Hinkas March 31, 2004 Report March 31, 2004 Varför tillverkades det ca 10.000 mindre mach-1'or 72 mot 71 och 73?Detta gör väl inte på något sätt en 72'a mer attraktiv än en av dom anndra årsmodellerna va?Liten nyfiken på varför det tillverkades mindre 72'or... är det för att det inte fanns marknad för att sälja fler? Citera
NiklasW March 31, 2004 Report March 31, 2004 Jag tror det är så enkelt som att en ny bilmodell är mer eftertraktad... När 71:an kom var det ju en helt ny kaross och det lockade köpare. När sedan 72:an kom och såg exakt likadan ut så säljer självfallet inte den årsmodellen lika bra. Man vill ju att det ska synas att man köpt en ny bil! De riktiga high performance- motorerna fanns ju inte heller 1972. 1973 var det ju nytt igen...ny grill, kofångare, baklysen, stripes mm. Därav en produktionshöjning 1973.Så tror jag det ligger till iaf :wink: Citera
Hinkas March 31, 2004 Author Report March 31, 2004 Det låter ju faktiskt logiskt.Men för mig är 72'an mer värdefull :wink: . Man kan ju skryta med att det tillverkades 10.000 exemplar mindre det året . Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 31, 2004 Report March 31, 2004 Hej.Anledningen till den lägre tillverknings siffran är att köpareuteblev p.g.a. oförändrat utsende och att motorerna somfanns kvar 72 ströps kraftigt. Från att ha ett urval av åtta motoralternativ 71 b.l.a. bigblocktill fem 72 och inga bigblock så var det många som avstod att köpa. Vi får heller inte glömma det hårdare miljökraven som sloghårt mot produktionen 1972.Det blev också ett stort problem med V8 motorerna näroljekrisen och priset på bensin började stiga i USA.Den Mustang som producerades 1973 hade så kraftigaförändringar i motorer så muskelbilen Mustang var helt borta, den blev också mycket annorlunda i utsende p.g.a. hårdaresäkerhetskrav, denna årsmodel blev tyvärr en av FORDs få misslyckanden. Men jag är väldigt glad i min Mach1 72. :wink: Citera
NiklasW March 31, 2004 Report March 31, 2004 Vilken trevlig samlig Mustangägare det blev här nu då! Alla har 1972 Mach 1 och tycker om sina bilar.Lasse, jag såg att din bil togs i trafik endast två dagar efter min i Sverige mars 1973. De måste nästan ha kommit med samma båt och tagits in av samma handlare...nostalgi! Citera
Hinkas April 1, 2004 Author Report April 1, 2004 Det är väl klart att vi är glada i våra 72'or =).Jag hoppas att jag kommer att kunna ta med den till Rättvik i sommar, har redan lämnat in semester ansökan för den vecka =).Om jag inte kommer dundrades i mach-1'an så kommer jag defenitivt att hälsa på under utställningen och kika lite på dessa fina bilar. Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 1, 2004 Report April 1, 2004 Vilken trevlig samlig Mustangägare det blev här nu då! Alla har 1972 Mach 1 och tycker om sina bilar.Lasse, jag såg att din bil tags i trafik endast två dagar efter min i Sverige mars 1973. De måste nästan ha kommit med samma båt och tagits in av samma handlare...nostalgi! Hej.Detta låter spännande detta måste jag gräva i.Försöker att få fram ägarfakta på min 72ahar varit i kontakt med Svensk Arkiv infomen det har inte svarat mig ännu. Har du hittat något builtsheet på din, jag harkanske tur men har båda papprena fråntillverkningen. :wink: Citera
NiklasW April 1, 2004 Report April 1, 2004 Hade varit mycket intressant med buildsheet men sån tur hade jag inte Jag har letat igenom hela bilen och de verkar ha pillat med det mesta. Elen under brädan såg ut som ett fågelbo, men nu håller jag på och gör om en standardhärva till Mach1 och det var lättare än jag trodde faktiskt. Jag får tacka igen för special elschemat jag fick av dig Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.