Anders Lindström May 12, 2014 Report May 12, 2014 Fasen Anders, fick ju muta Musse med en sup första starten i år och nu ska det vara jamare också, det kan ju bli en fyllehäst:crazy:/LeifSant...men det blir mer "klös" .. Citera
turbo57 May 17, 2014 Author Report May 17, 2014 Idag vill jag fira Musse på hans andra födelsedag i sitt nya stall(Djäklar, det var ju på barnsidorna i lokaltidningen som det skulle ha skickats till)/Leif Citera
turbo57 May 18, 2014 Author Report May 18, 2014 Tillbringade gårdagen i och utanför en lackbox. Resultatet? Tur att jag inte lackade Musse själv( Lyckades givetvis få några rinningar)/Leif Citera
turbo57 May 20, 2014 Author Report May 20, 2014 Så, nu går husvagnen 2 år till. Behövdes bara en liten justering av ena bromsen igår, blanka papper idag. Den mer än 40 år nyare Volvon fick däremot 2:a på ojämn bromsverkan fram, sjukt:shifty:/Leif Citera
turbo57 May 27, 2014 Author Report May 27, 2014 En dryg månad efter säsongstarten kastar vattenpumpen in handduken för gott. Perfekt att det kom nu, kan inte göra annat än att ösa beröm över Dan på VP autoparts för den fina och snabba servicen han och förmodligen även de andra har.(Mailade i Söndags och pumpen kom idag). Lite ny färg inne i husvagnen och premiärturen med övernattning efter Musse klarades av i helgen/Leif Citera
turbo57 June 18, 2014 Author Report June 18, 2014 OBS bara husvagn. Frugan tycker om att laga mat, så kylskåpet utan frys som fanns räcker inte till. Fotogenvärmare ut, garderob ihop med toalettutrymme in:crazy:/Leif Citera
turbo57 July 20, 2014 Author Report July 20, 2014 Tyvärr funkade att inte min renovering av pumpen så bra lyckades bränna den direkt. Som tur var fick jag tag på en begagnad så nu funkar det äntligen att få trasan både upp och ner med hydraulik/Leif Citera
turbo57 August 4, 2014 Author Report August 4, 2014 Detta var magiskt och Musse fungerade klanderfritt ända till hemresan startats. Alla blinkade åt oss och vi undrade givetvis om alla var så vänliga, men det visade sig att varken hel eller halvljus fungerar. Fick bli parkljus hela hemvägen(Tusen tack för fikat kompis Anders)/Leif Citera
turbo57 August 31, 2014 Author Report August 31, 2014 15 band från när och fjärran har spelat "lite äldre musikstil" med ös fredag och lördag. Sen spelades och sjöngs det i förtält och utanför bussar från morgon till kväll. Hoppas det blir en rockhelg även 2015/Leif Citera
turbo57 October 2, 2014 Author Report October 2, 2014 Känns lite dystert när den här fina säsongen närmar sig slutet och lite ovant att inte ha en massa måste göra på Musse. Lite stolligheter ar jag ändå tänkt göra i vinter:Försöka få till eldrift på i första hand 1/4 fönsterna (En av sönerna har ställt en skrotad saab 9000 på bakgården, så det blir att plocka hissar, kuggstångsstyrningen och lite annan bråte innan den förpassas till skroten där den hör hemma) blir til att försöka bygga om lite. Inspirerad av Per B försöker jag rita upp delarna för att se om det är genomförbart.Funderar på om det går att använda elen från dörrlåsen på saaben till låset på koffertluckan.(Hoppas det inte blir avstötningsproblem vid transplantationerna)Bygga om snurran till karossen till ett motorstativ.Renovera blocket jag har liggande och bygga om till rullkam.Dra om elen i motorrummetBelysning bakom hästen i grillen.Försöka få ordning på pwmfläkten.Undrar fortfarande om man är riktigt funtad men får väl se vilket som blivit klart för våren är ju snart här,puh:p/Leif Citera
mhdin October 5, 2014 Report October 5, 2014 Bra där Leif, man hittar alltid nåt som inte ska göras. :PLite det som är tjusningen. Citera
turbo57 October 5, 2014 Author Report October 5, 2014 Undrar om det inte är bättre att skaffa gungstolen som Anders föreslog. Ingen Mustang men ändå en Ford.Fattar inte att man ens funderar på den här/Leif Citera
turbo57 October 7, 2014 Author Report October 7, 2014 Inte speciellt vackert , bara orginellt, men det ska nog funka ändå/Leif Citera
Anders Lindström October 8, 2014 Report October 8, 2014 [ATTACH=CONFIG]32284[/ATTACH]Undrar om det inte är bättre att skaffa gungstolen som Anders föreslog. Ingen Mustang men ändå en Ford.Fattar inte att man ens funderar på den här/LeifSe där Leif där har du säkert några timmars jobb! ;-) Skönt då behöver jag inte oroa mig över att du skulle vara sysslolös.... :-) Citera
