Jump to content

Lyftpunkter på GT -06?


Zorro

Recommended Posts

Hej, jag är med Mustang sedan i fjol och nu tänkte jag att skicka upp den i min 2-pelarlyft med 4 lyftpunkter. Fram ser det självklart ut, men vid titten därbak blev jag tveksam. Det ser klent ut att placera mitt på leden för armen. Instruktionsboken ger inget besked vad jag kan se. Finns det någon här som har info om detta?

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag är med Mustang sedan i fjol och nu tänkte jag att skicka upp den i min 2-pelarlyft med 4 lyftpunkter. Fram ser det självklart ut, men vid titten därbak blev jag tveksam. Det ser klent ut att placera mitt på leden för armen. Instruktionsboken ger inget besked vad jag kan se. Finns det någon här som har info om detta?

Hej! Vad du än gör, sätt INTE de främre lyftarmarna under svarta ramen vid framhjulen. De är inte byggda för att pressas uppåt av billyft eller domkrafter. Jag rekommenderar domkraftsfästena runt om istället. Det är 2-3 lodräta plåtkanter där och ska hålla bilens vikt. Testa om det funkar med 2-pelarlyften. Ett annat bra ställe för att lyfta bilen fram, är vid ramens framkant.

Link to comment
Share on other sites

Tack för informationen! Allt är alltså inte så självklart som det kan te sig vid första kollen. Jag ska gå ner nu och titta lite närmare på den kanten du menar. Ska den alltså vara tillräckligt stark utan att böja sig? Litar på detta tills vidare.

Eftersom bilen bilen har gått 3200 mil och jag hörde lite klapper från framvagnen i höstas blir det väl till att byta "control arm" på båda sidor. Vilken ska man välja? Jag har goda möjligheter att snabbt få fram från USA. Såg också ett alternativ på en tysk hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset! Såg också att Parttrain.com har mycket att välja på. Nu är bilen i höjden, hjul avmonterade och det verkar som den dubbla plåtfalsen håller bra. Fick se att man i framvagnen dragit en kabeln till ABS fel, så att den riskerade att skadas. Passade på att kolla den ledade pinnen och den var ok. Kontrollen går vidare och får väl passa på att smörja handbromsvajern på båda sidor som man rekommenderat här på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Tack för informationen! Allt är alltså inte så självklart som det kan te sig vid första kollen. Jag ska gå ner nu och titta lite närmare på den kanten du menar. Ska den alltså vara tillräckligt stark utan att böja sig? Litar på detta tills vidare.

Eftersom bilen bilen har gått 3200 mil och jag hörde lite klapper från framvagnen i höstas blir det väl till att byta "control arm" på båda sidor. Vilken ska man välja? Jag har goda möjligheter att snabbt få fram från USA. Såg också ett alternativ på en tysk hemsida.

Om du menar ramen under bilen, kan jag säga att den är stark nog. Jag har haft pallbockar under ramen längre tid och det gick utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

Det finns möjligen inte någon som sitter inne på någon bra bild så man förstår lite bättre?

Längst fram under ramen med 3 hål vardera vid avgasrören där de går uppåt mot motorn. Där går det att placera pallbockarna.

post-3396-144839176136_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

hej! har alltid lyft mina (3st) mussar under bakre (fram) länkarms infäst och det har inte rört sig en mm! där brukar man lyfta alla bilar med typ pelarlyft, däremot ramen bak är inte något att lyfta i!! samma gäller bak, under fämre infästn för bakaxel staget. där finns färstärkn plåtar!

mvh rulle

Link to comment
Share on other sites

Hej, tack för alla råd men det gick bra att lyfta på plåtkanterna. Upptäckte tyvärr att det nog är dags för nya däck, orginaldäcken BF Goodrich har snart gjort sitt. Var köper man till bra pris och vilket däck ska man välja? 235/50-18. Jag vill gärna ha det mesta orginal men kan tänka mig ett lite högre däck, 235/55-18. Mycket snäll körning, glidartyp.

Link to comment
Share on other sites

Hej, tack för alla råd men det gick bra att lyfta på plåtkanterna. Upptäckte tyvärr att det nog är dags för nya däck, orginaldäcken BF Goodrich har snart gjort sitt. Var köper man till bra pris och vilket däck ska man välja? 235/50-18. Jag vill gärna ha det mesta orginal men kan tänka mig ett lite högre däck, 235/55-18. Mycket snäll körning, glidartyp.

Kolla på www.dackonline.se Där finns däck med bra priser. Har du originalfälgar, duger det med samma däckdimesioner som gamla däcken om du är inte petig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...