Jump to content

Demontera rattkåpa


PatricF

Recommended Posts

Håller på med att försöka lösa kopplingen på mina externa broms ljus och har använt Grufmans beskrivning på Sverige konvertering. Där står att man skall ta bort kåpan runt ratt stången ( se nedan) men hur tar jag bort blinkers väljaren ? Om jag inte sett helt fel så sticker den ut ur samma kåpa.

Jag börjar misstänka att förra ägarna har gjort något här då dom dragit en kabel från en som går ut från broms pedalen och dragit den bakåt till bakljusen ( istället för att gå via centrala bakljuset!)

Jag får en blinkers signal till mina externa blinkers men dom lyser även när jag trycker på bromsen

Utdrag ur Grufmans Beskriving:

1. Det första vi ska göra är att separera bort bromsen från blinkerssignalen. Demontera kåpan runt

rattstången. Normalt är det tre skruvar på undersidan. På Town Car finns en spak som man ställer

rattvinkeln med, även den måste demonteras. Tag ut tändningslåset genom att vrida på tändningen

och för in en spets i hålet på undersidan av låscylindern och peta till på låskulan samtidigt som du drar

tändningslåset utåt. På vissa bilar måste man demontera mer av instrumentpanelen för att komma åt

sista skruven på rattkåpan. Gör det.

2. När rattkåpan är demonterad så skall du lokalisera en ljusgrön kabel som går från kontaktstycket på

“baksidan” av blinkersspaken. (Kabeln är Röd med en ljusgrön rand på Mustang 94-97, Mörkgrön på

Mustang 98-04 och Town Car 98-04 och Grön med röd rand på Town Car 2007-2010). Klipp av den ca

4 cm från kontaktstycket. Isolera ändarna. Kontrollera att du klippt rätt kabel genom att trycka ner

bromspedalen. Nu skall endast det CENTRALA bromsljuset tändas. Höger/vänster bromsljus skall vara

släckta. Återmontera rattkåpan, sätt tillbaka tändningslåset och stäng av tändningen.

Patric

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...