotbearing och throwout bearing ..

svänghjulet får man väl svarva vid behov då.. nu återstår bara problemet med att hitta nån som kan göra / hjälpa med kopplingsbytet nu när jag inte har ett garage (med tillräckligt plats) kvar..

kanske nån kan leda mig rätt :?:

Ja dom är lite knepiga då man knappt får upp handen där dom sitter och framförallt första gången. Får man vinkel på lådan så ser man bultarna och tar då dom lätt med detta förlängnings verktyg. Ett tips är oxå ha långa hylsor då man ska bort med avgassystemet då pinn bultarna kan vara lite långa för normala hylsor.Tänk på att man kan behöva släppa på luftburken då man höjer motorn då man annars kan pressa sönder fästen och slangar m.m. Sen är det det biltemas centrerings verktyg som behövs för kopplingen ja eller liknade. Jag borrade bort stöd lagret i svänghjulet för jag har inte någon bra avdragare och det gick som smör. Vart i landet bor du =? Har säker glömt massór av bra tips men fråga om det är något

Glömde start motorn sitter med 3 bultar 2 bakifrån mot fronten om jag nu inte mins fel och den sista :twisted: framifrån och detta med inneskärmen som plockas bort.

Sen ramlar den mer eller mindre bort. Vad har du för bil ?

Ja dom är lite knepiga då man knappt får upp handen där dom sitter och framförallt första gången. Får man vinkel på lådan så ser man bultarna och tar då dom lätt med detta förlängnings verktyg. Ett tips är oxå ha långa hylsor då man ska bort med avgassystemet då pinn bultarna kan vara lite långa för normala hylsor.Tänk på att man kan behöva släppa på luftburken då man höjer motorn då man annars kan pressa sönder fästen och slangar m.m. Sen är det det biltemas centrerings verktyg som behövs för kopplingen ja eller liknade. Jag borrade bort stöd lagret i svänghjulet för jag har inte någon bra avdragare och det gick som smör. Vart i landet bor du =? Har säker glömt massór av bra tips men fråga om det är något

Bor faktiskt i Uppsala ! har en 2000 Musse v6 bilder finns här :http://www.garaget.org/?car=141315

Säger nice läker bil blir lite avis! Varför sa du inte det på en gång 8) Så man kan få snygga bilder under kungsängsbron hmm.

ja när jag va där i alla fall ;)

inte så jävla bra nu längre :? dom har förstört stället ...

nu i år ska jag hitta ett nice stall så man kan ta bilder där..hehe

jag insåg faktiskt att du bodde i trakten ganska sent :D

Går det inte att svarva av svänghjulet?

yes det går att göra det .. beroende på hur dåligt skadad den är .. är den bra skadad så är det bäst att byta upp sig...

Jag lämnade in mitt svänghjul till dione här i Uppsala som svarvade om det. Dock funka det bra några månader och beställde ett nytt sen pg av att jag fick höra att man kan ta bort den typ en härdad yta på svänghjulet. Sen om den är riktig bränd på vissa ställen så kan det bli en annan glattare yta där även efter omsvarvning och detta leder i sin tur att det slirar. Sen som sagt beror det väll lite på hur man kör och vad man har för hk och bredd på däck mm vad som tar stryk när man leker :D .

  • 2 weeks later...

efter 14 timmars arbete (många saker som inte gick åt rätt håll) så är mussen äntligen klar :--

tror att det kommer gå snabbare nästa gång nu när man vet allt :lol:

nästa steg är ju sänknings fjädrarna och hoppas på¨att börja jobba med heads och cam i vinter..

du gör det på 6 timmar nästa gång. Jag är nere på ca 2-2½ nu för tiden.

Skönt att det gick bra det är inte så svårt

jävla lager i svänghjul att sitta fick knacka sönder han i bitar så man kunde ersätta pilotlageret

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...