FredrikEriksson December 18, 2011 Report December 18, 2011 I slutet på 2008 hittades "det perfekta projektet" på blocket.Den vanliga processen sattes igång, nervöst funderande, ringde, åkte och tittade och hämtades dagen efter glad som en unge på julaftondå såg den ut så här.Man kan väll egentligen inte säga så hemskt mycket mera än att låta bilderna tala för sig själv, som ni ser köptes den 2008 så har kommit en liten bit på vägen sen dess, men lägger upp flera bilder i nästa inlägg så det blir lite ordning och reda. Citera
FredrikEriksson December 18, 2011 Author Report December 18, 2011 Lite delar dokumenterades så man skulle komma ihåg vad som följde med bilen eftersom man inte fick skruva itu den själv.Det är allt möjligt smått och gott som synes i varierande skick Citera
FredrikEriksson December 18, 2011 Author Report December 18, 2011 Det hände väll inte direkt något av värde sedan utan det var bara att börja slipa ner vad det nu var dom hade haft på bilen, nån form av tectyl kanske? iaf så kördes hela bilen av med "grovrengörare" http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Grovrengorare-19330/En jäkla jobb, vet inte om jag skulle göra om det på en bil till men var det enda sättet jag kunde komma på. Citera
FredrikEriksson December 18, 2011 Author Report December 18, 2011 Efter ett par veckor så kom jag helt enkelt inte längre på ovansidan utan det var dax att slå runt karossenEn vagga byggdes "lite snabbt", svåraste var att få bilen att hänga i "mitten" så den var lätt att slå runt.Vart hyfsat till slut men inte perfekt. Citera
FredrikEriksson December 18, 2011 Author Report December 18, 2011 Sagt och gjort, vaggan klar och bilen kunde slås runt.Livet vart betydligt lättare av det här, så samma resa började igen.Slipa slipa slipa och slipa. Citera
FredrikEriksson December 18, 2011 Author Report December 18, 2011 Till slut var man klar även med underredet och kom inte längre med karossen.Då man bodde i lägehet i Uppsala vid tillfället så kunde jag inte blästra i det garaget jag hyrde dåså hela klabbet togs ut till föräldrarna på landet och stäldes in i jätte carporten vi precis hade byggt.Här tillbringades säkert 2veckor av semestern för att blästra och måla CA-primer dagarna i ändabilen blir betydligt större när den ska gås igenom centimeter för centimeter med blästerpistolen.Allt som är gult har blästrats av kan man säga. Citera
FredrikEriksson December 18, 2011 Author Report December 18, 2011 Och som tidigare inlägg visar stod projektet still ifrån sommaren 2009 till sommaren 2011 för att ta snigelfart igen.hade räknat med att börja spackla och måla upp henne då, men kunde inte "fuska med cowlvent problemet som dom lider av.Och en jäkla tur va det för den var mycket värre än jag trodde när jag borrade loss "locket" och skulle rensa upp där under.Lite ny plåt beställdes från VP och började tillverka nya detaljer och så vidareBilderna talar väll för sig självt.Längre än så här har jag inte kommit men suget börjar komma tillbaka nu när vintern är här. Citera
mhdin December 18, 2011 Report December 18, 2011 Det är inget dåligt jobb du lagt ner.Kul att du delar med dig, väntar på forsättning. Citera
Lygdman cmc813 December 19, 2011 Report December 19, 2011 Bra jobbat, Det är mer jobb än man tror att köra av all färg och skit Citera
FredrikEriksson January 13, 2012 Author Report January 13, 2012 Det är inget dåligt jobb du lagt ner.Kul att du delar med dig, väntar på forsättning.Ne, det tar längre tid än man kan inbilla sig =)Bra jobbat, Det är mer jobb än man tror att köra av all färg och skit Ja det är helt otroligt vad med jobb det är, och vad som gömmer sig under färg och spackel. Citera
FredrikEriksson January 13, 2012 Author Report January 13, 2012 Efter att legat hemma sjuk en vecka från jobbet så var jag tvungen att bryta av lite, så släpade mig ut för att se om jag orkade göra något.Mådde genast bättre och fick upp farten på riktigt.Har funderat och forskat ganska länge i ämnet "repair cownvent" så var kul att få sätta igång.Ny plåt hade köpts hem från VPSom synes passar den hyffsat men är lite för stor, bara att märka på och kapa ur lite för att iaf få ner den på platsSådär, mycket bättre.Ingen direkt skillnad på högra sidan, samma procedur där helt enkelt.Så där, 2 reparationsplåtar som passar ganska bra där dom ska vara, viss skillnad mot org plåten Gamla plåten grovkapades och lades på, notera även att jag spar torkardelen av plåten inkl alla fästen på undersidandetta är självklart bara för att det ska passa när bilen ska byggas ihop igen.För att få gamla plåten att ligga rätt i sidled så lades helt enkelt locket på igen och centrerades med dom urborrade svetsarna enligt bild.ett par tvingar och hela kalaset är på plats, rullade fram svetsen och punkade ihop dom 3 plåtarna.Nu var det "bara" att kapa rakt igenom hela kalaset så all överflödig plåt försvann.Sedan dit med hela kalaset igen och punkta ihop det kant i kant (lite pillrigt var det men det fick ta den tiden det tog)Härnäst på schemat står staget till tornen på tur.Som synes måste allting byggas upp från grunden, får se om det blir bra. Citera
