Jump to content

En helg på Silverstone


Recommended Posts

Jag har det senaste året varit med i ett projekt på Lunds Universitet som går ut på att bygga en bil som vi ska tävla med på Silverstone i England. Nu i helgen var det examen för det projektet kan man säga när det var dags för slut tävlingen. Projektet går ut på att bygga en bil som man tävlar mot andra universitet runt om i världen i bl.a. Design, presentation, acceleration, skid pad, sprint och endurance.

Det gäller i början att få ihop sponsorer som finanserar projektet med pengar eller tillverkning av delar. Det mesta på bilen är egen design som gjorts i cad program.

Nytt för iår var att vårt team deltog i en annan klass där elbilar och hybrider ingår. Vi sikta in oss på en hybrid bil (en av två hybrider på tävlingen och den enda som klarade av besiktningen)

Efter första dagen med design, presentation och sustainability avklarade så låg vi på 2:a plats i vår klass.

Andra dagen så hade vi lite problem med bilen så vi åkte ner till en 4:e plats.

Sista dagen gick det bättre och vi slutade på en 2:a plats.

Vi fick också utmärkelsen Innovation Award (for propulsion system or environmental impact) som gällde för alla klasser ca 100 team.

Det var en rolig och mycket lärorik helg på Silverstone som gästades av bl.a. Ross Brawn, David Coulthard och andra kända F1 profiler från diverse team

Här är lite bilder från helgen.

Påväg till scrutineering av bilen.

tn_IMG_9525.jpg

tn_IMG_9527.jpg

Hamburgs bil var en av de snyggaste

tn_IMG_9532.jpg

Karlstad klara noise test

tn_IMG_9549.jpg

Depå rakan

tn_IMG_9556.jpg

tn_IMG_9557.jpg

Vy innefrån depån där vi höll till

tn_IMG_9560.jpg

Safteytest med att hoppa ur bilen under 5sek

tn_IMG_9592.jpg

Vattentest för att se om elektroniken klarar vatten

tn_IMG_9606.jpg

tn_IMG_9617.jpg

tn_IMG_9644.jpg

tn_IMG_9647.jpg

tn_IMG_9650.jpg

Tilttest 45 grader

tn_IMG_9659.jpg

60 grader

tn_IMG_9663.jpg

tn_IMG_9668.jpg

tn_IMG_9669.jpg

tn_IMG_9675.jpg

Noicetest

tn_IMG_9679.jpg

Vi klarade besiktningarna

tn_IMG_9832.jpg

Accelerationstest Monarch från Melbourne. För oss gick det mindre bra, vi hade problem med växlingsroboten och kopplingen, vi fick bara in 3:e växeln som mest

tn_IMG_9694.jpg

Karlstad kom två i sin klass under accelerationen

tn_IMG_9700.jpg

Skid pad test (man kör runt i en 8:a)

tn_IMG_9713.jpg

tn_IMG_9714.jpg

Endurance race

tn_IMG_9733.jpg

En av våra konkurrenter Eindhoven som körde på ren eldrift

tn_IMG_9752.jpg

Vinnarna i vår klass Zurich som också körde på el

tn_IMG_9755.jpg

tn_IMG_9770.jpg

tn_IMG_9775.jpg

Alla teamen med på gruppfoto

tn_IMG_9777.jpg

Det blir trångt med förbrännings- och elmotor

tn_IMG_9817.jpg

Ratten är i kolfiber, likaså monocoquen, stolen, brandväggen m.m.

tn_IMG_9821.jpg

Några av batterierna som göms i sidepodsen

tn_IMG_9823.jpg

Utmärkelsen Innovation Award (for propulsion system or environmental impact)

tn_IMG_9826.jpg

Främre hjulupphängning med krängningshämmare

tn_IMG_9829.jpg

tn_IMG_9838.jpg

Jag och en kompis var tvugna att prova på prispallen när vi ändå var på plats, vi saknade dock skumpan :P

tn_IMG_9787.jpg

Fanns det inget pris för största bak spoiler... den lär ni ha vunnit :--

/Micke

Haha det va inte vår bil som hade den stora bakspoilern utan Monasch från Melbourne. De vann faktiskt Skidpad testet så väghållningen på deras bil var bland de bästa. Men tror inte att den där vingen hjälpte alltför mkt. Bilarna kom inte upp i så höga hastigheter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...