Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Håller på med en t-5 konvertering på min -65 ht gt. Har dragit loss den gammla pilot bushing....ser ut som mässing i färgen och knackat dit det nya pilot bearing nållager.....dom ser väldigt olika ut. Ivrig som jag var knackade jag dit det nya utan att mäta djupet eller höjden vilket som...det gick fint men det sticker ut ca 3mm gämfört med det gammla. Det kanske ska vara så se på bilden.

Är det någon som bytt ut orginal mässing pilot bushing mot ett modernt pilot bearing nållager???

Gick det i botten eller vart det som på bilden???

Tacksam för svar

Mvh

Robert i Luleå

post-72-14483915017_thumb.jpg

post-72-14483915045_thumb.jpg

Hej Robert,

Jag har sett lite olika lägesplaceringar på just detta lager. Rev nyligen en 351W/5.8 åt en kund och här satt lagret en liten bit ut, precis som på din bild. I och för sig mycket praktiskt då man enkelt fick tag om kanten och kunde demontera smidigt. På min egen 93a 5.0 så ligger lagrets fläns i nivå med med styrningen för svänghjulet - se bild.

Jag tror inte dessa sista millimetrar har någon större betydelse så länge lagret sitter fast och är rakt monterat i veven. Ingående axel på lådan når aldrig fram så det kommer bottna i lagret eller på ingående axeln där den stegar upp mot splinesen.

Mvh,

post-463-144839150661_thumb.jpg

Hej och tack för svaret

Fick till svar tidigare av ett par kompisar att montera lådan och se så inte ingående axel bottnar...precis som du sa John, så idag har jag både monterat i lådan och ur. Ingen lek när bilen står på pallbockar och när man är ensam, men med en hög med träklossar och en skopa tålamod så går det fint. Hur som helst så når lådan var monterad (sprängkåpa och låda) så fanns det en marginal på ca 2-3mm på ingaende axel och då hade jag inte monterar bellhousing spacer plate och den bygger ca 2mm

MVH

Robert