Jump to content

Mustang -66HT 289 C4 - 100% restaurering - plåtrenkaross


Recommended Posts

I slutet på 2008 hittades "det perfekta projektet" på blocket.

Den vanliga processen sattes igång, nervöst funderande, ringde, åkte och tittade och hämtades dagen efter glad som en unge på julafton

då såg den ut så här.

Man kan väll egentligen inte säga så hemskt mycket mera än att låta bilderna tala för sig själv, som ni ser köptes den 2008 så har kommit en liten bit på vägen sen dess, men lägger upp flera bilder i nästa inlägg så det blir lite ordning och reda.

post-6393-144839169876_thumb.jpg

post-6393-144839169893_thumb.jpg

post-6393-144839169907_thumb.jpg

post-6393-144839169972_thumb.jpg

post-6393-144839169988_thumb.jpg

Det hände väll inte direkt något av värde sedan utan det var bara att börja slipa ner vad det nu var dom hade haft på bilen, nån form av tectyl kanske? iaf så kördes hela bilen av med "grovrengörare" http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Grovrengorare-19330/

En jäkla jobb, vet inte om jag skulle göra om det på en bil till men var det enda sättet jag kunde komma på.

post-6393-144839170141_thumb.jpg

post-6393-144839170149_thumb.jpg

post-6393-144839170208_thumb.jpg

post-6393-14483917022_thumb.jpg

post-6393-144839170232_thumb.jpg

post-6393-14483917024_thumb.jpg

post-6393-144839170251_thumb.jpg

post-6393-144839170261_thumb.jpg

post-6393-14483917027_thumb.jpg

post-6393-144839170279_thumb.jpg

post-6393-144839170287_thumb.jpg

post-6393-144839170295_thumb.jpg

Efter ett par veckor så kom jag helt enkelt inte längre på ovansidan utan det var dax att slå runt karossen

En vagga byggdes "lite snabbt", svåraste var att få bilen att hänga i "mitten" så den var lätt att slå runt.

Vart hyfsat till slut men inte perfekt.

post-6393-1448391703_thumb.jpg

post-6393-144839170309_thumb.jpg

post-6393-144839170317_thumb.jpg

post-6393-144839170328_thumb.jpg

post-6393-144839170336_thumb.jpg

Till slut var man klar även med underredet och kom inte längre med karossen.

Då man bodde i lägehet i Uppsala vid tillfället så kunde jag inte blästra i det garaget jag hyrde då

så hela klabbet togs ut till föräldrarna på landet och stäldes in i jätte carporten vi precis hade byggt.

Här tillbringades säkert 2veckor av semestern för att blästra och måla CA-primer dagarna i ända

bilen blir betydligt större när den ska gås igenom centimeter för centimeter med blästerpistolen.

Allt som är gult har blästrats av kan man säga.

post-6393-144839170699_thumb.jpg

post-6393-144839170709_thumb.jpg

post-6393-144839170715_thumb.jpg

post-6393-144839170721_thumb.jpg

post-6393-14483917073_thumb.jpg

post-6393-144839170739_thumb.jpg

post-6393-144839170749_thumb.jpg

post-6393-144839170759_thumb.jpg

post-6393-144839170772_thumb.jpg

post-6393-144839170782_thumb.jpg

post-6393-144839170787_thumb.jpg

post-6393-144839170796_thumb.jpg

post-6393-144839170804_thumb.jpg

post-6393-144839170872_thumb.jpg

post-6393-144839170879_thumb.jpg

post-6393-144839170886_thumb.jpg

post-6393-144839170897_thumb.jpg

post-6393-144839170906_thumb.jpg

post-6393-144839170914_thumb.jpg

post-6393-144839170981_thumb.jpg

post-6393-144839170986_thumb.jpg

post-6393-144839170993_thumb.jpg

post-6393-144839171001_thumb.jpg

post-6393-144839171009_thumb.jpg

post-6393-144839171019_thumb.jpg

post-6393-144839171025_thumb.jpg

post-6393-144839171033_thumb.jpg

post-6393-144839171044_thumb.jpg

post-6393-144839171052_thumb.jpg

post-6393-14483917106_thumb.jpg

post-6393-144839171078_thumb.jpg

post-6393-144839171089_thumb.jpg

post-6393-144839171103_thumb.jpg

post-6393-144839171111_thumb.jpg

post-6393-14483917112_thumb.jpg

post-6393-144839171131_thumb.jpg

post-6393-144839171143_thumb.jpg

post-6393-144839171155_thumb.jpg

post-6393-144839171214_thumb.jpg

post-6393-14483917122_thumb.jpg

post-6393-144839171226_thumb.jpg

post-6393-144839171231_thumb.jpg

post-6393-144839171237_thumb.jpg

post-6393-144839171245_thumb.jpg

post-6393-144839171254_thumb.jpg

Och som tidigare inlägg visar stod projektet still ifrån sommaren 2009 till sommaren 2011 för att ta snigelfart igen.

hade räknat med att börja spackla och måla upp henne då, men kunde inte "fuska med cowlvent problemet som dom lider av.

