Jump to content

Ny på Mustang


tobiasax

Recommended Posts

Hej, funderar på att köpa en nyare Mustang. Var kan jag hitta information om den senaste Mustang generationen? Tex undrar jag:

- vilka motoralternativ fanns/finns det?

- vilka utrustningsnivåer finns/fanns det?

- vilka förändringar har gjorts genom åren?

- vilka problem är vanliga?

- vad är prisbilden?

Hoppas någon kan vägleda en nybörjare!

Link to comment
Share on other sites

Hej Jag skall försöka svara på nägra av dina frågor.

Jag kan inte så mycket om mustanger -93.

Men jag skall försöka ge dig lite svar på de nyare modellerna.

94-95 Fanns det två motoralternativ. Antingen en 5.0l V8. Den gamla och beprövade gjutjärnsmotorn med stötstänger. En riktigt arbetshäst. Effekten från denna motor var 215-225 hk (beroende vart du kollar). Men den har ett härligt vrid redan vid låga varv, på bästa amerikavis.

95 kom även en Cobra modell med 240hk.

Det andra motoralternativet var en v6 på 3.8l, eftersom den aldrig har intresserat mig så vet jag inte så mycket om den, men den har 145hk om jag inte mins fel.

Mustang GT har V8:an

Mustang GTS har V8:an men lite mindre kringutrustning (94-95)

Mustang har V6:an

Båte Automat och Manuell låda fanns. Jag måste rekommendera den manuella. En riktigt skön låda. Jag har haft bägge, skulle jag köpa en till skulle det lätt bli en manuell.

96 kom en helt ny V8 till mustangen det hade 4.6l och överliggande kamaxel. Har själv aldrig kört den, en vad jag har läst så är den omtyckt. Första året var prestandan nästan sämre än 94-95.

96 kom även en Cobra modell. Den hade Dubbla överliggande kamaxlar och en effekt på 305 hk.

1998 fick GT:n 10hk till.

1999 fick mustangen en ny design.

GT hade då 260hk

och cobran 320.

2001 kom en modell som hette Bullit. Den hade samma motor som GT:n men 265 hk.

2003 kom en modell som hette Mach1, den hade en nertrimmad Cobra motor (DOHC)

2003 års Cobra kom också med en kompressormatad V8 på 390 hk.

Gemensamt för alla dessa årsmodeller är att GT och V6 har stelbakaxel, Cobran har delad.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!

Jag lutar nog åt en 1999 eller nyare med V8. Tidigare har jag bara kört gamla Mustanger (1965-1968) och min förhoppning är att en nyare Mustang skall kunna ge den rätta jänkebilskänslan kombinerat med tillförlitligheten och bekvämligheten med en ny bil.

Kommer jag att bli nöjd med en nyare Mustang tror ni? Eller, är den för utslätad och "modern"? Är tillförlitligheten så god som jag tror?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...