Jump to content

Vilket brytarlöst system är att föredra?


LAnders

Recommended Posts

Vad kan rekommenderas för fabrikat gällande brytarlöst tändsystem?

-Endast uppgradera med ignitor och behålla originalfördelaren

-MSD komplett elektronisk fördelare

-Pertronix elektroniska fördelare

Andra alternativ och erfarenheter?

Hall-givare eller finns annat bättre? (Pertronix kör med Hall-givare).

Krävs andra tändkablar, tändstift, databoxar, tändspolar med flamethrower etc.. (vet knappt vad jag skriver om men tror att flamethrower innebär en fet ströminpuls med extrema explosioner i cylindrarna, å andra sidan anger Pertronix att deras, troligen prisvärda fördelare redan har flamethrower inbyggt så originaltändspolen är det enda som behövs, utred gärna så vi får bort okunskap!)? Märker man nån skillnad som bränsleförbrukning, effekten, mindre tveksamhet vid blixtsnabbt gaspådrag sk. gasrespons, lägre CO-värde, avgasljud, startegenskaper, värmeutveckling snabbare (=bra)/långsammare, högre/lägre (=bra) så det är värt eller finns mycket tekniknojja och överskattning?

Börjar vi att titta på det system som hittills tilltalat mig mest så kostar en helelektonisk fördelare från Pertronix ca. 3000 SEK och då är den hemma hos mig. Det låter superbra, men är axeln som ju även driver oljepumpen lika pålitlig som originalfördelarens? Måste jag byta ut tändkablarna från mina original och originaltändstiften? Man behöver ingen annan tändspole enl. uppgift. Det blir likväl samma effekt som med flamethrower-tändspolen eftersom det är inbyggt i fördelaren?? Stämmer verkligen detta? Så här ser den ut, klickbar bild som leder till pertronix:

D7160710.jpg.

Mina alternativ är alltså:

-Beställa Pertronixfördelaren, helst efter relevant respons om den från Er.

-Uppgradera min originalfördelare med Ignitor-3 med lämplig tändspole.

Svara gärna ni som kan och vet samt har erfarenhet. Priserna blir ungefär likadana för de båda ovanstående alternativen, men Ignitor III borde väl ända ge ytterligare starkare gnista då det är en uppgradering från Ignitor II, som Pertronixfördelaren hade som mest då jag kollade för fem-sex veckor sedan.

En likadan helelektronisk fördelare från MSD kostar över 10 000:- så den får de behålla och de har lyckats lägga till fler utkommande kablar också av, för mig okänd anledning. Pertronix fördelare har endast + och -.

Tack på förhand för svar, kommentarer, åsikter och delgivna erfarenheter.

// LAnders

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...