Jump to content

Per Ola Persson

Medlemmar
  • Inlägg

    32
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Kontaktvägar

Per Ola Persson's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Hej Tack för värdefulla tips! Ska försöka ta tag i det hela nu i vinter och då kommer jag säkert kommer med fler detaljerade frågor. Det finns mycket värdefull kunskap på detta forum. Mvh Peo
  2. Jag ska ronvera och se över motorn och tänkte passa på att snygga till motorn och motorrummet. Det är inte tvunget att det ska vara strikt original för mig, då bilen tyvärr inte har originalkulör. Jag skulle dock vilja ha ett prydligt och snyggt motorrum med rimliga medel. Tar gärna emot lite tips/bilder på snygga exempel. Går det att köpa nya bultar till hela motorn (om man nu lackerar om motornn så vill man att allt ska vara snyggt)? Tips på passande ventilkåpor, hur gör man med kablar, kan man snygga till dem? Tacksam för tips
  3. Hej igen, Tack Hasco för tipset. Jag har kollat på Summit och hittade den inkl lyftare frö 210 USD. Jag har också tidigare handlat på Summit och det har funkat bra. Det är väl lämpligt att byta stötstängerna också eller hur? Bytar man även vipparmarna (blir de slitna)? Gresse tack för tipset. Vad jag förstår så ska man byta fjädrarna och då tar jag ventilerna också. Jag vet när jag renoverade topparna 1987 så sattes det dit nya wenonastyrningar och ventiler slipades, men jag vet inte om ventilerna byttes Mvh Peo CMC1299
  4. Hej och tack för ditt tips, Ja det är de stora topparna. Någon sa till mig att de var för stora, men det borde ju blir bra flöde i dem. Jag ska gå igenom hela motorn och fixa till det som ev. inte är ok. Som sagt jag renoverade motorn 1987 och sedan stod den i garage till 2003 och då har det nog rostat eller bekat igen, ev. är någon av lyftarna också kass då det blir ett tickande ljud vid 1000-1500 varv. Den kamaxeln du nämner var köper man en sådan till rätt pris? Är det lämpligast att skicka efter den från USA, eller? MVh Per Ola Persson
  5. Skulle vara tacksam för hur jag ska hotta upp min motor. Bilen är en Mustang Mach1-73 och där sitter en Cleveland 351-4V från 1970. Då jag köpte bilen för många år sedan renoverades den, dock stod den i garage >10 år innan den för 4 år sedan blev besiktigad. Tyvärr har jag aldrig tyckt det varit någon bra fart i den. Förra året tog jag komp.prov och det var lågt på en cylinder samt en del ventiltick, så jag ska ta upp motorn och gå igenom allt. Vill gärna få lite råd om trimning utifrån de förutsättningar som råder: - köpt ny förgastare Holley 650 dp - nytt insug Weiand X-celerator 4V - brytarlöst tändsystem Pertronix IgnitorII, högeffektspole - headers Det jag inte har koll på är vilken kamaxel som sitter i, troligen standard. Vad för typ av kamaxel skulle behövas för att utnyttja förgasare insug bra? Jag har egentligen fel utväxling C6 med 2,75. Jag har en ny turbin som jag ska sätta i (Hughes med 3000 stallspeed) som jag tänkt sätta i. Ev. byta utväxling också. Vad är lämpligt här, enkelt byta? Jag vill ha bra krut i motorn dock med rimliga medel och utifrån förutsättningarna ovan. Vad säger experterna här i forumet, tacksam för tips och råd Per Ola Persson CMC1299, Halmstad
  6. Tack för tipset, jag har nu beställt en ny pump MVH Peo
  7. I min mustang sitter en 351 CL-4V. I helgen så börja det droppa från vattenpumpen, närmare bestämt frånett litet hål i godset under där axeln till kylfläkten sitter. Misttänker att det sitter en packbox som börjat läcka. Är det svårt att byta packningar här, eller behöver man byta vattenpump? Tacksam för svar från någon som gjort det tidigare MVH Per Ola Persson CMC1299, Halmstad