Och en jäkla tur va det för den var mycket värre än jag trodde när jag borrade loss "locket" och skulle rensa upp där under.

Lite ny plåt beställdes från VP och började tillverka nya detaljer och så vidare

Bilderna talar väll för sig självt.

Längre än så här har jag inte kommit men suget börjar komma tillbaka nu när vintern är här.

post-6393-144839171263_thumb.jpg

post-6393-144839171269_thumb.jpg

post-6393-144839171276_thumb.jpg

post-6393-144839171286_thumb.jpg

post-6393-144839171298_thumb.jpg

post-6393-144839171314_thumb.jpg

post-6393-144839171322_thumb.jpg

post-6393-144839171327_thumb.jpg

post-6393-144839171333_thumb.jpg

post-6393-144839171339_thumb.jpg

post-6393-144839171351_thumb.jpg

post-6393-144839171361_thumb.jpg

  • 4 weeks later...
Det är inget dåligt jobb du lagt ner.:D

Kul att du delar med dig, väntar på forsättning.:wave:

Ne, det tar längre tid än man kan inbilla sig =)

Bra jobbat, Det är mer jobb än man tror att köra av all färg och skit :)

Ja det är helt otroligt vad med jobb det är, och vad som gömmer sig under färg och spackel.

Efter att legat hemma sjuk en vecka från jobbet så var jag tvungen att bryta av lite, så släpade mig ut för att se om jag orkade göra något.

Mådde genast bättre och fick upp farten på riktigt.

Har funderat och forskat ganska länge i ämnet "repair cownvent" så var kul att få sätta igång.

Ny plåt hade köpts hem från VP

Som synes passar den hyffsat men är lite för stor, bara att märka på och kapa ur lite för att iaf få ner den på plats

post-6393-14483917306_thumb.jpg

Sådär, mycket bättre.

post-6393-144839173118_thumb.jpg

Ingen direkt skillnad på högra sidan, samma procedur där helt enkelt.

post-6393-144839173139_thumb.jpg

Så där, 2 reparationsplåtar som passar ganska bra där dom ska vara, viss skillnad mot org plåten ;)

post-6393-14483917315_thumb.jpg

Gamla plåten grovkapades och lades på, notera även att jag spar torkardelen av plåten inkl alla fästen på undersidan

detta är självklart bara för att det ska passa när bilen ska byggas ihop igen.

post-6393-144839173164_thumb.jpg

För att få gamla plåten att ligga rätt i sidled så lades helt enkelt locket på igen och centrerades med dom urborrade svetsarna enligt bild.

post-6393-144839173183_thumb.jpg

ett par tvingar och hela kalaset är på plats, rullade fram svetsen och punkade ihop dom 3 plåtarna.

post-6393-144839173213_thumb.jpg

Nu var det "bara" att kapa rakt igenom hela kalaset så all överflödig plåt försvann.

Sedan dit med hela kalaset igen och punkta ihop det kant i kant (lite pillrigt var det men det fick ta den tiden det tog)

post-6393-144839173224_thumb.jpg

Härnäst på schemat står staget till tornen på tur.

Som synes måste allting byggas upp från grunden, får se om det blir bra.

post-6393-144839173241_thumb.jpg

post-6393-144839173125_thumb.jpg

post-6393-144839173131_thumb.jpg

post-6393-144839173155_thumb.jpg

post-6393-144839173173_thumb.jpg

post-6393-144839173195_thumb.jpg

post-6393-144839173206_thumb.jpg

post-6393-144839173217_thumb.jpg

post-6393-144839173234_thumb.jpg

post-6393-144839173251_thumb.jpg

  • 2 months later...

Har bytt lite mera plåt.

Denna gången var det delen batteriet står i.

