Jump to content

Prisbild GT500 07-08


Isaksson

Recommended Posts

Hej,

Har hittat en GT500 som ser intressant ut: http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_GT_Chelby_Cobra_500_GT_29148615.htm?ca=17&w=1&last=1 Tycker Ni att prisbilden ligger i rätt härad? Förstår att det blir billigare att plocka hem en själv från USA men har inte kunskapen om det. Har någon tips om sidor man kan kolla på i USA, typ bytbil.com eller motsvarande i USA?

Link to comment
Share on other sites

Har också funderat kring att ta hem bil från staterna.

Men jisses vad bilar det finns och otroligt varierande priser.

Nu har jag ju kollat alla olika typer av Mussar och andra bilar som jag funderar på och inte bara GT500.

Jag känner mer personligen att jag tror (Man vet ju aldrig :D ) om det blir ett köp av bil i framtiden att jag satsar på en som är hemma och klar där jag får prova min framtida ögonsten och investering innan jag lägger fram stålarna.

Har kollat med förmedling o.s.v och visst verkar dom bra och seriösa, men det känns för mig ändå bättre att lägga 30-50k mer för "rätt" bil och känna mig nöjd och slipper ta risker och chansa. en bil för som i detta fall då +400K vill man verkligen känna att allt stämmer.

Alternativt gör man en semester over there och åker runt och provar bilar och gör deals, men då äts pengarna upp av det och så ska bilen skeppas m.m.:)

Bästa är kanske att verkligen känna någon personligen där borta som man själv kan lita på till 100%, tyvärr gör inte jag det, men många "förmedlare" känner någon som man kan lita på och då faller det personliga för mig.

Detta var bara mina 5 cent om att ta hem bil från staterna.

Menar absolut inte att man inte ska göra det, tycker det är skitbra att folk gör det för det pressar ju priserna här. :D

GT500 ligger nog tyvärr i överkant för mig i pris, men har haft förmånen att fått åka med en GT500 en gång. Och hel...te vad den går. :D

Var mycket överaskad av vridet och att en orginal musse går så förbannat. :D

Hoppas du hittar din bil.

Link to comment
Share on other sites

Tack alla så här långt! :thumbup:

Kollade lite på cars.com och hittade en likvärdig bil som i mitt första inlägg: http://www.cars.com/go/search/detail.jsp?tracktype=usedcc&csDlId=&csDgId=&listingId=51318888&listingRecNum=1&criteria=sf1Dir%3DASC%26mkId%3D20015%26stkTyp%3DU%26bsId%3D20203%26mdId%3D21712%26rd%3D100000%26mlgId%3D28867%26crSrtFlds%3DstkTypId-feedSegId-mkId-mdId-yrId-trId-bsId-mlgId-clrId%26zc%3D32801%26rn%3D0%26PMmt%3D1-1-1%26stkTypId%3D28881%26clrId%3D27124%26sf1Nm%3Dprice%26yrId%3D20145%26trId%3D25358%26rpp%3D50%26feedSegId%3D28705&aff=national

Denna har dock gått runt 1800 mil istället. Begärt pris är 32.995 dollar vilket skulle bli ca 230.000:- :shock: med en dollarkurs på 7 kronor. Men sen då? Vad kostar det att skeppa över bilen? Vad kostar tullen? Tillkommer svensk moms etc etc? Någon som har koll?

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Tack alla så här långt! :thumbup:

Kollade lite på cars.com och hittade en likvärdig bil som i mitt första inlägg: http://www.cars.com/go/search/detail.jsp?tracktype=usedcc&csDlId=&csDgId=&listingId=51318888&listingRecNum=1&criteria=sf1Dir%3DASC%26mkId%3D20015%26stkTyp%3DU%26bsId%3D20203%26mdId%3D21712%26rd%3D100000%26mlgId%3D28867%26crSrtFlds%3DstkTypId-feedSegId-mkId-mdId-yrId-trId-bsId-mlgId-clrId%26zc%3D32801%26rn%3D0%26PMmt%3D1-1-1%26stkTypId%3D28881%26clrId%3D27124%26sf1Nm%3Dprice%26yrId%3D20145%26trId%3D25358%26rpp%3D50%26feedSegId%3D28705&aff=national

Denna har dock gått runt 1800 mil istället. Begärt pris är 32.995 dollar vilket skulle bli ca 230.000:- :shock: med en dollarkurs på 7 kronor. Men sen då? Vad kostar det att skeppa över bilen? Vad kostar tullen? Tillkommer svensk moms etc etc? Någon som har koll?

Tack på förhand.

Lyssna med den här killen polare till mig har tagit hem motorer mm. med honom han heter Tomas o. är från Sverige.

http://socalship.com/shipping.html

Link to comment
Share on other sites

Är det inte 6% på det priset i skatt där borta när man köper av handlare?

Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Frakt är väl 1500$

Så ska väl någon ha sitt där borta för förmedling antar jag...

12% tull

25% moms på det.

ja.. osv..

Staten vill tusan ha mycket av oss som vill ha något kul :cry:

Såg fin ut, hade visst den lilla stereon utan de stora basarna.(Är lite ljudfreak så för mig är det lite viktigt att det är bra ljud i bilen om man inte vill pilla med det själv :D ) Annars är dom väl helt lika eller.?? (blir knepigt att provköra båda ;) )

Kan inte någon med GT500 kunskap berätta lite om olika modeller? Har sett något som kallar sig GT500KR, vad är det? För Kristna eller? :D8) Har lagt märke till att dom är dyra som bara den... Finns det mycket olika typer och utrustnings nivåer av GT500:an eller är det samma allihop?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Lite korrigeringar.

Först pruta på begagnat!

Ingen skatt om man exporterar bilen. Däremot vill de ha en massa avgifter för att de säljer till dig. Det kan man till största delen förhandla bort. Jag tog ner "avgifterna" från 1000$ till 200$ för att de skulle fylla i alla sälj papper.

Tull 10%

Moms 25% på hela summan d.v.s. bil+ frakt+ tull (Svinaktigt! Dubbelbeskattning!)

Tänk också på att landtransporter i USA är dyrt. Bättre att köpa nära hamnstad där det blir billigt att ta den till lastställe.

Personligen föredrar jag Florida. Orsaken den att FL är en rik stat och bilarna sköts och är välutrustade. Och så har de med största sannolikhet inte sett snö och salt.

Good luck!

Magnus

Link to comment
Share on other sites

8) Jag är bara i början av mitt eventuella köp av en GT 500. Porschen ska säljas först, och våren är ju en bit bort. Men man ska ju börja nånstans..

Kollade btw på Gran Turismo härom kvällen på TV8 och där sa de att det var betydligt billigare att ta bilen från USA och via Holland och vidare till Sverige. Kan dock ha gällt veteranabilar endast..

Link to comment
Share on other sites

Tänk bara på EU lagen att bilen måste "bo" i ett EU land 6 månader innan EU förflyttning. Veteraner är riktigt billigt i Holland det är riktigt.

Annars har du kompis i England eller Tyskland som kan äga bilen i 6 månader så får du 17 eller 19% moms istället för svensk ockermoms på 25%.

Good luck

en som provat..................... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...