  8. Hej igen, Intressant läsning och trevligt att få många svar. Några frågor: - Plugga förvärmning? Hur gör man det, vad är det? - Funnelweb, Weiland osv. vad skiljer dessa insug åt? - Var köper man ny förgasare till vettiga priser, är det bra priser att köpa direkt? Jag vet inte originalutväxling, men på 2V var det 2,75. Jag tror det var 3,25-3,75 MVH Peo, Halmstad
  9. Jag ska göra en ordentlig check på hela motorn, dock så tror jag att komp och oljetryck är ok då motorn har inte gått mer 200 mil sedan jag renoverade den, dock var det redan 1986 och sedan har den stått tills för två år sedan. Jag har bytt till Inigot med ny spole, dock tror jag att förgasaren behöver en omgång alt. att jag köper en DP. Är det billigare och köpa det direkt från staterna? (typ Holley 650DP eller ska det vara Edelbrock eller annat märke?) När det gäller nytt insug, vad skulle passa till denna motor? Utväxling ska jag byta snarast till 3,25-3,5. Jag vill ha accerlation och utnyttja motorn effaktivt (viktigare än bränsle ekonomi). Jag är alltså inte ut efter en supersnål motor, ytan jag vill ha bra klös, dock ska den gå att köra under 2 liter om man kör landsvägskörning Mvh Peo
  10. Jag har en mach1-73 där det sitter en Cleveland 351-4V-70. Jag funderar på hur man ska få bättre fart på den till rimliga pengar. Idag är motorn standard förutom Ignitor2 och Holley 600-vac. Den drag mycket soppa 2,5-3 l vid blandad körning, har provar byta fjäder i vacumsteget till den näst mjukaste, men det blev nog år fel håll då den verkar få för mycket vid full gas så svarar han inte direkt utan suckar lite innan den kommer. Har fel utväxling 2,75 vilket jag också funderar på att byta. Detta är nog en viktig del, vad ska man ha för utväxling, är det svårt att byta Vad ska man göra lämpligt för rimliga pengar (5-10 tkr)? Annat insug och förgasare (600 DP var det någon som sa till mig) byte av kam också ? Tacksam för svar Per Ola Persson Halmstad CMC1299
  11. Jag har funderingar på att byta utväxling på min mustang. Har idag en Mach1-73 (Cl 351-4V-1970) med 2,75-utväxling, skulle vilja ha mer accerlation. Vad rekomenderas? Vad behöver man byta? Är det svårt att göra det själv? Diffspärr finns det, går det få tag på? Hur kollar man oljenivån i kardanknuten? Tacksam för råd och tips Per Ola Persson Halmstad CMC1299
  12. Tack för era utömmande svar. Jag ska göra lite arkeologiska skrapningar på motorblocket för att se vad det varit från början. Tack Mvh Peo
  13. Hej, Jag har en Mach1-73 med 351Cl-4v. Färgen på motorn är fel och jag tänkte ta ur motor och fixa till detta under vintern. FÖljande frågor: -Vilken är originalkulören samt var kan man lättast få tag i denna? - Motorrummets färg (den är idag svart, mattsvart) Tacksam för tips Mvh Per Ola Persson cmc1299, Halmstad
  14. Nu har jag testat med de nya munstyckena. Satt i 66 på primär och satt de gamla 76 på sekundär. Bräansleförbrukningen har minskat till ca 1,8-1,9 l/mil (tidigare satt det 76 på p och 83 på s). Åt rätt håll alltså, men jag är inte nöjd än. Ska göra en grundlig inställning på tändning, byta kablar etc. Jag återkommer, tackar för alla tips, har ni några ytterligare får ni gärna höra av er. Kanske man kan gå ännu lägre på munstyckena? Jag återkommer med lägesrapport Mvh Peo CMC1299
  15. Då skippar jag 63. Har satt 66 idag. Kollade på sekundärsidan och där satt 83!?, jag satt i 76orna där så länge, kanske i största laget. Har inte testat bilen än, men det ska bli intressant och se hur den går och hur besinförbrukningen blir Mvh Peo cmc1299
×
×
  • Create New...