mikeo cmc 748 July 19, 2010 Report July 19, 2010 Jag har det senaste året varit med i ett projekt på Lunds Universitet som går ut på att bygga en bil som vi ska tävla med på Silverstone i England. Nu i helgen var det examen för det projektet kan man säga när det var dags för slut tävlingen. Projektet går ut på att bygga en bil som man tävlar mot andra universitet runt om i världen i bl.a. Design, presentation, acceleration, skid pad, sprint och endurance.Det gäller i början att få ihop sponsorer som finanserar projektet med pengar eller tillverkning av delar. Det mesta på bilen är egen design som gjorts i cad program.Nytt för iår var att vårt team deltog i en annan klass där elbilar och hybrider ingår. Vi sikta in oss på en hybrid bil (en av två hybrider på tävlingen och den enda som klarade av besiktningen)Efter första dagen med design, presentation och sustainability avklarade så låg vi på 2:a plats i vår klass.Andra dagen så hade vi lite problem med bilen så vi åkte ner till en 4:e plats.Sista dagen gick det bättre och vi slutade på en 2:a plats.Vi fick också utmärkelsen Innovation Award (for propulsion system or environmental impact) som gällde för alla klasser ca 100 team.Det var en rolig och mycket lärorik helg på Silverstone som gästades av bl.a. Ross Brawn, David Coulthard och andra kända F1 profiler från diverse teamHär är lite bilder från helgen.Påväg till scrutineering av bilen.Hamburgs bil var en av de snyggasteKarlstad klara noise testDepå rakanVy innefrån depån där vi höll tillSafteytest med att hoppa ur bilen under 5sekVattentest för att se om elektroniken klarar vattenTilttest 45 grader60 grader Citera
mikeo cmc 748 July 19, 2010 Author Report July 19, 2010 NoicetestVi klarade besiktningarnaAccelerationstest Monarch från Melbourne. För oss gick det mindre bra, vi hade problem med växlingsroboten och kopplingen, vi fick bara in 3:e växeln som mestKarlstad kom två i sin klass under accelerationenSkid pad test (man kör runt i en 8:a)Endurance raceEn av våra konkurrenter Eindhoven som körde på ren eldriftVinnarna i vår klass Zurich som också körde på elAlla teamen med på gruppfotoDet blir trångt med förbrännings- och elmotorRatten är i kolfiber, likaså monocoquen, stolen, brandväggen m.m.Några av batterierna som göms i sidepodsenUtmärkelsen Innovation Award (for propulsion system or environmental impact)Främre hjulupphängning med krängningshämmareJag och en kompis var tvugna att prova på prispallen när vi ändå var på plats, vi saknade dock skumpan Citera
*Micke* July 19, 2010 Report July 19, 2010 Fanns det inget pris för största bak spoiler... den lär ni ha vunnit /Micke Citera
mikeo cmc 748 July 20, 2010 Author Report July 20, 2010 Fanns det inget pris för största bak spoiler... den lär ni ha vunnit /MickeHaha det va inte vår bil som hade den stora bakspoilern utan Monasch från Melbourne. De vann faktiskt Skidpad testet så väghållningen på deras bil var bland de bästa. Men tror inte att den där vingen hjälpte alltför mkt. Bilarna kom inte upp i så höga hastigheter Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.