Jump to content

Batteri problem på 94-GT


Pex

Recommended Posts

Fick byta batteri nyligen pga av att det gamla hade svällt...

Har varit hos en lokal "batteri expert" och fått ett nytt batteri men det verkar som batteriet sakta laddas ur trots att jag kör 10 mil om dagen med det.

Fick hjälpa igång den mha en Volvo V70 på en stormarknads-parkering (skämmit värre) men oj vad startmotorn snurrade, har inte hört den snurra igång bilen så kvickt tidigare...

Batteriet som jag fått har följande värden och används i både äldre och nyare "V8-bilar" utan problem.

90 AH, 480A Din / 790A EN.

Vi har mätt spänningen då bilen är igång och den laddar knappt, mät-instrumentet visade 12,85V och sjönk till 12.5 när jag slog på halvljuset.

Trots att jag varvar upp bilen så laddar den knappt, dock laddade den över 14V när jag satte i batteriet och bilen var kall, ska följa upp detta så det inte är generatorn som ballar ur när det blir varmt.

Är det batteriet som inte räcker till eller är det nåt i elektroniken som inte gillar den här typen av batteri, är tacksam för alla tips och synpunkter.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit med om att ventilreglerade batterier ( stationära, för reservkraft ) sväller om de utsätts för långvarig överspänning och värme.

Kan det vara att laddregulatorn k*kar ur när den blir varm?

Ett överladdat batteri ger upp ganska fort.

Link to comment
Share on other sites

Det batteriet blev kasst efter att ha stått helt urladdat första vintern men jag fick liv i det och laddade det mellan körningarna i flera år, så det var troligtvis mitt fel att det blev så och inte bilens. Men...

Kopplade på en multimeter och mätte spänningen vid kallstart och med bilen avstängd så visar spänningen 12.45 V vilket kan ses som normalt, när bilen startats så laddade den 14.7V. Efterhand som bilen blev varm så startade kylar-fläkten och då sjönk den till 13.5 men reglerar upp efter en stund till ca 14,5, detta är normala värden tror jag...

Slår jag på halv-ljuset så dalar spänningen till 12.6V vilket troligtvis är problemet eftersom halv-ljuset alltid är på. Borde inte regulatorn reglerat upp spänningen precis som när kylar fläkten startade? Halv-ljuset är orginal på en 50- 60W vilket ger ca 10A's belastning. Kan det vara regulatorn som spökar, om jag inte minns fel så styr väl den magnetiseringen av lindningarna i generatorn, ev skulle kanske likriktaren vara kass, typ en av dioderna som gått sönder.

Är detta separata delar som kan bytas var för sej eller är dom integrerade i generatorn?

Har svårt att tro att elektroniken är så intelligent att den nästan slutar ladda ibland för att batteriet är fullladdat, så fort man startar fläkt, ljuset etc. så borde den laddat fullt tycker jag. Hittar väldigt lite om generator, batteri, mm i min verkstads handbok...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...