PeterF November 26, 2011 Report Share November 26, 2011 kan ngn reda ut begreppen? skillnader på insug och förgasare? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 November 26, 2011 Report Share November 26, 2011 Spred = 2 mindre och två större portar, Square = 4 lika stora portar;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF November 26, 2011 Author Report Share November 26, 2011 Ingen skillnad på insugen? för det finns väl i spread och square också? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 November 26, 2011 Report Share November 26, 2011 Snabbt tråkigt svar...http://www.google.se/search?hl=sv&safe=off&q=spread+bore+intake+manifold&gs_sm=sc&gs_upl=1661l6178l0l11217l17l16l0l1l1l0l309l2789l0.13.2.1l17l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1280&bih=830&pdl=300&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterF November 26, 2011 Author Report Share November 26, 2011 Snabbt tråkigt svar...http://www.google.se/search?hl=sv&safe=off&q=spread+bore+intake+manifold&gs_sm=sc&gs_upl=1661l6178l0l11217l17l16l0l1l1l0l309l2789l0.13.2.1l17l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1280&bih=830&pdl=300&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wiHar också googlat. dessvärre ser insugen inte likadana ut på din länk heller. En del är avdelade och en del är öppna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 November 27, 2011 Report Share November 27, 2011 Tanken med spread bore är väl att få lite bättre bränsleekonomi. Vid normal körning används de mindre primärerna och när du gasar på öppnas sekundärerna precis som vanligt. Bara det att sekundärerna är mycket större så vid uteslutande hård körning förlorar man ekonomin. De mindre primärerna är sannolikt smidiga att ställa in för bra gasrespons på låga varv, troligen även bättre vaccum. D.v.s. de "fördelar" som en liten förgasare har fast man försöker få med fördelarna av en större.Kollar du på insugen ser du att även de med 4 runda hål går ihop i plenumet på respektive sida precis som de normala tvåplansinsugen - ska nog inte förväxlas med enplansinsugen alls. Jag tror det är mer en kosmetisk fråga när det gäller insugens utseende - 4 hål eller bara en spalt i mitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB November 27, 2011 Report Share November 27, 2011 Jag tror det är mer en kosmetisk fråga när det gäller insugens utseende - 4 hål eller bara en spalt i mitten.Designen har en viss inverkan på vridmoment och stegring av vridmomentkurva. Detta område påverkar också förgasarens funktion och bränslets fördelning och finfördelning i plenum.Som alltid med motor, även här finns många variabler och egenskaper att finna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 November 28, 2011 Report Share November 28, 2011 I så fall bör man få en förändring i motorns karaktär om man sätter på en spacerplatta med 4 hål på ett insug med bara en spalt i mitten (förutom förändringen man får av den något större plenumvolymen...)? Jag tänker på att "längden" på hålen inte är större än tjockleken på en spacerplatta innan de går ihop i plenumet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Logga in för att kommentera
You will be able to leave a comment after signing in
Logga In Nu