Jump to content

Tomgångs problem Gt 90


fishface

Recommended Posts

Fick ett konstigt problem på sista träffen bilen slutade att gå på tomgång släpte man gasen så stannade motorn direkt även när man körde, sen var det ett jäkla problem att få igång den. Är det någon som kan komma på något som kan hjälpa mig.

Har kollat maf sensorn den var ren.även ventilhusventilationen,inga vacumläcker,

Tackar på förhand Håkan cmc 2189

Link to comment
Share on other sites

Kolla det vanliga på de här bilarna... dvs,

Som du skriver Maf-sensorns renhet, även om denna inte används primärt för tomgången.

Kolla tomgångsmotorn så den ren o fin i kägelhuset. Brukar bli massa sot o grejer här, en bra rengöringsspray o lätt krafs brukar funka.

Viktigt att det är rätt läge på gasspjället och/eller att TPS-givaren säger att det är läge tomgång som gäller.

Är tändsystemet i bra skick - då tänker jag främst på rotor och fördelarlock, på min egen Fox har jag ett flertal gånger fått rengöra polerna i fördelarlocket efter att det byggts på oxider (original Ford-lock med aluminiumpoler).

Du kan alltid testa att koppla bort kontakten på tomgångsmotorn för att få en skillnad i varvtal - om inte så har du nog hittat problemet.

Är motorn modifierad så kan det bli lite olika förfaranden dock.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...