Macke June 2, 2012 Report June 2, 2012 Har legat under bilen i tre timmar utan att bli klokare?!Någon som instalerat lokar-kit på en c6 som kan förklara hur det ska sitta? ser ju glasklart ut på instruktionen MEN på min bil sitter det dels "elklumpen" sen vill det liksom inte passa med armen neråt?Akuthjälp tack!!!!! Citera
Macke June 2, 2012 Author Report June 2, 2012 Kan axeln ut ur lådan vridit sig/blivit monterad fel? Går att vrida ca 1/5 varv sen blir det stopp. Går lätt att vrida för hand. Vänder jag på kickdown armen så blir den rätt men felbockad.ford-c6-kd.pdf Citera
Per Berglund June 2, 2012 Report June 2, 2012 (redigerad) Axeln går inte montera fel.Jag vet att Lokar monterat beslag på vajern fel tidigareHar själv upptäckt detta.Tog fram en vinkelslip och kapade ett snitt i beslaget så jag fick bort den från vajern och kunde då vända på den.Snittet syns vid pilen fortfarandeBilden visar en C4 men kanske de även vänt beslag fel för C6 Ändrade %s av %s (%s) Citera
Macke June 2, 2012 Author Report June 2, 2012 Ser på din bild att armen ska vara rätt mkt bakåt ändå, såg ut på instruktionsbilden (risig svartvit papper) som att den skulle vara mer rakt ner. Ska fara på smörjgropen i morgon om vädret är bra och se, får nog lite bättre översikt på grejorna där + att det bara tar 5min att lossa och vika ner avgassystemet. Citera
Per Berglund June 2, 2012 Report June 2, 2012 Ja nya armen bör hamna ca kl 12:20I Lokar manualen syns det rätt tydligtSen är det bara hoppats Lokar monterat beslagen rätt.På bild är det "Trans Cable Bracket" som varit felvänd. Citera
Macke June 12, 2012 Author Report June 12, 2012 Har gett mig på det igen...Armen hamnar rakt bakåt och går att trycka uppåt!? om jag har det vänt som på bilden. Vänder jag kickdown armen så står den rakt ner och går att dra bak, men tar då i kanten på tråget, får ta och bryta till armen med andra ord? för visst ska det dras ända i botten (dvs moturs) för att cd ska funka? Citera
Per Berglund June 12, 2012 Report June 12, 2012 Så kan det vara med Amerikansk "Bolt On" som fritt översatt blir "Bygg Om"Japp med full gas måste kickdown vara helt i botten Citera
Macke June 12, 2012 Author Report June 12, 2012 Det jag misstänkte, ville bara vara säker. Ska nog vara ganska rakt ner då vajern bara ligger några centimeter ovanför oljrtråget, jaja fort fixat nu när man vet!USA bolt-on har sina baksidor, det enda som jag köpt som direkt bolt on som faktiskt funkade rakt av verkar vara mina pedestal-mount vippor från skorpion, eller det har funkat i 5mil iaf:), dom var iof gjorda i USA, det mesta annat står det us quality på framsidan och typ made in china på baksidan... Citera
Macke June 12, 2012 Author Report June 12, 2012 Äntligen Allt på plats, bara och hoppas det funkar nu då, annars har man kastat 6h arbete och 1500:- på en stålomspunnen gasvajer...Finns det möjlighet att justera växlingdvarv i kickdown läge? Citera
Greven CMC 053 June 12, 2012 Report June 12, 2012 Du kan justera växlings varvet genom att skruva ut/in den lilla skruven på modulatorn!!//M Citera
Macke June 12, 2012 Author Report June 12, 2012 Kanon! Ska göra det, upplever att lådan växlar mer distinkt på d än när man växlar själv, innåt = högre växlingdvarv eller? Citera
Per Berglund June 13, 2012 Report June 13, 2012 (redigerad) Det går bra manipulera varvtalet genom att skruva på den lilla skruven i modulatorn.Men egentligen ska man vara lite försiktig här.Modulatorn påverkar växlingspunkten beroende på motorns belastning.Dvs den höjer varvtalet lite hur som helst även när du kanske inte vill.Tex kan den växla ner för tidigt och det vill gärna smälla i lådan då.När du trampar gasen i botten (WOT) används knappt modulatorn alls utan då går lådan in i ett läge för att utnyttja det man "programerat" lådan från fabrik att växla som mest effektiv.I WOT ändras växlingspunkterna