Jump to content

Recommended Posts

Jag tror inte någon har vägt sin kaross när den har varit tom.

Min cab var helt tom när jag la den på släpet och körde den till lackeraren.

En gissning är att den vägde mellan 400 - 600kg. Kan vara helt fel också.

Nej nej inte ett racebygge. Saken är den att jag skall bygga en kärra att ha den på...

Garaget för bilen ligger 900meter bort och där få jag inte svetsa. I villagaraget kan jag inte förvara bilen längre tider, för det garaget behövs till annat i mellanåt.. Lösningen blir en kärra med en roterbar ställning på för att kunna tippa runt bilen på sida. Den roterbara ställningen kommer dessutom att kunna höjas och sänkas. I varje hörn på kärran kommer det att sitta stödben av husvagnstyp. samt libeller för att kunna väga in kärran i plan.

Jag vill inte ha för stora hjul på kärran, jag har hittat 8 tums fälgar med däck från en obromsad kärra. Frågan är om dessa hjul bär en så småningom mer eller mindre komplett bil, (dock utan motor och växellåda samt inredning).

Därför vill jag veta vad en tomkaross väger....

Tror nog inte du behöver vara så orolig att inte kärran håller för den vikten ditt projekt kommer att ha. Kan berätta om en kärra jag hade på mitt jobb för en sisodär 10år sedan, min dåvarande kollega hade ett litet extraknäck och rev ett asbetstak som han la på kärran som fick ta 550kg tror jag det va. Sen fick han sparken och jag fick ta kärran till tippen där vägde de innehållet till 2.650kg den kärran rullar fortfarande :D

Nja, det var väl mest om jag skulle leta efter några andra hjul, men det blir 8 tummarna. Dom är godkända för 275 kg st. Så det blir totalt 550 kg bärkapacitet på den axeln. Kärran kommer att bli ett hembygge av klass... Tur man bor på landet där det knappt finns poliser.. :lol:

Hej Micke.

Annars har jag en vagn som du kan få.

Den är byggd av en stolpe och en bakaxel av en Passat.

Den går inte att tippa men det finns två lägen att ha bilen, högt eller lägre.

Finns på Vätö.

Hej Micke.

Annars har jag en vagn som du kan få.

Den är byggd av en stolpe och en bakaxel av en Passat.

Den går inte att tippa men det finns två lägen att ha bilen, högt eller lägre.

Finns på Vätö.

Tack för erbjudandet, men jag tror att jag passar. Har redan köpt på mig materialet så jag bygger en egen kärra. Men det var en snygg kombination av dragfordon och släp på den nedre bilden.

Mvh Micke