Per Ola Persson May 26, 2004 Report Share May 26, 2004 Är nästan klar med min renovering av mach1-73. ett problem jag inte löst: det händer inget när jag vrider om startnyckeln, utan jag måste starta motorn genom att kortsluta på startreläet. Vad finns det för troliga flekällor? Jag ser att det går en smal axel från tändningslås till en brytare längre ned på motoraxeln, kan det vara detta? Finns det någon annan startspärr (typ C6-låda, denna är nyrenoverad och som jag fick med bilen ej monterad)En annan fråga också: reläerna som sitter i handskfacket, vad är dessa till, nr 3 räknat från förarplatsen ger oljud (fladdar)?Tacksam för svarPer Ola Persson CMC1299peo.persson@home.se0709-166400 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lygdman cmc813 May 26, 2004 Report Share May 26, 2004 Hej på min C6 låda har jag en neutral kontakt som sitter på växlväljaren nere på lådan, och den måste vara inkopplad för att det ska fungera riktigt.Annars brukar det hänga en lös kontakt med 4 stift (2hanar och 2 honor) två av dessa är till neutral kontkten och de andra 2 är till back kontakten. sätter man en bygel från + (finns i kontakten) till den som är för neutral så går det att starta bilen utan denna. Det krävs dock på besiktingen att man inte kan starta bilen med växel i./Jimmy blev nog lite rörigt det här men jag hoppas du förstår vad jag menar... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiklasW May 26, 2004 Report Share May 26, 2004 Jag skulle börja med att kolla om det finns ström i den Röd-Ljusblå kabeln som går till startreläet. Denna går från tändningslåset och ger bara ström när du vrider nyckeln till START. Har du ström i den med nyckeln vriden så är inte felet tändningslåset iaf. Då kan det vara reläet. Det kan även vara så att tändningsbrytaren som är kopplad till låset är feljusterad så att startläget aldrig slår till. Det var felet på min när jag hade samma problem som du.Oljudet från relät, är inte det buzzern för att du glömt nyckeln i tändningslåset samtidigt som förardörren är öppen?? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Ola Persson May 26, 2004 Author Report Share May 26, 2004 Hej igen!Tack för era svar Jimmy och Challenged. Några kompletterande frågor:eftersom jag köpte bilen i delar med motor och växellåda urplockad och dessutom ny låda så kan det vara så att det med startspärr i enutralläge är problemet. Jag hittar dock ingen kabel som är lös/vilse. Den kabel som du har inkopplad här, var går den hän, var är den inkopplad?När det gäller blåröda kabeln till startreläet, så kommer där ingen ström. Jag hör när jag vrider om att det klickar i tändningsreläet som sitter längre ner på rattstången. Jag hår också mätt strömmen här och det finns 12 V både in och ut. När jag vrider på nyckeln så bryts det på utgången.Tacksam för svar på frågorna ovanMVH Per Ola Persson CMC1299, Halmstad Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiklasW May 26, 2004 Report Share May 26, 2004 Ja då verkar det ju som att felet ligger i tändningslåset (brytaren). Får du ingen ström i den röd-blå kabeln så slår aldrig startreläet till. Därav ingen ström till startmotorn. Testa att ta loss brytaren från rattstången och kontakten. Mät med en multimeter om du har kontakt mellan gul och röd-blå när du trycker in den lilla stången max (det fjädrande läget).Annars kan du ju trycka in stången med brytaren inkopplad så får du se om motorn börjar gå runt :wink: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Ola Persson May 27, 2004 Author Report Share May 27, 2004 Jag ska kolla det med tändningslåset på rattstången. Men det här med startspärr för autmatlåda, Det har varit automat på denna bil hela tiden, så är det så att det finns startspärr för neutralläge, så måste det ju finnas på min också. Var går dessa sladdar, var går dom hän, jag hittar inga lösa kablarMvh Peo Persson CMC1299 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiklasW May 27, 2004 Report Share May 27, 2004 Sladdarna går inte från lådan utan de går från växelväljaren. Sedan kopplas de in i kabelhärvan bakom motorn. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst May 27, 2004 Report Share May 27, 2004 Sladdarna går inte från lådan utan de går från växelväljaren. Sedan kopplas de in i kabelhärvan bakom motorn.Niklas det är bara FMX som har kontakten i växelväljaren.C6 och C4 har på lådanPer Ola!Så här ska din neutralkontakt se ut exakt!Observera att till 71 är det en annan kontaktDu ska ha en för 72-73Som du ser är det 4-poliga kontakter och de dras upp mot torpeden där du borde ha motsvarande kontakter hängande nu Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiklasW May 27, 2004 Report Share May 27, 2004 Niklas det är bara FMX som har kontakten i växelväljaren.C6 och C4 har på lådanOkej hade jag ingen aning om :wink: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lygdman cmc813 May 27, 2004 Report Share May 27, 2004 Tack Per B för hjälpen att beskriva, jag har ju en -69 och var inte helt säker på att det är lika på dessa års modeller... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.