Jump to content

Recommended Posts

För er på Västkusten tänkte jag tipsa dig om en prisvärd oljeleverantör som jag hittat i Göteborg. Caltex kvalitetsoljor har på senare år blivit allt svårare att hitta. Riktigt svårt har det blivit sedan Preem övertog ansvaret i Sverige.

Texaco har en rätt bra mineralolja som passar gammelbilar: Texaco Havoline Premium 20W/50. Men den är stört omöjlig att hitta hos Preem, så jag kontatade dem. Då hänvisade de till Västkustens Drivmedel & Energi på Ringön.

http://www.vde.se/

En trevlig leverantör visade det sig. Olja gick mycket väl att köpa från dem. Minsta volym var dock kartong om 3x4 liter, men för dessa 12 liter betalade jag 519:-. Helt OK pris tycker jag.

Castrol har en liknande olja Castrol Classic XL 20W-50. För en plåtdunk på 5 liter tar Mekonomen 697:-

Biltema har faktiskt också en klassikerolja, Mineral Hevy Lube 20W-50 Classic, 4 liter för 199:-

Så i det här fallet är faktiskt Texaco billigare än Biltema. Och Texas Company borde väl också ha bättre kunskap kring vilket melass de amerikanska hästarna uppskattar antar jag ...