turbo57 October 8, 2014 Author Report October 8, 2014 Nej du kompis, sysslolös är nog ingen risk ändå, men jag har inte bestämt mig än om jag ska ge mig på det här dårprojektet, blir nog inget av med det om jag hittar en vettig gungstol:p/Leif Citera
turbo57 October 12, 2014 Author Report October 12, 2014 Lördagsutflykt med några bilburna "ungdomar". Fika i Tibro och Karlsborg Citera
turbo57 November 10, 2014 Author Report November 10, 2014 Efter en härlig säsong och 650 mil ställdes Musse in och av igår. Mer stolligheter på gång, fick tag i en ny kuggstångsstyrning till en Saab 9.5 2010, blir till att rita upp fästen för att få till rätt styrgeometri. Undrar om man ska försöka få tag på en styrstång från nån något nyare mustang för att slippa kapa sönder orginalet som sitter i nu/Leif Citera
Anders Lindström November 11, 2014 Report November 11, 2014 Jaa.... har man inte något att göra så skapar man sig..... Kommer garanterat att bli jättebra Leif! Citera
turbo57 November 14, 2014 Author Report November 14, 2014 En liten skiss på framvagnen visar att det borde fungera, får ta några fler kontrollmått och rita upp lämpliga fästen/Leif Citera
Per Berglund November 14, 2014 Report November 14, 2014 Byggt själv med SAAB fast med 9.3....9.5 ser på tok för bred ut. Inre stylederna ser ut att ligga för långt ut så du får fel geometri.Har du kollat ackermannvinkel? Citera
turbo57 November 14, 2014 Author Report November 14, 2014 Helt rätt Per, 9.5 är för bred måste göra en åtgärd med inre styrleden, tack för tipset med ackermanvinkeln hade inte kollat den/Leif Citera
turbo57 November 14, 2014 Author Report November 14, 2014 Frågan är bara Per om jag ska hänga mig för att ackerman inte blir helt hundra eftersom det inte är frågan om nån racerkörning med min Musse, men det får ju givetvis inte bli helt åt h_lvete, inre styrleden måste givetvis kapas men det borde gå att fixa:confused:/Leif Citera
Per Berglund November 14, 2014 Report November 14, 2014 Tja det är nog mer frågan om att det ska bli möjligt att svänga rätt och att däcken inte slits ut. Själv inte helt 100% hur viktigt det är och exakt vad som händer...Det är över 5år sedan jag gjorde min och glömt alla teorier! Med så bred styrväxel får nu nog kraftig bumpsteer också eftersom den styrleden blir väldigt kort mot spindelnBumpsteer har man ändå på dessa mussar så göra det värre är ju jobbet helt bortkastatJag har aldrig sett någon så bred styrväxel på en Mustang.Kollar du på alla som tillverkar så som TCP mfl så väljer man styrväxel där styrleden sitter typ 500mm mindre ihop än vad 9.5an sitter.Kolla med någon som är mer kunnig på dessa geometrier och hur viktigt det är med allt detta innan du gör för mycket Citera
Klingan75 November 15, 2014 Report November 15, 2014 Fast ackerman påverkas inte utav styrväxeln/kuggstången utan är (oftast om den inte är justerbar vilket inte är aktuellt på Mustangen) fast i spindeln. Spindeln vrider ju sig runt en linje genom övre och undre spindelled. Det är den linjens förhållande mot infästningen i spindeln för styrstaget som avgör ackerman.När det gäller bumpsteer så kan du titta på bilden längs ner på denna sidan:http://www.longacreracing.com/technical-articles.aspx?item=8162Det går att komma tillrätta med bumpsteer på andra sätt men det är grunden. Tänk att spindeln rör sig längs en kurva/radie genom fjädringsrörelsen. Styrstaget måste då (för att undvika bumpsteer - eller självstyrning vid fjädring) följa samma kurva/radie. Ett sätt att mäta detta är att du hissar upp hela bilen på domkrafter och tar bort ena framfjädern. Sedan höjer och sänker du hjulet så kan du mäta hur mycket hjulet styr höger/vänster genom fjädringsrörelsen, då med styrstaget fastsatt i spindeln. Citera
turbo57 November 16, 2014 Author Report November 16, 2014 Tusen tack Klingan, då går det här säkert att fixa. Tänkte rita upp hela framvagnen för att få fram geometrin teoretiskt och sen mäta fysiskt på bilen men det här är ju inte nåt som ska stressas fram:roll: Citera
Recommended Posts