Jump to content

Recommended Posts

jag har en fastback 70 som jag har importerat från USA.

tänkte regga den till våren men har sett att hastighetsmätaren måste ändras.

jag hittade en tavla som någon lagt upp här till en 67:a.

kanske passar min också?

hur monterar man en sådan? måste väl sitta innanför glaset annars ser man ju inte vilken hastighet man ligger i ändå.

tack för svar

Hej.

Att montera är inte så svårt, tiden är kanske lite lång,

demontera stoppning och skruva loss och koppla loss

instrument går på några minuter :shock: .

Jag har inte gjort något byte av skala på min Musse

men har funderat på just din fråga gällande klister-

dekalens passande, en fundering jag haft är om man

inte skulle kunna klippa ut själva hastighetsbågen

på dekalen och bara klistra den :think: .

I vilket fall så är arbetet med att skruva isär instrument-

brädan inget svårt :shifty: , vill du ha info eller sprängskiss

så får du en här. ;)

  • 3 weeks later...

Hej

Jättekul med ännu en "vanlig " sportsroof och inte en Mach 1. Inget ont om Mach ettorna men de är ju förhållandevis vanliga...

Jag har själv en sportsroof från -70.

Jag är ganska säker på att "klister" mätartavlan från 67 inte passar på en -69 el -70 års hastighetsmätare. Vet faktiskt inte om klistermärkena tillverkas till -69 och -70. Det kanske någon annan medlem kan svara på.

Jag håller själv på att sätta ihop en komplett instrumenttavla till min bil. Jag ska byta tillbaka till korrekt std svart plastpanel från deluxe träimitation. För många år sedan köpte jag ett km/h instrument till min bil, men det är först nu som den börjar komma på plats... :shock:

Jag ska försöka ta några bilder på min instrumenttavla och guida dig att demontera din egen, det är egentligen inte så svårt, bara man har lite basic skruvarkunskap. Ska försöka hinna med det under helgen.

Under tiden skriver jag hur du demonterar din instrumentstoppning, fast du har kanske redan skruvat isär allt ???

Din instrumentstoppning el. "dashpad" sitter med 13 stycken skruvar, tre uppe vid defroster utsläppen och fyra i nederkant varav två under plastkåporna ute vid dörrarna och två vid radio/värmereglage under liknande kåpor.

Tre skruvar ovanför mätarhuset och tre ovanför höger "klockpanel"

Sitter höger klockpanel som den ska så är den skruvad från insidan med två skruvar, men fästöronen till dessa skruvar brukar vara knäckta. Annars sitter den panelen även med tre skruvar precis ovanför handskfacket. Gör så att du bara släpper skruvarna nederst vid handskfacket och låt panelen följa med dashpaden av. Glöm inte att lossa på kontaktstycket till klockan om du har den. Det kan du nog göra på vägen av.

Du kan ju kolla om öronen är käckta genom att lossa de tre i ovankant och de tre undre och se om du får den lös. Det ska med lite lirkande gå att få ut den före du tar av dashpaden.

Sprängskisserna från Lars hjälper ju också bra till vid demonteringen.

När du väl fått av detta så ser du hur resten sitter, typ mätarhus och kontaktstycke till mätarna.

Passa på att kolla friskluftsintaget ute till höger som går in till värmepaketet, det kan ibland vara rostangripet. Passa på och laga det när du har panelen nere.

Vid behov använd digitalkamera och dokumentera så du vet hur det ska sitta när du monterar ihop.

Lycka till

/Andreas

Hej Igen

Då har jag tagit några bilder på min lösa instrumenpanel. Jag plockar inte isär den helt igen för att beskriva precis allt men du förstår säkert.

När du demonterat panelen från bilen så kan du bärja med att plocka bort alla lamphållare. Efter det så skruva bort spänningsregulatorn, den sitter ungefär mitt på panelen med en skruv och har en anslutning till kretskortet som ett 9V batteri.

För att demomtera det mjuka kretskortet så måste du plocka bort alla de gula muttrarna, de är tillverkade av mässing eller något liknande för att leda spänning till instrumentet.

post-2705-144839113314_thumb.jpgBild 002_2.jpg[/attachment:3b4d2ci4]

Det ser likadant ut på generator och oljetrycksinstrumenten.

Efter detta är det dags att lossa de sex skruvarna som håller konsollen för de bägge stora mätarna. Fyra i underkant och två i ovankant.

post-20-144839112667_thumb.jpgBild 004_2.jpg[/attachment:3b4d2ci4]

post-20-144839108627_thumb.jpgBild 005_2.jpg[/attachment:3b4d2ci4]

Nu kan du plocka bort konsollen och lossa hastighetsmätaren om du har en annan eller klistra dit en lös km/h skala ifall du hittat en sådan.

Hastighetsmätaren sitter med två skruvar från baksidan, men det har du säkert redan listat ut.

Bild 006_2.jpg[/attachment:3b4d2ci4]

När du ändå är där och rotar så städa ur instrumenthuset ordentligt. Jag bytade även de blåa filterna för instrumentbelysningen, de brukar bli matta och slitna med åren.

Hoppas att detta hjälper dig. Som tidigare nämnt, du kanske redan har listat ut allt själv.

/Andreas

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...