Jump to content

Missljud från högerframdäck


swebro

Recommended Posts

Nyligen köpt en 2011 Mustang V6, ca 2500 mil.

Tror inte det är ett allvarligt fel men jag hör ett surrande, nästan tjutande ljud från höger fram, har kollat däcken och de är bra, bromsskivorna ok, bromsklossarna ok..

Däremot så är bromsskivorna väldigt heta efter körning, är det normalt ?, de är inte så pass heta att det ryker eller luktar, och fälgarna blir inte speciellt varma (ska tilläggas att jag bor i Florida)..

Däcken är inte ojämna, dvs inga "skakningar" vid körning.

Det enda är ljudet..

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som bromsoket på HÖ fram kärvar. Prova att bromsa hårt flera gånger i rad på otrafikerad väg så det får motion och se om det hjälper. Drar bilen snett om du släpper ratten?

Annat fel kan vara hjul-lagret som är på väg att skära. Bromsskivorna ska inte vara väldigt heta vid normal körning.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som bromsoket på HÖ fram kärvar. Prova att bromsa hårt flera gånger i rad på otrafikerad väg så det får motion och se om det hjälper. Drar bilen snett om du släpper ratten?

Annat fel kan vara hjul-lagret som är på väg att skära. Bromsskivorna ska inte vara väldigt heta vid normal körning.

Ok, skall testa dessa.

Låter lite otroligt att hjullagret skall kärva på en såpass ny bil.

Har nybilsgaranti kvar så det får dem såklart fixa.

Bilen drar lite lite när jag släpper ratten, men det tänker jag mer beror på vägen?

Om Bromsskivorna blir heta, är det alltså hjul-lager eller att bromsen sitter för hårt?

Det blir varmt på båda sidorna nämligen..

Link to comment
Share on other sites

Ok, skall testa dessa.

Låter lite otroligt att hjullagret skall kärva på en såpass ny bil.

Har nybilsgaranti kvar så det får dem såklart fixa.

Bilen drar lite lite när jag släpper ratten, men det tänker jag mer beror på vägen?

Om Bromsskivorna blir heta, är det alltså hjul-lager eller att bromsen sitter för hårt?

Det blir varmt på båda sidorna nämligen..

Ah, då täcker garantin felet. Bilen ska rulla rakt på plan väg när du släpper ratten men drar det snett vid inbromsning?

Blir båda skivorna fram varma alltså men ljudet kommer från HÖ fram? Då måste belägget ligga på skivorna något fast du inte bromsar.

Ett säkert sätt är att du hissar upp framhjulen och försöker snurra dem för hand. Går det trögt och hjulen slutar att snurra direkt när du släpper taget, ligger beläggen på skivorna och därmed orsakar hetta när du kör.

Är du händig, kan du ta loss högra framhjulet och försöka lokalisera var ljudet kommer ifrån om det hörs även när du snurrar för hand. Kanske bromsoket är felmonterat och ligger precis mot bromsskivan.

Link to comment
Share on other sites

tydligen så var det inget fel, det är bara jag som är överdrivet ljudkänslig, lägger mkt pengar på en bil så är man nog lite överdrivet noggrann :)

tack för hjälpen!!

Vill bara påminna dig om att betongvägarna i Florida tjuter ju som visselpipor ibland. Har just "visslat" en vecka.

Magnus Widell

Trollhättan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...