Anders 57 March 2, 2011 Report March 2, 2011 Har precis köpt en GT-05,tyvärr sitter snikstereon utan cd-växlare och mp3 i.Passar en shaker 500 från 06-09 i en 05:a?Klarar originalhögtalarna av en shaker?Tacksam för svar.Anders Citera
d.nilsson March 2, 2011 Report March 2, 2011 Hur ser din dörrsida ut? Tror det kan vara andra högtalare i dörrsidorna till och börja med. Citera
BHE March 2, 2011 Report March 2, 2011 Jag har precis bytt ut "snikvarianten" med enkel-cd och lägre uteffekt mot en Shaker 500. Det finns flera trådar i ämnet och anledningen till att jag stoppade i 500:an är att jag gillar original-stuket i instrumenteringen.Det som skiljer är att bilarna med just "snikvarianten" saknar bassubarna i dörrarna. Originalhögtalarna högre upp i dörrarna som sitter infällda, bytte jag till 6,5" Rockford Fosgate, och de infällda originalhögtalarna i quarterpanelerna bak (jag har ju en cab) bytte jag till Sony X-plode 6x9". Att få plats med större högtalara krävde lite mekk men det gick.Från Shakerns förstärkarutgång bak ska det normalt gå en kabel som splittar till två slutsteg som driver bassubarna i dörrarna. Slutstegen sitter normalt vid kickpanelerna. Då jag saknar allt detta så drog jag en förlängning från Shakern utgångskabeln till bagaget i stället. Tänkte lägga in ett enkelt slutsteg där som får driva en bas av något slag. Behovet av bas känner jag är nödvändigt då ljudresurserna inte är så enormt imponerande med Shakerns inbyggda förstärkning som får nu får driva fyra högtalare enl ovan. Dock klart bättre än "snikversionen".De originalhögtalare som jag tog ur var alla på 25W och 4 ohm. De jag nu monterat in är även de på 4 ohm.Kan någon hjälpa mig med denna fråga? Vad är det för drivspänning som kommer ut från Shakern och ska driva slutstegen till dörrsubarna? Lågnivå eller högnivå eller något special? Citera
Anders 57 March 3, 2011 Author Report March 3, 2011 Så här ser dörrsidan ut,troligen samma som BHE skriver om. Citera
BHE March 3, 2011 Report March 3, 2011 Den runda (undre) högtalaren är just suben jag talat om som drivs av var sitt slutsteg. Dvs bilen bör ha haft Shaker 500 eller 1000 vid leverans.Jag ska se om jag hittar någon bild på mina dörrsidor som inte har denna sub. Citera
BHE March 3, 2011 Report March 3, 2011 Anders 57, Grattis till ett bra köp! Glömde säga det!!! Citera
Anders 57 March 3, 2011 Author Report March 3, 2011 Tack,trivs kanon med bilen,kommer nog aldrig att tröttna på morret vid kickdown.Jag misstänkte att det har suttit en shaker i vid leverans dådet finns många andra options såsom skinn osv.Då behöver jag inte byta högtalare(direkt i alla fall).Däremot undrar jag fortfarande om en shaker 06-09 passar i min 05:a.Har sett vettiga priser på ebay. Citera
BHE March 4, 2011 Report March 4, 2011 Om du ska köpa en Shaker så kommer du nog över en till rätt kurs här i Sverige. Det är rätt många som ersatt originalet med andra speleverk. Sätt in en annons under delar köpes här på forumet.Ang Shakern så är 2005-2006 likadana. Vad som sedan skiljer vet jag inte riktigt. Oftast lite mer finesser ju nyare brukar det ju vara. Viktigt är väl bara att inte anslutningarna i kontaktstyckena på baksidan är dragna på olika sätt. Bifogar någon länk att kika vidare på.http://crutchfield.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5107http://mustangforums.com/forum/2005-2011-mustangs-43/http://mustangforums.com/forum/2005-2011-mustangs/567811-2006-shaker-500-to-2007-need-a-bit-of-help.html Citera
Recommended Posts