Jump to content

Insats till ljuddämpare eller annat tips?


Recommended Posts

Då fastnade man i trimträsket trots allt, och jag älskar det! :--

Däremot börjar grannarna rynka extra mycket på näsan när jag gör sena kvällsrundor.

Med Longheaders o fullflödeskattar samt öppna FR500S axleback så smäller det nästan till vid uppstart och jag får smyga iväg på tomgången när jag lägger i "driven". När den är varm är det ingen fara men just vid kallstart ryter den till så där otroligt vasst!

Funderade på att sätta in demonterbara "insatser" i utblåsen typ som jag har på mina Acrapovic-dämpare till mina hojar.

Tips på någon som kan tillverka eller om någon har andra tips o trix?

Funderat på en högst temporär lösning såsom att trycka in stålullsbollar vid uppstart, sen gasa ut dom vid närmaste rödlyse? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det är även jobbigt att åka långt :?

Har börjat funderat på att köpa 2st cut-outs http://www.quicktimeperformance.com/QTEC/index.php

Då kan man åka lungt och :twisted: låta om man vill...

/Micke

Inte jobbigt med långkörning för mig Micke! Jag är ju van med mitt resonansljudande Borla vilket var jobbigare. Har inte heller dragit på stereon sen jag fick bilen med trimmet, njuter av varje sekund! :--

Hade farbror blå efter mig i Södra länken tunneln häromdagen, kom in lite snabbt på påfarten så dom låg bakom och "slog" på bilnummret samt hängde med någon km, men med ett ägg under foten och stabbil körning lät dom mig vara! :clap: Var ganska säker på att bli stoppad och ett föreläggande...

Link to comment
Share on other sites

Iväg i morse för lite bilfix hos Prytz.

Startade upp, snabbt i med backen, smög ut från carporten och vips så drog grannens billarm igång! :shock:

Allt detta resulterade i att jag sålde mina FR500S på plats nere hos Håkan och "lånade" ett par GT500 orginal dämpare tillsvidare.

Hemvägen var som att "köra med gummi" om man nu utrycker sig så, saknar ljudet enormt men för att undvika typ Grannfejden17 bytte jag när vi ändå höll på att skruva.

Ska prova en ny dämpare som kommer inom kort men funderar ändå starkt på att modda ett par FR500S eller som någon kom på nere hos Prytz...

En slags "klämma" med filter som man snäpper på, tydligen ska vissa bilverkstäder ha något liknande när dom kör in bilar i hallen...

Ideér hitills:

1: Köpa färdiga "klämmor" och kanske modda dessa för ljuddämpning.

2: Tillverka egna "klämmor".

3: Modifiera ett par FR500S så dom blir lite tystare.

4: Tillverka demonterbara "insatser" (typ Acropovic MC dämpare) till FR500S.

5: Vajerstyrt spjäll i avgassystemet. (Fanns tydligen som tillbehör på äldre Mussar 90-talarna?)

Alternativ 5 tycker jag vore bäst.

Vet att det finns elektroniskt styrda system men antar dessa är dyra samt dom jag sett öppnar upp "by pass" innan ljuddämparen för raka rör!

Ideér synpunkter tips o trix tages tacksamt emot!

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att spamma sönder min egen tråd... :wtf:

Funderar på dessa, det blir iof inte demonterbart men kanske kan jag hitta den ultimata nivån i mitt tycke för FR500S dämparna?

Dom levereras i 17cm långa enheter och kapas sedan ner efter behov till minst 4,5 cm som förmodligen är 1 ring av totalt 3.

Då kanske man bara behöver köpa 1st och kapa den om det nu räcker med 1st ring! :crazy:

http://vangbo.no/index.php?c=351

Eller det gammla hederliga tricket, dra en gängstång med muttrar tvärs igenom, någon som provat om det är effektivt? Snyggt, NJAAÄÄÄÄÄ..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Gäst

Sådärja!

Nu har jag bytt ut mina FR500s till FR:s GTA dämpare (http://www.mustangperformance.se/product.asp?pid=282 ) som är en "vanlig" ljuddämpare och alltså inte "raka rör". Har fått ner ljudet något men den dunkar på ljuvligt o ljudligt på tomgången samt har kvar det där raspiga fräna nascar-ljudet när man drar på.

Konstaterar att det nog är dom öppna fullflödeskattarna på mina Kooks longheaders som troligen ger det där "höga tomgångsljudet och raspiga pådragsljudet".

Hoppas nu att mina grannar ska bli nöjda, jag är det defenitivt! :clap:

Tomgång:

Körning inuti:

Körning utanför:

Link to comment
Share on other sites

Gäst

MEN... :shock:

Vid kallstart i morse vart det en ljudbang då motorn var kall, dock inte lika jä-ligt som med FR500 men ändå så att sovande grannar garanterat vaknar med ett ryck!

Det blir resonans under carporten, kanske ljudisolera! :silent:

Kom också på att en motorvärmare kanske kan lösa ljudet vid kallstart?

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Du har mer rätt än du tror..

Själv sover jag med just öronproppar och övertygad att fler gör det då dessa "egna hem" hus väggar i Tallkrogen från 40-talet är panel, sjunket kutterspån, lite papp och masonitskivor typ. Fönstrena är också oftast kopplade 2-glas så går folk och pratar på trotoaren utanför huset är det som om dom är i rummet intill!

Men asså det är helt sjukt hur den VRÅLAR till vid kallstart, drog faktiskt igång ett larm igen med dom nya dämparna när jag åkte från Mr Prytz trimverkstad i lördags! :shifty:

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Nu har jag fixat kallstart oljudet tillfälligt med denna "mantlade isoleringsrörskål" som används som just ljuddämpare inom ventilationsbranschen.

Har dom i bakluckan, trycker på vid uppstart och när tomgången lagt sig efter en halvminut eller när jag kört en bit ifrån det känsliga området så drar jag bara loss dom! Funkar kalasbra och kostade någon hundralapp. :D

Link to comment
Share on other sites

Gäst
Faan vad snyggt du pimpat bilen Arno....... :thumbup::thumbup:

Men det är klart en del bosätter sig med många grannar en del på landet med få grannar.......he,he.. ;)

Vadå, gillar du inte färgen? Kanske skulle varit röda? :think:

Vore det inte för mitt jobb hade jag flyttat RAKT AV och av flera skäl än grannarna.

"Ni" där ute på landsbygden verkar ju rätt trevliga också trots allt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...