Jump to content

topplocks pinnbultar??


streetsaleen

Recommended Posts

Jag försöker dra åt pinnbultarna (handkraft) till toplocket, o vissa kärvar. måste alla pinnbultar vara i exakt samma höjd. testade o la en linjal på pinnbultarna o det skiljde 2-3 mm på nån av dom? nån som har lite erfarenhet av detta?

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker dra åt pinnbultarna (handkraft) till toplocket, o vissa kärvar. måste alla pinnbultar vara i exakt samma höjd. testade o la en linjal på pinnbultarna o det skiljde 2-3 mm på nån av dom? nån som har lite erfarenhet av detta?

de NYA topplocksbultarna ska installeras torra. Det står INTE att dom ska smörjas. Normalt finns det lite maskinolja på bultarna från tillverkningen. Det räcker sannolikt.

Såhär ska dom dras

1) 40NM

2) 90°

3) Ytterligare 90°

Detta ska göras från mitten och utåt omväxlande.

Klart.

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker dra åt pinnbultarna (handkraft) till toplocket, o vissa kärvar. måste alla pinnbultar vara i exakt samma höjd. testade o la en linjal på pinnbultarna o det skiljde 2-3 mm på nån av dom? nån som har lite erfarenhet av detta?

de NYA topplocksbultarna ska installeras torra. Det står INTE att dom ska smörjas. Normalt finns det lite maskinolja på bultarna från tillverkningen. Det räcker sannolikt.

Såhär ska dom dras

1) 40NM

2) 90°

3) Ytterligare 90°

Detta ska göras från mitten och utåt omväxlande.

Klart.

Men det är inga vanliga topplocksbultar som sitter orginal. utan detta är pinnbultar, sträckbultar ARP. ska dras med handkraft. :D

efter att jag har skruvat i dom i botten i blocket o sen satte på ena toppen o skulle prova o se om det gick att skruva åt så va det inte mkt av pinnbulten som stack upp så frågan e ju om man fått fel bultar, eller om dom helt enkelt är för korta. :?

Link to comment
Share on other sites

Hur hårt man drar bultarna har med flera faktorer att göra

1) Kompression

2) Bultlängd

3) Typ av toppackning

4) Stålkvalitet i bultarna

Kommer du köra överladdat? Fick du inte instruktioner med bultarna hur hårt dom skulle dras? Alla topplocksbultar ska dras med handkraft, men det innebär inte att man inte ska använda verktyg... dock inte luftverktyg.

Link to comment
Share on other sites

ah, nu förstår jag.. du undrar hur djupt du ska dra bultarna i blocket. bra fråga. Jag skulle nog olja dom och skruva in dom tills dom bottnar, med fingerkraft alltså.

:)

ja vad jag fattade på manualen så skulle de dras i botten utan ARP:s gråa fett o bara fetta på den sidan man drar på muttrarna.

Men sen så snackade jag me Sean Hyland Motorsport o frågade om jag hade fått fel. men de skulle tydligen inte dras i botten, men man lär sig med tiden hahha :D

Dom skulle dras med 90/ft lbs eller va det nu heter, kan inte jänkarnas mått så bra. men man ska tydligen hålla emot med en insektsnyckel vad har har fattat det som om man tittar på pinnbultarna. (bild 2)

Men det som jag var jävligt nervös över innan var att det gick så in i helvete segt att dra för hand. kan la knappats ha blivit gängpaj av att ha dragit pinnbultarna med handkraft. Men aluminium e ju ett rätt känsligt material :?

8c22009114435c7b3.jpg

1d220091147425fa7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skulle kunna tänka mig att det är en helt normal känsla när du pillar i bultarna för hand på det viset.... Anledningen borde vara att ARP tillverkar dessa med en betydligt snävare tolerans på gängan än de standardbultar Ford använder sig av. Man vill helt enkelt ha ett mindre glapp mellan bult och block och på det viset få en större kontaktyta dem i mellan och få ett stadigare bultförband. Sen får man också tänka på att aluminium utvidgar sig bra mycket mer än stålet i bulten och det är ytterliggare en anledning till varför den är så tät i gängan.

Så backa du upp bulten med insexnyckeln så det precis tittar upp över muttran.... Man hade ju dock gärna sett att det funnits ett min-mått på hur långt man ska dra ner bulten i gängan...

Link to comment
Share on other sites

Skulle kunna tänka mig att det är en helt normal känsla när du pillar i bultarna för hand på det viset.... Anledningen borde vara att ARP tillverkar dessa med en betydligt snävare tolerans på gängan än de standardbultar Ford använder sig av. Man vill helt enkelt ha ett mindre glapp mellan bult och block och på det viset få en större kontaktyta dem i mellan och få ett stadigare bultförband. Sen får man också tänka på att aluminium utvidgar sig bra mycket mer än stålet i bulten och det är ytterliggare en anledning till varför den är så tät i gängan.

Så backa du upp bulten med insexnyckeln så det precis tittar upp över muttran.... Man hade ju dock gärna sett att det funnits ett min-mått på hur långt man ska dra ner bulten i gängan...

Ja det tänkte jag med på först att det är så.

han som jag beställde motorn av sa att dom brukar alltid ha en penna o dra ett sträck på bultarna så att alla kommer lika långt ner.

ska ner sen o fixa till allt o försöka få dit topparna idag :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...