Svedis July 24, 2010 Report July 24, 2010 Har inget bra svar om stiften, men har du över 15 V från genaratorn är laddrelät paj. Byt.(fast övriga glödlampor har svårt att klara så hög spänning). Sedan om du har 30000 eller 45000 volt från spolen, spelar mindre roll. Du har ju normalt högre i startögonblicket. Spänningen sjunker med varvtalet.Rotorn behöver magnetiseras för att generatorn skall fungera och det är strömmen genom laddningslampan som ser till att generatorn börjar ladda. Så en växelströmsgenerator laddar normalt inte utan fungerande laddningslampa! För att reglera hur mycket generatorn skall ladda finns laddningsregulatorn (typ max 14 V). Funktionen på laddningsregulatorn är kompliserad att testa så enklare att byta. Kolla koppling:B+ = Batteri +Batteri jord till chassit /karossenD+ = lampan (känner av att strömriktning är ok och slocknar då)D1 även till regulatorMen lirar generatorn rätt, så kan det knappast påverka stiften. Skulle du få någon "spik" från generatorn, är tändspolen som en drossel och lite "slö" så någon spik går inte igenom och ger någon ofantlig spänning till stiftet.Tror mer på fel i tillverkningen?? Citera
mhdin July 25, 2010 Author Report July 25, 2010 Har inget bra svar om stiften, men har du över 15 V från genaratorn är laddrelät paj. Byt.(fast övriga glödlampor har svårt att klara så hög spänning). Sedan om du har 30000 eller 45000 volt från spolen, spelar mindre roll. Du har ju normalt högre i startögonblicket. Spänningen sjunker med varvtalet.Rotorn behöver magnetiseras för att generatorn skall fungera och det är strömmen genom laddningslampan som ser till att generatorn börjar ladda. Så en växelströmsgenerator laddar normalt inte utan fungerande laddningslampa! För att reglera hur mycket generatorn skall ladda finns laddningsregulatorn (typ max 14 V). Funktionen på laddningsregulatorn är kompliserad att testa så enklare att byta. Kolla koppling:B+ = Batteri +Batteri jord till chassit /karossenD+ = lampan (känner av att strömriktning är ok och slocknar då)D1 även till regulatorMen lirar generatorn rätt, så kan det knappast påverka stiften. Skulle du få någon "spik" från generatorn, är tändspolen som en drossel och lite "slö" så någon spik går inte igenom och ger någon ofantlig spänning till stiftet.Tror mer på fel i tillverkningen??Jag fick ett utlåtande från en annan kille idag han pysslar iofs. med chevy men det kvittar.Han säger oxå att min spänning verkar helt normal.....så på tisdag är jag ledig då åker nya stift i igen....plus nya hei fördelaren.Du Svedis D+ = Lampan.... har ingen sån.D1 Går till reg.Men sen har jag direkt dragna kablar från Generatorn som verkar gå direkt mot tändningslåset.Lite j_vla svårt o. följa dom har som sagt jordens ormbo med alla färger som finns. Citera
Svedis July 25, 2010 Report July 25, 2010 Men sen har jag direkt dragna kablar från Generatorn som verkar gå direkt mot tändningslåset.Lite j_vla svårt o. följa dom har som sagt jordens ormbo med alla färger som finns. Den till tändlåset dras ju normalt från startreläts primärsida som ju är samma som från generatorn (fast "krångligare" dragning). Citera
mhdin July 25, 2010 Author Report July 25, 2010 Men sen har jag direkt dragna kablar från Generatorn som verkar gå direkt mot tändningslåset.Lite j_vla svårt o. följa dom har som sagt jordens ormbo med alla färger som finns. Den till tändlåset dras ju normalt från startreläts primärsida som ju är samma som från generatorn (fast "krångligare" dragning).AHA Då har någon alltså bara tagit en genväg.....då borde det inte vara så fel ändå....om man bortser från hur det är gjort.Men som sagt försöker bara få bilen att funka, sen blir det röja av i vinter. Citera
mhdin August 1, 2010 Author Report August 1, 2010 Har äntligen fått dit nya fördelaren....Den var stor , har fått tag på en kamera med Bifogar en bild (gamla locket står ovanpå)Hann tyvärr inte sätta på sista 3 tändkablarna måste byta hanar till honor. Citera
mhdin August 8, 2010 Author Report August 8, 2010 Nu är allt kopplat o. klart. O. den går kanon Det gjorde den i början med petronixen+ flamethrowern oxå.....nu har jag iofs. inte åkt så långt pga. vädret.Men det verkar som petronixen var boven i dramat det var 1:a versionen o. den verkar inte lira riktigt utan förkoppligsmotstånd. Ja, ja, man lär sig alla fall mer o. mer.Och tack alla för hjälpen. Citera
Recommended Posts