Jump to content

Recommended Posts

Hej

Håller just på att ta in en 98GT från USA

somjag förstått så måste man byta baklysena så att man har gul blinkers

Under Power Meet i Västerås såg jag en hel del nya 98 och nyare Mussar med endast röda baklyktor även blinkersglaset var rött

Så vad är det som gäller?

Vad gäller för framlysena måste man koppla om eller byta ut dessa helt ?

Som jag förstått måste man ha en gul framskärms blinkers ,kan denna sitta på vilken höjd som helst eller gäller minst 50 cm från marken ??

Tackar på förhand

TonyM67

Är det "Import för Eget bruk" som gäller så kan vi alltid hänvisa till lagen... Vägverkets Författningsamling VVFS 2007:662.

Vad bilprovningen sen säger är ju en annan sak men jag antar att lagarna står över denna myndighet.

Detta har vart uppe i flera trådar tidigare och frågan blir hur man tolkar datumet när fordonet togs i bruk.... om det är här hemma efter importen eller när den kördes ut från dealern i Usa... gäller det senare är det ju lungt.

Undantag från Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar

4 §2 Bil eller släpvagn som dras av bil, och som är importe-rat för eget bruk ska vid tillämpningen av Vägverkets före-skrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, anses ha tagits i bruk före den 1 januari 2005 utom i fråga om hastighetsbegränsande anordningar enligt 14 kapit-let. Ett sådant fordon får brukas i trafik även om

1.

lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om detta undantag tillämpas skall lyktorna, strålkastarna eller reflexanordningarna istället vara utförda i enlig-het med amerikansk standard SAE.

Se hela texten i bifogat dokument.