Jump to content

Featured Replies

  • Author
comment_109986
comment_109987

Tanken med spread bore är väl att få lite bättre bränsleekonomi. Vid normal körning används de mindre primärerna och när du gasar på öppnas sekundärerna precis som vanligt. Bara det att sekundärerna är mycket större så vid uteslutande hård körning förlorar man ekonomin. De mindre primärerna är sannolikt smidiga att ställa in för bra gasrespons på låga varv, troligen även bättre vaccum. D.v.s. de "fördelar" som en liten förgasare har fast man försöker få med fördelarna av en större.

Kollar du på insugen ser du att även de med 4 runda hål går ihop i plenumet på respektive sida precis som de normala tvåplansinsugen - ska nog inte förväxlas med enplansinsugen alls. Jag tror det är mer en kosmetisk fråga när det gäller insugens utseende - 4 hål eller bara en spalt i mitten.

comment_109997
Jag tror det är mer en kosmetisk fråga när det gäller insugens utseende - 4 hål eller bara en spalt i mitten.

Designen har en viss inverkan på vridmoment och stegring av vridmomentkurva. Detta område påverkar också förgasarens funktion och bränslets fördelning och finfördelning i plenum.

Som alltid med motor, även här finns många variabler och egenskaper att finna.

comment_110016

I så fall bör man få en förändring i motorns karaktär om man sätter på en spacerplatta med 4 hål på ett insug med bara en spalt i mitten (förutom förändringen man får av den något större plenumvolymen...)? Jag tänker på att "längden" på hålen inte är större än tjockleken på en spacerplatta innan de går ihop i plenumet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...