Jump to content

Handbroms


Recommended Posts

Hej!

Under vintern bytte jag beläggen på min mustang runt om. Nu i dagarna så besiktigade jag bilen och då var bromsarna helt ok förutom handbromsen, den tog bara 14%. Nu undrar jag, var jag justerar handbromsen så att den ska ta bättre.

Hoppas någon kan hjälpa mig

MVH

Martin

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Hej!

Handbromsen på din GT ska du kunna spänna genom att när du står stilla, så trampa ner ( och håll nere) fotbromsen och samtidigt dra upp och släpp handbromsen.....

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin..

Har samma problem.

Men i manualen står det under handbromssektionen följande.

To set the parking brake after parking your vehicle, apply the brake pedal with your right foot and pull up on the parking brake handle.

Vet inte hur man ska tolka det, men det är väl amerikansk säkerhet, att man ska hålla på fotbromsen tills man har dragit åt handbromsen.

Tyvärr finns vårt problem kvar.

Hälsningar Tompa

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat handbromsen på 2 andra mustanger nu och de tar lika dåligt. Men jag kollade i servicemanualen efter några dars letande.. man kan återställa självjusteringen genom att släppa den och sedan göra som ni har berättat.. jag återkommer om jag får det att fungera.

/Martin

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

dax igen.. plockade ner bakoken igår och rengjode banorna från skit och färg, smorde upp dom och monterade dom igen. Ok jag fick bättre bromsverkan för beläggen satt fast i skiten .. men handbromsen tycker jag tar lite bättre men inte tillräckligt bra. ska plocka av mittkonsolen igen och kolla på självjusteringen en gång till..

Link to comment
Share on other sites

jag hitta det här, "Insert a steel gage pin, drill bit or punch through the hole in the parking brake lever and throu the adjuster reel; do NOT remove the gage pin" "if you do, the springloaded adjuster reel will unwind and the entire parking brake lever assembly will have to be removed in order to rewind the adjuster."

finns mer om ämnet i haynes repair manual, men just nu hinner jag inte kolla mer i det.

Link to comment
Share on other sites

läste igenom allt, och det bara handla om hur man gick till väga med att byta vajern!! så jag posta i en internationel forum och där fick jag det här svaret "the hand brake (AKA emergency brake or E-Brake) can't be adjusted. At the axis of the handle is a little drum located with a spring inside, which keeps the cable always tight. Together with a sawtooth-gear the E-Brake cable is always as tight as possible.

" så att bedömma på svaret så måste fjädern gå o spänna på ngn sätt. får se vad mer jag hittar på det.

Link to comment
Share on other sites

fick ett nytt svar "That is a new one for me, I dont think that I have ever had to adjust the PARKING BRAKE before. But other car's have an adjustment nut on the cable under the handle inside of the console. Maybe you will get lucky if you look under the rubber dust cover at the bottom of the handle. Good luck."

lägger in andra vettiga poster hit oxo

Link to comment
Share on other sites

Först var jag och besiktigade bilen och fick 2:a på handbromsen. därefter rev jag ner allt och rengjorde, smorde uppoken och beläggen, wirena, handbromsmekanismen ja.. allt utan att handbromsen tog bättre. Minuten innan ombesiktningen körede jag ner till en bilmekaniker som kollade på det och allt var ok enligt honom.. Sen var jag och besiktigade den och då gick den igenom.

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...