Jump to content

Nils

Klubbmedlem
  • Inlägg

    46
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About Nils

  • Födelsedag 1961-04-26

Medlemsinformation

  • CMC
    223
  • Region
    Västkusten

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Nils's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

0

Omdömespoäng

  1. Mustang var rätt så dyra nya i Sverige, som till viss del förklarardet låga antalet svensksålda. Jag kollar i Teknikens värld nr 23 1967 där detfinns en prislista. En ny Mustang V8 ligger på 28 650:-. Som jämförelse i detsportigare klientelet kostar en Ford Cortina GT 14 866:-. Ford Taunus 20 M 2 dörr 17 944:-, Opel RekordCoupé 20 206:-, Volvo Amazon Sport 19 700:-,Volvo 144 Sport 21 400:-, Volvo P1800 S 24 200:-.
  2. Jag mailade Hansen och fick nedanstående svar om startmotor. Kanske kan det hjälpa någon annan som har samma problem. 289 har 157 kugg.1967-68 har samma startman/aut 1965-66 har olika. Det är MID3124 som gäller
  3. Mustanger ska ha det pris de förtjänar. För 10 år sedankostade en sådan här bil 100.000:-. Fortsätter priskurvan den utslagna vägen kostarden 400.000:- om 10 år. Så slår du till, kanske efter lite prut, lär du få igenpengarna ändå. Att den har varit här sedan barnåren och kämpat sig igenom 47svenska vintrar är också värt att uppskatta – och har sitt pris. De genuint svensksålda är så mycket färre iantal än de senare importerade. Du kommer också att ha trevligt när du ska beta igenomägarhistoriken för att ta reda på i vilka landskap din Mustang har bott och påvilka vägar den har färdats.
  4. Tack för goda råd! Jag har gått vidare med felsökningen ochmisstänker att ljudet jag hör, inte är startmotorn utan startreläet som smattraroch slår av och på. Men nytt startrelä blir det samma sak. När jag byglar över startreläethänder inget alls. Startmotorn är död. Jag har knackat med plastklubba utan resultat. Men gott förslag,minns att det kunde vara så på gamla Volvo att de fastnade. Jag ska kolla jordningen om det kan sitta där. Någon i ettannan tråd föreslog att man kunde testa med en startkabel från minuspolen tillen ren yta på motorn. Annars blir det väl att försöka få loss klumpen. Bultarnaverkar att gå att nå från ryggläge, men helt lätt kommer det nog inte att bli. Går det bra går nog beställningen till Hansen. Bara de sedanspecar rätt. Flera i de olika trådarna verkar ha fått startmotorer som intepassar. Ett alternativ kan kanske vara att renovera den gamla. Denpassar ju i varje fall. I mitt område verkar den här firman ha gott rykte: http://www.ringonsbilelektriska.com/
  5. Min Mustang – 1967, 289, 4vxl manuell – har inte varit utepå 2 år. Bilarna mår bäst av att vara igång vilket jag bistert fått erfara idag. Den startar inte. Jag får intryck av att startmotorn gårigång och snurrar, men att drevet inte går ut och greppar startkransen. Så min fundering är vad som är vettigast att göra medbegränsade mekkunskaper. Tacksam för råd vilken väg som är klokast att gå. • Kan batteribyte vara en steg på vägen – att ett friskarebatteri har större möjlighet att fåstartmotorn att slunga ut startdrevet? • På Chevrolet sitter solenoiden på startmotorn, men här påFord sitter startreläet i motorrummet. Är det någon idé att byta reläet, eller ärdet fel väg att gå om startmotorn ändå går runt? • Bilen står trångt i ett garage i Göteborg och är ju numycket svår att flytta. Går det att byta startmotor utan att ha tillgång tillsmörjgrop/lyft. Att få loss startmotorn är en sak, men hur svårt är det attpassa in en ny? Verkar vara mycket som kan gå fel där också med slag, kugg och shims.
  6. Fronten är inte lyckad. Designelementen från 60-tals klassikerna framställs allt mer utsuddade. Utformningen av grill och strålkastare exempelvis. Skulle kunna vara taget ifrån en Aston Martin eller Audi.
  7. Har du tips om någon bra verkstad/mekaniker i Göteborgsområdet med rätta känslan och som gillar att meka Veteranmustanger? Det som kan bli aktuellt för min del i vår är motor, förgasarinställningar, bromsar etc. Tips emottages tacksamt!
