Svenne December 19, 2010 Report December 19, 2010 Hejsan, jag är ny i forumet och har planer på att köpa en 1994 Mustang GT Cabriolet.Jag har tittat på bilen och i princip bestämt mig för att köpa den men det är en sak jag undrar över. När jag tittade på bilen fanns ingen möjlighet att köra den och säljaren hade haft batteriet på laddning när jag kom dit. Han monterade batteriet och förklarade för mig att nu när batteriet varit urkopplat kommer motorn att gå ojämnt tills bilen blivit körd ca 20 miles förklarade han och startade bilen, som lät hur bra som helst förutom att tomgången var ojämn. Han tom visade mig att det stod i instruktionsboken att, så här är det. Kan någon vara snäll och förklara för mig vad det handlar om, varför går motorn ojämnt när batteriet varit urkopplat och varför måste den köras en viss sträcka innan den går nörmalt igen. Citera
BUSET December 19, 2010 Report December 19, 2010 han har nog talat om att databoxen ska "relearn" dvs känna efter om något är ändrat på bilen och anpassa sig däreftertex om du hade bytat luftfilter etc..så stämmer ej inställningarna! det är rekommenderat att ha bilen igång ca 40min eller köra en viss sträcka så databoxen hänger med..mycket dravel där..men men! när jag hade min 02:a så hade jag batteriet av ett par vintrar (kanske startade upp tillfälligt någon gång) men märkte aldrig några skillnader.. Citera
macattac December 21, 2010 Report December 21, 2010 Kan säga att min musse blev "orolig" på tomgången när jag hade haft batteriet urkopplat. Lät den stå ca 10 min på tomgång sen körde jag som vanligt och sen fick den stå 5-10 minuter till innan jag stängde av den ....förmodligen overkill men sen var den lugn o fin igen....så lugn en vildhäst kan bli Citera
Recommended Posts