Draken April 12, 2012 Report April 12, 2012 Tänkte byta motor i mussen.Är lite inne på en 351WVa brukar dom gå för ifall den inte är renoverad?Eller ska man trimma 289an som jag har nu?Någon som har något bra recept till 289 som ger 300+ Citera
Draken April 15, 2012 Author Report April 15, 2012 Behåller 289an och trimmar den...Denna tråd kanske ligger i fel kategori !? Citera
1096 April 15, 2012 Report April 15, 2012 Annars går det att hitta 351W/5.8 i hyggliga skick på skrotarna ute i landet... kolla bildelsbasen tex.. Har hittat flera slutet 80-talare eller början 90 som varit i jättefint skick... Då har du ju lite stadigare bottendel att börja med.. Sen byter man kanske ändå det mesta... Se de dock som ett alternativ om du måste lägga mycket jobb på din befintliga motor så att säga..Mvh Citera
Draken April 15, 2012 Author Report April 15, 2012 Annars går det att hitta 351W/5.8 i hyggliga skick på skrotarna ute i landet... kolla bildelsbasen tex.. Har hittat flera slutet 80-talare eller början 90 som varit i jättefint skick... Då har du ju lite stadigare bottendel att börja med.. Sen byter man kanske ändå det mesta... Se de dock som ett alternativ om du måste lägga mycket jobb på din befintliga motor så att säga..MvhI vilka modeller sitter 351W i ?Går inte att söka enbart på motorn på bildelsbasen. Citera
mhdin April 15, 2012 Report April 15, 2012 Finns både i pickisar o. vanar o. div. andra Us made Ford.Prova annars olika säljsidor http://www.nitroz.se/ finns ett par stycken.Blocket brukar också finnas. Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 15, 2012 Report April 15, 2012 Hej.Jag gör tydligen många konstiga inlägg har jag märkt, men en sak somär säker är att 351W är svårfunnet idag om man inte vill köpa klara eller annat fall renoverade kompletta motorer dyrt.Jag må vara lite sniken men den 351W jag renoverar som skall bli en lite vassare original maskin har jag då inte hittat alla delar till ännuför rimliga pengar.Givet är att det finns motorer, men var är dom, väldigt få för att intesäga nästan inga alls har det funnits av 351W att köpa. Citera
Per Berglund April 15, 2012 Report April 15, 2012 351 mestadels i pickisar och van.Väldigt vanlig som båtmotor men akta dig för dom.Om du bara vill ha 300hk så är det ingen ide byta motor.Trimma det du har istället.Väldigt enkelt nå det målet.Köp bara ett "top end kit" från EdelbrockBottendelen lämnar du iväg för översyn vad som måste göras.Slutar det på 30.000kr så har du en bra stark maskin.Vill du däremot ha ännu mer effekt och bottenvrid så är det 351 du bör ha. Citera
Draken April 15, 2012 Author Report April 15, 2012 Vill ha 300-400Hk.Vad innehåller top end kittet? Citera
Per Berglund April 15, 2012 Report April 15, 2012 (redigerad) 321Hk 456Nmhttp://www.summitracing.com/parts/EDL-2027/367Hk 460Nmhttp://www.summitracing.com/parts/EDL-2091/OBS! Stirra dig inte blind på bara delar.Arbeten på bottendelen är betydligt viktigare för slutresultatetEn välbalanserad och tight/tät maskin gör otroligt mycket för effektenMed någon av dessa satser överlever växellådan knappt så tänk på att svagaste länken styrDet blir dyrt att trimma Ändrade %s av %s (%s) Citera
Draken April 15, 2012 Author Report April 15, 2012 321Hk 456Nmhttp://www.summitracing.com/parts/EDL-2027/367Hk 460Nmhttp://www.summitracing.com/parts/EDL-2091/OBS! Stirra dig inte blind på bara delar.Arbeten på bottendelen är betydligt viktigare för slutresultatetEn välbalanserad och tight/tät maskin gör otroligt mycket för effektenMed någon av dessa satser överlever växellådan knappt så tänk på att svagaste länken styrDet blir dyrt att trimmaJo tack jag vet att det är dyrt att trimma =)Det är även dyrt att bygga utställningsbil som jag håller på med (inte Mussen) ....Jag vet att bottendelen är viktig!Är bara inte så van att skruva jänkare,V8... Citera
Per Berglund April 16, 2012 Report April 16, 2012 Jag vet att bottendelen är viktig!Är bara inte så van att skruva jänkare,V8...Fint! Har sett så många som tycker en renovering=byta packningar och inget mer.Så jag brukar tjata om det för jag vet hur besvikelsen känns när det inte blev som man tror. Citera
1096 April 16, 2012 Report April 16, 2012 Hej.Jag gör tydligen många konstiga inlägg har jag märkt, men en sak somär säker är att 351W är svårfunnet idag om man inte vill köpa klara eller annat fall renoverade kompletta motorer dyrt.Givet är att det finns motorer, men var är dom, väldigt få för att intesäga nästan inga alls har det funnits av 351W att köpa.Tog mig friheten att klippa lite i citatet... Jag har vart o hämtat 3 st 5.8or på en lokal skrot i närheten plus ett gäng 5.0... den sista motorn fanns inte ens i deras listor så var ren tur... så visst finns dom... om man vill leta lite... Titta på E-250 som jag ser det sällan verkar ha 5.0 utan den lite större eller diesel... F-150 kan också finnas... men ha motorn kommit hit som enbart motor är det inte säkert att den finns med i listorna och man får leta upp den själv. Den jag nämner ovan hittade jag tack vare att jag såg flexplattan (mindre urtagen än 5.0 eller 50oz balanserade)Här är ett exempel sedan förra vintern och jag vill minnas att det finns länkat till här tidigare... http://www.facebook.com/media/set/?set=a.144621772318447.30364.144264655687492&type=1Denna motor kommer från en 85/86 pickup F-100 eller F-150 och den hade manuell låda så vi kunde återanvända väldigt mycket grejer... dessutom hade den inte gått särskilt långt. Men ändå ett borr och stresshoning, slipning vev och allt sånt... Nya 0.030" kolvar med lite mer komp. Full balansering till nascar-standard (halva race-Iso ungefär) osv... Edelbrock performer RPM-kitt på toppen och så här i efterhand ångrar vi mest att vi höll oss till "släp-kam" och inte bytte till rulle direkt... Hydrauliskt urtramplager och en kanonfin Top-loader bakom passade perfekt i kompisens Galaxie 64a. Korta headers från Fox 351W passade också fint... Hittade även en likadan motor fast hade haft automat på samma skrot för vad ungefär 200liter bensin kostar idag... helt komplett, dock stått ute eller nersjunken i gräset så var hål i sump och lite sånt... denna hade renoverats i Usa när man fick av skiten och skylten kom fram... Borrad 0.060över och veven slipad .020 överallt och inte gått många mil sedan dess.... Med vetskap om att den är "tunn" i väggarna blir det ett eget budgetbygge för skojs skull... Nya ringar och lager och jag bedömer att denna är fullt användbar igen...Har man tur och hittar motorer som inte behöver borras så finns det en del att tjäna på att leta på skroten... förutsatt att man kan läsa på lite själv om vad man ska leta efter... Sena 80-talare och framåt har kolvringar som inte tar på cylindrarna i normala fall, därför ser man ofta att honings (eller hening som det heter) -repor är kvar i loppen. Givetvis mäter man upp allt och vid minsta misstanke om orundhet/trattform - borra!Ut o leta - de finns där, det är jag helt säker på! Hittar man ett block med gjutning F4 och så vidare så köp en trisslott... Mvh, Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.