Jump to content

Recommended Posts

Ford kör numera aluminiumblock i nya GT500 och sparar ungefär 50kg på kuppen.

En av besparingarna består i att byta ut det traditionella stålfodret mot ett sprayat stålfolder. Kort: ta en tunn ståltråd, hetta upp den och spruta ut den jämt i cylinderväggen. Hona. Nu har du ett stålfoder som är tunt som ett hårstrå och EXTREMT starkt.

Nackdel? Well, det lär ju knappast gå att borra om blocket utan att göra om "sprutet" eftersom det inte finns några lösa foder.

Mer info, filmer och bilder finns här. high-tech!

http://jalopnik.com/5467038/the-ford-en ... issan-gt+r

Ford kör numera aluminiumblock i nya GT500 och sparar ungefär 50kg på kuppen.

En av besparingarna består i att byta ut det traditionella stålfodret mot ett sprayat stålfolder. Kort: ta en tunn ståltråd, hetta upp den och spruta ut den jämt i cylinderväggen. Hona. Nu har du ett stålfoder som är tunt som ett hårstrå och EXTREMT starkt.

Nackdel? Well, det lär ju knappast gå att borra om blocket utan att göra om "sprutet" eftersom det inte finns några lösa foder.

Mer info, filmer och bilder finns här. high-tech!

http://jalopnik.com/5467038/the-ford-en ... issan-gt+r

Det ar ju anda ratt sallan man borrar upp blocken pa dessa, Stroker kit ar ju vanligast sa det gor ju ingen skillnad.

Nissan GT-R anvander ju samma teknik, som ar Ford utvecklat fran borjan :)

Menar ni att det inte går att fodra detta block i efterhand? Borde ju inte vara nåt problem att borra ut ett sånt här block för att trycka i ett gäng foder och borra till den dimension man önskar.... Som med många andra motorer - om inte de flesta.

Annars är ju aluminiumcylindrar med nån form av beläggning inget nytt direkt... men just Fords väg att gå är ju lite intressant...

Menar ni att det inte går att fodra detta block i efterhand? Borde ju inte vara nåt problem att borra ut ett sånt här block för att trycka i ett gäng foder och borra till den dimension man önskar.... Som med många andra motorer - om inte de flesta.

Annars är ju aluminiumcylindrar med nån form av beläggning inget nytt direkt... men just Fords väg att gå är ju lite intressant...

Vi har plasmaskärare på jobbet. Ge mig blocket så ska jag göra ett försök. ;):wave:

Grymt egentligen att kunna göra i efterhand.

Då kan man ju borra sitt block rätt rejält, göra behandlingen och ett säkrare block än utan. (Säger väl sigsjälv.)

Det ar ju anda ratt sallan man borrar upp blocken pa dessa, Stroker kit ar ju vanligast sa det gor ju ingen skillnad.

Nissan GT-R anvander ju samma teknik, som ar Ford utvecklat fran borjan :)

Allvarligt, du är Svensk Erik. :yawn:

http://www.microsoft.com/windowsxp/usin ... guage.mspx :thumbup::clap:

Says who? Jag ar fodd och uppvuxen i USA faktiskt (och bor i Miami sen ett ar tillbaka). Har inte ens ett Svenskt pass :)

Sen att jag kan Svenska ar en annan sak, men jag har ju bott i Sverige till och fran sen jag var 12 ;)

Men det fattas Svenska bokstaver pa mitt tangentbord och att stalla om den for Svenska och "leta" efter dom ar inget jag orkar gora. 99% av det jag skriver pa datorn ar ju anda pa Engelska, Sorry om det stor dig!