Först ett par bilder på den dåliga delen.

post-6393-144839178464_thumb.jpg

Wurths svetsborr svek mig inte denna gången heller, värd varenda krona.

post-6393-144839178446_thumb.jpg

Grovkapade in nya plåten från VP.

post-6393-144839178429_thumb.jpg

Här vart det lite dåligt med bilder, men plåten är inpassad och fastdragen med ett par självgängande plåtskruv.

Först tvingade jag dit lite profiler så det skulle vara rakt och snyggt.

Därefter kände jag att det var dax att bulta dit framskärmarna och lägga på huven så man inte är totalt ute och cyklar i passformen.

post-6393-144839178419_thumb.jpg

Hade ju en jäkla tur att det vart lite värme ute så det gick att blästra igen, sagt och gjort, kanterna sköts av och

målades med wurths svetsprimer.

post-6393-14483917835_thumb.jpg

Skruvade fast plåten med ännu flera plåtskruv så den skulle ligga av runt om.

post-6393-144839178341_thumb.jpg

Laddade borrmaskinen med svetsborren för att få runda och snygga hål att svetsa i, försökte matcha det gamla utseendet.

post-6393-144839178334_thumb.jpg

Ja, bilderna talar för sig själv, svetsat och slipat är det.

post-6393-144839178321_thumb.jpg

Det var allt för denna gång, har ett par bilder på gång till nästa sväng, det är alla hål i motorrummet jag behöver hjälp med vilka som ska läggas igen.

post-6393-144839178327_thumb.jpg

post-6393-144839178407_thumb.jpg

post-6393-144839178425_thumb.jpg

post-6393-144839178452_thumb.jpg

post-6393-144839178459_thumb.jpg

post-6393-144839178471_thumb.jpg

  • 2 weeks later...
Imponerande arbete, lycka till i fortsättningen.:thumbup:

Tack så mycket =)

Har gått och nojjat över att jag inte kan få det rakt och fint igen som det ska vara nu när

jag kapat bort cowlventen, svetsat, blästrat och allmänt misshandlat bilen =)

Fick börja med att få ner plåtarna mot karossen och lina upp delarna. Sen på med självgängande plåtskruv tills det vart hyffsat runt om.

post-6393-144839180767_thumb.jpg

Hängde på skärmarna ännu en gång och hämtade in motorhuven och lite träklossar att pallra upp denna med.

Ser fin fint ut

post-6393-144839180636_thumb.jpg

ser hyfsat ut iaf.

post-6393-144839180654_thumb.jpg

Var tvungen att få på fronten oxå, har aldrig sett min egen bil så här ihopbyggd förr =)

post-6393-144839180688_thumb.jpg

Fråga:

Hur hade ni gjort för att måla och behandla insidan av Cowlventen nu när det är dags att

slå ihop paketet för gott?

Jag har tänkt måla med CA-primer först och främst

men sen måste jag ju svetsa runt om så kommer ju färgen att brinna bort och det ser jag ju som ett problem.

Behöver hjälp =)

post-6393-144839180714_thumb.jpg

post-6393-144839180743_thumb.jpg

  • 2 weeks later...

Håller på och lappar ihop det sista på cownvent-reparationen men funderar

på den här rackarns läppen som sitter på torpeden.

Först trodde jag det var en gammal lagning som inte var avslutad men hittade

ingen svetsfog runt den och började ana ugglor i mossen.

Självklart googlades det och ja, mycket riktigt så var jag inte ensammen om att ha den.

Frågan är väll egentligen, vad gör den där?

Ska det vara något nummer instansat där? dålig tillverkningen från fabriken? behövde dom bli av med plåt i USA?

Jag tycker den ser helt felplacerad ut.

post-6393-144839182894_thumb.jpg

post-6393-144839182885_thumb.jpg

  • 2 weeks later...

Lagar och lappar lite här och var, inget direkt intressant för bildintresserade

Skulle verkligen behöva vårvärmen för blästring och målning just nu.

Däremot har en beställning lagts från VP-autoparts på följande

C5ZZ-6520124-HQ Dörr 65-66 Hö VP-utvald

C5ZZ-6520125-HQ Dörr 65-66 Vä VP-utvald

C5ZZ-17A939-AR Frontplåt nedre 64-66

C5ZZ-17779-A Frontplåt övre 64-66

C5ZZ-16005-A Framskärm 65-66 Hö Eftermarkn

M150R Knutplåt innerskärm bak 64-6 H

M150L Knutplåt innerskärm bak 64-6 V

C5ZZ-10732-C Batterihylla 64-66

C5ZZ-18500-A Packningssats värme

Vilket borde vara det jag behöver i karossväg för att ha en komplett fin bil =)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...