  8. För er på Västkusten tänkte jag tipsa dig om en prisvärd oljeleverantör som jag hittat i Göteborg. Caltex kvalitetsoljor har på senare år blivit allt svårare att hitta. Riktigt svårt har det blivit sedan Preem övertog ansvaret i Sverige. Texaco har en rätt bra mineralolja som passar gammelbilar: Texaco Havoline Premium 20W/50. Men den är stört omöjlig att hitta hos Preem, så jag kontatade dem. Då hänvisade de till Västkustens Drivmedel & Energi på Ringön. http://www.vde.se/ En trevlig leverantör visade det sig. Olja gick mycket väl att köpa från dem. Minsta volym var dock kartong om 3x4 liter, men för dessa 12 liter betalade jag 519:-. Helt OK pris tycker jag. Castrol har en liknande olja Castrol Classic XL 20W-50. För en plåtdunk på 5 liter tar Mekonomen 697:- Biltema har faktiskt också en klassikerolja, Mineral Hevy Lube 20W-50 Classic, 4 liter för 199:- Så i det här fallet är faktiskt Texaco billigare än Biltema. Och Texas Company borde väl också ha bättre kunskap kring vilket melass de amerikanska hästarna uppskattar antar jag ...
  9. Jag har problem med en läckande Holleyförgasare, 4-ports modell 4010 0-84012. Bilen förvaras på annan ort och jag kör den inte så ofta. Det kan vara flera månader emellan. Sista gångerna jag startat upp bilen har det läckt lite i början vid start, för att sedan sluta. Märker inget läckage sedan. Förgasare är inte min specialitet. Vad har ni för teorier, var ska jag börja felsöka? Är det torkade packningar, felinställd flottörnivå, kan det vara en nålventil som inte håller tätt? Kan det spela någon roll att bensinen i flottörhuset troligen har avdunstat vid start, så att bensinpumpen måste trycka ut luften och höjer trycket till att börja med? Finns det någon man kan lämna förgasaren till för översyn och genomgång? Renovering behövs nog inte för den ska vara rätt så ny.
  10. Jag funderar på vilken dimension på bromstrumma bak det ska vara på en 67:a med 289 A-kod. Man får olika uppgifter i olika kataloger. På Hansen får du samma artikelnummer oavsett vilken motor du anger. Tonys skiljer på 6 cylinder och 8 cylinder. US Car har två dimensioner 9x1 1/2 och 10x1 3/4. Ligger Tony och US rätt, är det större bromstrumma 10x1 3/4 som gäller för V8?
  11. Michael på Samlarbilar i Göteborg är ingen Mustangentusiast. Så här skriver han i annonsen för en 67:a som han har till salu. "Som ni kanske vet tycker jag att Mustanger är bland det sämsta i bilväg som USA har tillverkat, som har fått sin popularitet av något helt annat än kvalitet. I klar paritet med Corvair, med mera." I varje fall en ärlig säljare som entusiasmerar kunden inför köpet ... Bilen ligger på samlarbilar.se och på usabil.nu. Det som jag funderar kring är inredningen och dörrhandtagen. Ser en De Luxeinredning ut så här? Har den annorlunda dörröppning än standard?
  12. Nu är mustangen ute på auktion igen, för tredje gången. Se www.bilauktioner.se och www.blocket.se Blev såld i dag för 75.500:- till Kramis52 Märkligt långdragen historia det här. Ska den aldrig få något hem?
  13. En liten fundering: Det skulle vara kul om någon programmeringskunnig gav sig på att konstruera en "Mustang Price Calculator". Basen kunde vara en hardtop från 1965 med sexcylindrig motor och treväxlad manuell i bruksskick, som vi säger i dagsläget prissätter till 75.000:-. Olika faktorer kunde sedan höja priset: cab, fastback, GT, Boss, V8 i olika varianter, 4-växlad manuell, 3-stegs automat, styrservo, bromsservo, skivbromsar, AC, Renovering i olika skalor mm. Olika faktorer kunde också sänka priset. Årsmodellen där Mustangen blir billigare ju nyare den är. Rost i olka skalor mm. När programmet är klart knappar man bara in sin modell med skick och bestyckning och får sedan aktuellt marknadsvärde, uttryckt som en multiplikationsfaktor till 75.000:- Säg till när programmet är klart ...
  14. Har du gott om tid, och vill ha kunskaperna långsiktigt, rekommenderar jag att du köper häftena Mustang Illustrated Facts and Specifications Manual för 1967 respektive 1968. Här framgår skillnaderna mellan årsmodellerna. Det var för övrigt de broschyrerna som säljarna hade som underlag för inläsning. Finns i nytryck på ebay motors för cirka 100 kr styck. Gå in på litteratur och sök på Ford Mustang.
  15. 68:an blev säkrare än 67:an. Men vissa anser att det gick ut över utseendet. Nyheter för 68 var positionsljus på sidorna både bak och fram. Nya säten med säkerhetspärr i ryggstöden. Delad rattstång och säkerhetsratt. Har också för mig att inre backspegeln har annan infästning direkt på vindrutan.
×
×
  • Create New...