October 8, 201014 yr comment_98109 Hej Igen,Försöker luska ut vad felet kan vara. har varit inne på soppan men det verkar som att den stannar först när hela motorn är varm. Den går alltid att starta efter den har stannat men sen är det bara korta sträckor som går att köra från 10 m till ett par hundra kanske. Tillräckligt för att ta sig hem. har nu köpt en ny tändspole till mitt Pentronix 1 system som skall vara matchat. Spolen som sitter där är okänd och efter mätning verkar det bara vara ca 11V vid polerna. Instruktionen på den nya säger att det måste vara 12V och om det är lägre måste en resistor tas bort. Min fråg nu är var sitter resistorn på en -67 med 289 ?
October 8, 201014 yr comment_98110 Hej! Den rosa kabeln som går ifrån tändningslåset till spolen är resistorn.Koppla den till ett relä istället.Det har jag gjort.
October 8, 201014 yr comment_98116 Hej.Du kan ha ett annat fel också, du kanke får ett s.k. ånglås,ett ånglås förklaras lättast så här, värme från uppvärmdmotorn stiger hela vägen upp via insuget till förgasaren, i förgasaren så övergår då bensin till gas, alltså bensinen dunstar så länge motorn är varm Felet är avhjälpt med en spacer mellan insug och förgasare,spacern skall vara i annat matrial än metall, finns s.kfiberplatta att köpa på exempelvis Hansen Racing mfl Petronix I funkar bra till original anslutning, alltså direktpå tändspolen om motorn är av original och inte uppskrämd
October 8, 201014 yr comment_98120 Kan vara vaccum i tanken prova med att öppna tanklocket eller byt....har råkat ut för det den går en bit och sedan stannar
October 9, 201014 yr Author comment_98140 Hej, Tack för alla tipsen.Det finns redan en distans mellan förgasare och insug. ca 2 cm. Har också provat att köra utan tanklock och felet kvarstår.Dock mätte jag upp spänningen igen vid tänspolen och den är betydligt lägre än vad batteriet är (runt 8-9Volt)Pentronix manualen säger att den skall vara samma som batteriet.Har tagit loss tändlåset och identifierat den rosa kabeln (resistorn). Den verkar ej gå att ta lös från tänslåset så jag undrar om inte ett relä som Johnny föreslår är lösningen för att få fram 12V till tändspolen. Frågan är var hittar man ett lämpligt relä ?
October 10, 201014 yr comment_98162 om du tror detta är orsaken, kan du lägga en tåt direkt från batteriet (eller ingången på startrelät) till spolen. Så kan du kolla om det blir bättre. (tycker inte den borde tjuvstanna pga av spänningen när den blir varm?? Fast man har ju haft fel förr.)
October 10, 201014 yr Author comment_98169 hej igen,Fick nu dit ett Biltema relä så tändspolen har nu konstant 12V.Var bara ute och körde en kortare tur ca 8 km och den tjuvstannade inte under denna tur. Hoppas kunna ta en längre tur för att vara helt säker. Själv inte helt övertygad om att detta var felet men man vet ju aldrig. Jobbar parallelt med ett annat problem. Har haft lite kylarsprut/ånga under huven.Bytt övre kylarslang som såg sprucken ut, bytt termostat,bytt kylarlock. Även spolat ut kylaren och där verkade inte mycket skit komma ut. Felet kvarstår Dock ser det ut att komma från själva elementen då det ser blött ut där. Kan tänka mig att det sedan kommer ut på kylfläkten och slungas upp under huven.Går det att trycktesta kylaren på nått enkelt sätt ? Har tillgång till tryckluft. Nån som har nått bra tips ?
October 11, 201014 yr comment_98188 Åk till lokala bilverkstaden och be om att låna en kylartrycksmätare (vet inte om den heter så).Man skruvar bort kylarlocket på kylaren/expansionskärlet, håller mätaren på plats och pumpar upp trycket i kylsystemet. Om mätarens nål faller, är det läckage.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.