Jump to content

Mustang 66 HT CMC-1119


Dino

Recommended Posts

Man tackar :)

Sommaren 2009 satt jag och surfade på internet och råkade klicka in på en Mustang 65HT (hade absolut ingen plan att köpa bil), tyckte att den såg skaplig ut och tänkte inte mer på det.

Dagen efter började jag och en kollega att prata jänkebilar och då berättade jag om mustangen som jag hade sett på blocket, han tyckte att jag skulle åka ner till motorbörsgaraget i globen där den stog, och vipps så satt man i gamla saaben och var påväg ner..

När jag kom fram och fick syn på bilen vart jag kär direkt, fin röd lack med bullitfälgarna och nytt chrom.. Bad försäljaren låsa upp bilen för att få kika närmare, efter ca 1 timmes drömmande kom försäljaren tillbaka frågade om jag inte hade sett 66an som stog längre ner i hallen, nej svarade jag. Vi knallade ner och han låste upp den. Jag blev kär på nytt, den var ännu finare än 65an och dom begärde pengar jag inte hade..

Efter ytterligare 1 timmes drömmande åkte jag hem och hittade er CMC :-- , började klicka runt på forumet för att få reda på mer om mustanger och dess historia. Dagen därpå åkte jag till jobbet och jag kände att det pirrade i kroppen, jag ville verkligen ha den där bilen.

Efter lite funderingar och oro om att den skulle bli såld satte jag mig på nytt i gamel saaben och åkte ner med handpenning, efter lite snack med banken hämtade jag min kärlek 1 lång vecka efter.

Bilen var renoverad och nästan nylackad, fanns vissa små brister som jag tänkte åtgärda snarast men jag ville njuta av bilen under sommaren, efter ca 3 veckor åkte jag ut på motorvägen och motorhuven slog upp över taket, som tur va så lyckades jag få stopp på bilen och köra in på väggrenen och stanna utan någon sikt. Huven blev totalförstörd och det vart en liten bula i taket som en 50 öring samt repor på skärmar och i motorrum. :cry: Efter lite snack med försäkringsbolaget och väntan på delar körde jag ner bilen till en polare som lacka om hela bilen igen.

Införskaffade massor av nya grejer som jag monterade på bilen, speglar lite lister mm som saknades samt gick igenom bilen och bytte massa slitagegrejer, det kändes som om det gick framåt igen. Nu är bilen ute igen och den här sommaren tänker jag njuta av den! :--

Bilen är en svensksåld Mustang 66HT med original Instruktionsbok på Svenska vilket är lite kul att ha :)

Låda: 4 växlad manuell toploader

Motor: 289cui med Headers + Edelbrock 600 förgasare, vet ej om det sitter en vassare kam i bilen då den verkar vara lite vassare.

Fick mycket lite information om bilen av förra ägaren, har tagit reda på mycket info om den allt eftersom.

Den har varit i min ägo i snart 1 år och det ska bli många år framöver! :--

MVH Dino

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Självklart blev den mycket finare, va även kul att se att det inte var något spackel eller fusk reparationer då bilen var nerslipad..

För tillfället vill jag få bilen så driftsäker som möjligt och säker att köra, pysslar rätt mycket med elen för tillfället, vill hålla den i original utförande dvs inte göra något karossmässigt förutom putsa :lol:

Funderar kanske på att bygga en lite rappare motor vid sidan om senare då jag inte vill röra snurran som sitter i nu..

Ska ladda upp lite mer bilder snart på underrede ,motor ,inredning mm :D

MVH / Dino

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...