Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Är som sagt väldigt nöjd med min nyköpta Mustang, men har ett litet små störande fel på bilen.När man slår av tändningen och drar ut nyckeln så nollas trippmätaren. Kan det vara så att det är någon kabel som är missad att montera från förra ägaren till batteriet som håller minnet till instrumenteringen? Stereon kommer inte heller ihåg sina inställningar utan den nollas också vid varje nystart av bilen. Slår jag bara av tändningen och låter nyckeln sitta kvar så nollas inget utan det är först när jag drar ut nyckeln ur tändningen som allt nollas. Hade ett liknande fel på min Buell motorcykel tidigare när batteriet var dåligt och strömkretsen bröts så nollades också trippmätaren. Någon som har någon fundering på vad som kan vara fel? Om inte något är felkopplat, är där någon säkring som kan vara kass som håller strömkretsen till det hela?

Tacksam för alla tips som ni kan tänkas ha :)

MVH

Kim

Fick ett ryck idag och började titta igenom säkringarna för att se om där var någon som var kass och således det som orsaka mitt problem med trippmätaren. Fann till min förvåning att ägaren som haft bilen tidigare lyckats med att sätt säkringarna helt kors och tvärs :(. Den röda ramen som visar numreringarna på alla säkringar var krängd ovanpå säkringarna så den lossna direkt för mig och kvar satt man med alla säkringar direkt nedsatt i honerna. Detta var dock det som gjorde att ägaren innan mig lyckats med att t.ex få säkring 21 som styrp PCM, instrumentcluster att sitta på halva sockel 21 och halva sockel 22 som är oanvänd. Detta hade han lyckats med på 2 andra säkringar med, inte konstigt att saker och ting inte funka som det skulle. Flytta rätt på säkringarna och sen vips så var allt frid och fröjd :). Gick igenom varenda säkring i hela bilen sen för säkerhetsskull och satte dit den röda ramen på korrekt sätt igen så inte sådant här kan uppstå igen.

Slet sedan ut stereon för att se hur mannan kopplat där då han inte verka ha haft mycket koll på det elektriska med tanke på säkringarna. Inte helt förvånande hade man även här lyckats klanta till det. Det hade tydligen varit vädligt svårt att lista ut att röd kabel från tändningen skulle kopplas till röd kabel på stereon och gul kabel från batteriet till gul kabel på stereon. Man hade lyckats få röd kabel till gul kabel och gul kabel till röd kabel. Koppla om kablarna och sen var stereon fungerande på normalt sätt igen :).

Teknik betyget kan inte varit jätte högt hos förra ägaren alltså. Nästan så man är rädd för vad för nästa dumhet man skall hitta i bilen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...