Bjarne Barosen April 22, 2004 Report April 22, 2004 Hallå Finns det någon som kan tala om för mig hur jag ska få mer kusar i min -96 GT. Kammaxel o vippor är säkert bra men jag tänkte göra yttre fix på motorn.Tacksam för alla tips. Bjarne Citera
Gäst April 22, 2004 Report April 22, 2004 Något som de flesta 80-90-tals nästan Mussar alltid lider av och gör dom till kärringbilar (skämtsamt menat!) är den usla bakaxelutväxlingen.En riktig C-vitaminkur är att slänga in en 3.70 utväxling.Helt plötsligt förvandlas bilen från ett lamm till en riktig Ulv!Inga problem med landsvägskörningen för den fina överväxeln gör den iallafall till en bekväm glidarbil.Det gör mycket mer än man tror och jag tycker det är "Most BANG for the buck!!"Det är dessutom inget som frestar på motorn och är ett väldigt enkelt ingrepp som de flesta verkstäder klarar av.Inget "gör det själv" dock!Från detta kan du sedan gå vidare om du inte är nöjd.Nästa steg brukar vara bättre avgassystem och KN luftfilter.Ingrepp i motorn bör man vänta till sist eftersom alla ingrepp i motorn är ganska verkningslöst om man inte börjar med det jag nämde först. Citera
Gäst May 16, 2004 Report May 16, 2004 Om man ska byta utväxling till 3.70 måste man själv beställa delar och be nån verkstad göra jobbet eller är det elektroniskt? Utväxlingen är ju så tråkig växlar till 2:an i 100kmh Citera
Gäst May 16, 2004 Report May 16, 2004 Rent verkstadsjobb.Material för enbart utväxling ca 2500-5000 beroende på hur du ordnar det.Arbetet tar tid och är komplicerat och kräver väldigt noggrana instrument.Detta gäller särskillt alla nyare Mustanger som har en bakaxel som man kallar för 8.8Inget man klarar i garaget Citera
Pernolf cmc 558 May 17, 2004 Report May 17, 2004 Byta grenrören ska enligt dynotester jag läst ge ganska många hästar, från 10-20 Hk enbart med eftermarknads-"headders"...Ett annat tips jag fått är sk. "under-drive" pulleys....Har själv inhandlat MAC1 5/8 headers, Underdrive pulleys och ett K&N filter, samt en annan utväxling, en 3.73...Dock ligger allt i skuffen på bilen, har tyvärr inte hunnit montera grejjerna...Och att låta en verkstad byta utväxlingen låter nog vettigt, ska själv leja bort det... Citera
Recommended Posts