Jump to content

Recommended Posts

Hej på er alla!

Jag tänkte göra ett experiment. Jag har tänkt att montera en Turbo från Saab eller liknande, konvertera från "fläktdriven" till remdriven och montera på vår 302.

Nu undrar jag om det finns någon här ute som har någon som helst erfarenhet av detta, ideer och råd/tips?

Vad jag själv har räknat ut är att jag behöver (givetvis) en Turbo och en dumpventil. Har jag glömt något?? (det har jag säkert).

Tacksam för all hjälp!

VH Leijon

Hmm, min spontana reaktion (utan att kunna så mycket om ämnet) är att du måste ha en FRUKTANSVÄRD utväxling på remskivorna. Ett turboaggregat har ett maxvarv på 100000-150000 varv/min, och du måste komma upp i dom varvtalen även efter konvertering till remdrift för att det ska lämna tillräckligt tryck.

Jag skulle hellre satsa på en mekanisk kompressor (typ Paxton eller liknande) eller helt enkelt avgasdriven turbo.

Vad har remskivorna med turbon o göra en turbo drivs med avgaserna eller.............

Hmm, min spontana reaktion (utan att kunna så mycket om ämnet) är att du måste ha en FRUKTANSVÄRD utväxling på remskivorna. Ett turboaggregat har ett maxvarv på 100000-150000 varv/min, och du måste komma upp i dom varvtalen även efter konvertering till remdrift för att det ska lämna tillräckligt tryck.

Jag skulle hellre satsa på en mekanisk kompressor (typ Paxton eller liknande) eller helt enkelt avgasdriven turbo.

Det billigaste allternativet är nog att skaffa turbo och montera den som turbo, och du kan inte ladda mycket alls innan du måste börja kompsänka motorn för att få den driftsäker å hållbar.

Och om jag får ge ett råd :? (trots att jag är novis :oops: ) Kosta på och köp en till motor att bygga på, för risken är ganska stor att det kommer att bli något misslyckande innan allt fungerar som det ska.

Tänk även på att en Saab motor t ex har mellan 2 -2,3 liter stor motor och turbon är dimentionerad för det, så jag skulle välja att råd fråga någon som jobbar med sånna här saker innan valet av turbo.

Jag kom på en sak till :? om du tänkt att trycka genom förgasaren så måste den klara det ökade trycket...

mycket blev det :shock: men jag vill inte avskräcka dig på något vis, jag menar bara ta reda på så mycket som möjligt innan du börjar, för det kommer du att spara åtskilliga tusenlappar på...

Drömmer själv om V8 och dubbelturbo, men måste få bilen klar först :cry:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...