FredrikEriksson March 19, 2012 Author Report March 19, 2012 Har bytt lite mera plåt.Denna gången var det delen batteriet står i.Först ett par bilder på den dåliga delen.Wurths svetsborr svek mig inte denna gången heller, värd varenda krona.Grovkapade in nya plåten från VP.Här vart det lite dåligt med bilder, men plåten är inpassad och fastdragen med ett par självgängande plåtskruv.Först tvingade jag dit lite profiler så det skulle vara rakt och snyggt.Därefter kände jag att det var dax att bulta dit framskärmarna och lägga på huven så man inte är totalt ute och cyklar i passformen.Hade ju en jäkla tur att det vart lite värme ute så det gick att blästra igen, sagt och gjort, kanterna sköts av och målades med wurths svetsprimer.Skruvade fast plåten med ännu flera plåtskruv så den skulle ligga av runt om.Laddade borrmaskinen med svetsborren för att få runda och snygga hål att svetsa i, försökte matcha det gamla utseendet.Ja, bilderna talar för sig själv, svetsat och slipat är det.Det var allt för denna gång, har ett par bilder på gång till nästa sväng, det är alla hål i motorrummet jag behöver hjälp med vilka som ska läggas igen. Citera
FredrikEriksson April 1, 2012 Author Report April 1, 2012 Imponerande arbete, lycka till i fortsättningen.Tack så mycket =)Har gått och nojjat över att jag inte kan få det rakt och fint igen som det ska vara nu närjag kapat bort cowlventen, svetsat, blästrat och allmänt misshandlat bilen =)Fick börja med att få ner plåtarna mot karossen och lina upp delarna. Sen på med självgängande plåtskruv tills det vart hyffsat runt om.Hängde på skärmarna ännu en gång och hämtade in motorhuven och lite träklossar att pallra upp denna med.Ser fin fint utser hyfsat ut iaf.Var tvungen att få på fronten oxå, har aldrig sett min egen bil så här ihopbyggd förr =)Fråga:Hur hade ni gjort för att måla och behandla insidan av Cowlventen nu när det är dags attslå ihop paketet för gott?Jag har tänkt måla med CA-primer först och främstmen sen måste jag ju svetsa runt om så kommer ju färgen att brinna bort och det ser jag ju som ett problem.Behöver hjälp =) Citera
Klingan75 April 1, 2012 Report April 1, 2012 Någonstans i denna tråden gör dom en variant som jag inte sett tidigare. Det sågar ut ett hål på varje sida som gör att de kommer åt. Sedan svetsar de igen de hålen och rostskyddar genom gallret. Är en seriös renovering så de vet nog vad de sysslar med. Du kanske kan få någon idé iallafall.http://www.imboc.com/forums/showthread.php?t=184589 Citera
FredrikEriksson April 1, 2012 Author Report April 1, 2012 Tack så mycket, det där löste mina problem perfekt Gör exakt som dom gjorde.Tar upp hål alternativt om slangen med 360* munstycke går ner i gallret och kör någon tjocksmörja som rinner ner i skarvarna ordentligt.http://www.imboc.com/forums/showthread.php?p=2104229#post2104229Någon som har erfarenhet av nått som funkar bra med kanske rätt munstycke från början? Citera
FredrikEriksson April 11, 2012 Author Report April 11, 2012 Håller på och lappar ihop det sista på cownvent-reparationen men funderarpå den här rackarns läppen som sitter på torpeden.Först trodde jag det var en gammal lagning som inte var avslutad men hittadeingen svetsfog runt den och började ana ugglor i mossen.Självklart googlades det och ja, mycket riktigt så var jag inte ensammen om att ha den.Frågan är väll egentligen, vad gör den där?Ska det vara något nummer instansat där? dålig tillverkningen från fabriken? behövde dom bli av med plåt i USA?Jag tycker den ser helt felplacerad ut. Citera
FredrikEriksson April 23, 2012 Author Report April 23, 2012 Lagar och lappar lite här och var, inget direkt intressant för bildintresseradeSkulle verkligen behöva vårvärmen för blästring och målning just nu. Däremot har en beställning lagts från VP-autoparts på följandeC5ZZ-6520124-HQ Dörr 65-66 Hö VP-utvaldC5ZZ-6520125-HQ Dörr 65-66 Vä VP-utvaldC5ZZ-17A939-AR Frontplåt nedre 64-66C5ZZ-17779-A Frontplåt övre 64-66C5ZZ-16005-A Framskärm 65-66 Hö EftermarknM150R Knutplåt innerskärm bak 64-6 HM150L Knutplåt innerskärm bak 64-6 VC5ZZ-10732-C Batterihylla 64-66C5ZZ-18500-A Packningssats värmeVilket borde vara det jag behöver i karossväg för att ha en komplett fin bil =) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.