genom att man antingen får manipulera ventilpaketet i lådan eller en "centrifugalventil" som sitter på utgående axel.Centrifugalvikten (Governor valve) är det styr lådan beroende på hastighet. Tex att 2an ska komma vid 60km/h i WOTSå skruva på modulatorn men förvänta dig inte lådan vill exakt det du vill då den är styrd av andra parimetrar också.Skillnad på D och manuell:På D utnyttjar lådan effektivast växlingspunkterna efter det den är programerad för. Men den anpassar lådans oljetryck till lameller automatiskt.Undantag i WOT och när Kickdown ventilen är aktiverad så ökas oljetrycket till 100%. Därför är det extremt viktigt här att Kickdown fungerar annars jobbar inte lådan för fullt tryck i WOTNär du kör på manuell 1 eller 2 så går lådan ALLTID på 100% oljetryck oavsett WOT eller ej.Egentligen ett säkrare läge för lådan när man kör race!!Att du upplever att det inte är lika kvick som D är nog bara en känsla för själva tiden är ingen skillnad på. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Macke June 13, 2012 Author Report June 13, 2012 Tack för det utförliga svaret!Ska ut och provköra så fort jag får möjlighet och känna hur det känns/funkar.Tyvärr gjorde jag ett försök för några år sen när bilen var standard och hade trasig turbin med original stag och hemmagjord kickdown arm... Funkade inget vidare det! Vet dock att jag var och pillade lite på modulatorn, tyvärr. Jaja det är bagateller, bara det funkar får jag finjustera sen. Citera
Macke June 20, 2012 Author Report June 20, 2012 Funkar inte????Har justerat den spännd vid full gas, vad ska jag kolla på då, någon som har några tips? Citera
Per Berglund June 20, 2012 Report June 20, 2012 Vad funkar inte? Du menar att den inte vill växla ner på kickdown?Då får du nog släppa oljetråget och kolla upp om kickdown armen aktiverar ventilen för dettaSkickat från min HTC Vision via Tapatalk 2 Citera
Macke June 20, 2012 Author Report June 20, 2012 Surt!Tur jag monterade in en oljeplugg i tråget när jag satte in shiftkitet iaf...Har lite sidospel på axel (några mm dock inte nu med armen på plats), hördes att det tog stopp när jag vred axeln (metallisk ljud), måste vara nått som "glidit" på sidan då, har spännt upp vajern en andra gång, tror ev att fästet inte låg stumt i mot (var ju rätt trångt!), med lite tur kanske det räcker.... förmodligen inte dock! Citera
Per Berglund June 20, 2012 Report June 20, 2012 När du montera ventilpaketet så var du väll noga med att passa in kickdown reglaget mot ventilhuset.Här en bild på en C6 jag jobba på och reglaget får ju absolut inte ligga så här! Citera
Macke June 20, 2012 Author Report June 20, 2012 Var flera är sen jag satte i kittet, mins inte hur det såg ut. Fick dock inte kickdown att funka innan och satte väl ihop som det satt så....Kanske därför min kd arm var 45' fel, rätt logiskt. Ser ut som ett fäste/öra där, antar att det ska ligga mot ventilpaketet då, lär lösa sig, blev dock hyfsat tvärless, får se om ivern hälsar på nå mer i sommar, gjorde ju just bilen "klar" idag, finjusterade lite gasare/tändning och testade att dra ur den ordentligt efter inkörning/oljebyte, går då riktigt fint nu i alla fall Citera
Macke July 7, 2012 Author Report July 7, 2012 Då var det fixat! Inte provkört men armen på insidan gick i mot "stoppskruven" så armen nådde aldrig ventilen. Så kan det gå, synd bara att man inte lyckades första gången...Tack till alla som delat med sig av sina kunskaper. Citera
Macke August 15, 2012 Author Report August 15, 2012 Tog ett tag efter en massa strul men nu fingerar kickdown bara bra, kan rekommendera lokarkitet om man byter förgasare, lite pilligt att få dit på c6 lådan och gasvajern under panalen, men funkar bra + att det blir snyggt under huven med det smidiga kromade fästet och stålomspunna höljen till gas/kickdown. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.