Leijon CMC 855 June 7, 2004 Report June 7, 2004 Hej på er alla!Jag tänkte göra ett experiment. Jag har tänkt att montera en Turbo från Saab eller liknande, konvertera från "fläktdriven" till remdriven och montera på vår 302. Nu undrar jag om det finns någon här ute som har någon som helst erfarenhet av detta, ideer och råd/tips?Vad jag själv har räknat ut är att jag behöver (givetvis) en Turbo och en dumpventil. Har jag glömt något?? (det har jag säkert).Tacksam för all hjälp!VH Leijon Citera
Ronnie S June 8, 2004 Report June 8, 2004 Hmm, min spontana reaktion (utan att kunna så mycket om ämnet) är att du måste ha en FRUKTANSVÄRD utväxling på remskivorna. Ett turboaggregat har ett maxvarv på 100000-150000 varv/min, och du måste komma upp i dom varvtalen även efter konvertering till remdrift för att det ska lämna tillräckligt tryck.Jag skulle hellre satsa på en mekanisk kompressor (typ Paxton eller liknande) eller helt enkelt avgasdriven turbo. Citera
cmc 49 June 8, 2004 Report June 8, 2004 Vad har remskivorna med turbon o göra en turbo drivs med avgaserna eller.............Hmm, min spontana reaktion (utan att kunna så mycket om ämnet) är att du måste ha en FRUKTANSVÄRD utväxling på remskivorna. Ett turboaggregat har ett maxvarv på 100000-150000 varv/min, och du måste komma upp i dom varvtalen även efter konvertering till remdrift för att det ska lämna tillräckligt tryck.Jag skulle hellre satsa på en mekanisk kompressor (typ Paxton eller liknande) eller helt enkelt avgasdriven turbo. Citera
Ronnie S June 8, 2004 Report June 8, 2004 Han skrev att han skulle försöka ta en turbo och konvertera från fläktdrift (avgasdrift) till remdrift. Citera
cmc 49 June 8, 2004 Report June 8, 2004 Sorry det missade jag ... Han skrev att han skulle försöka ta en turbo och konvertera från fläktdrift (avgasdrift) till remdrift. Citera
Lygdman cmc813 June 8, 2004 Report June 8, 2004 Det billigaste allternativet är nog att skaffa turbo och montera den som turbo, och du kan inte ladda mycket alls innan du måste börja kompsänka motorn för att få den driftsäker å hållbar.Och om jag får ge ett råd (trots att jag är novis ) Kosta på och köp en till motor att bygga på, för risken är ganska stor att det kommer att bli något misslyckande innan allt fungerar som det ska.Tänk även på att en Saab motor t ex har mellan 2 -2,3 liter stor motor och turbon är dimentionerad för det, så jag skulle välja att råd fråga någon som jobbar med sånna här saker innan valet av turbo.Jag kom på en sak till om du tänkt att trycka genom förgasaren så måste den klara det ökade trycket...mycket blev det men jag vill inte avskräcka dig på något vis, jag menar bara ta reda på så mycket som möjligt innan du börjar, för det kommer du att spara åtskilliga tusenlappar på...Drömmer själv om V8 och dubbelturbo, men måste få bilen klar först Citera
stoffe June 14, 2004 Report June 14, 2004 vortech bygger lite på turbo kan man säga men jag tror inte att en 9000 turbo kommer klara jobbet för om man slår isär en sentufugal kompressor så kommer man hitta en utväxling där i...kolla här http://www.vortechsuperchargers.com/pro ... nside.htmlMen om du lyckas hitta en jette turbo, typ från en scania eller liknade kanske kan funka Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.