Jump to content

Recommended Posts

Min Cobra 04- är kokande het..

Motorn blir för varm vid tomgångskörning (ja tyvärr måste den gå på tomgång ibland i dessa köer här i stockholm) Så fort bilen är i rörelse är det inga problem då står tempmätaren i mitten. men när den står på tomgång blir den för varm!

Fläkten har tydligen 2 givare, en för vatten temperaturen och en för AC, så när man sätter på AC så skall fläkten tydligen starta? Här får jag ström fram till kontakten när jag slår på ACn. men fläkten startar inte! Kan det vara något annat än att fläkten som är paj?

Skall man köpa en dyr orginalfläkt eller går det att använda billigare fläktar? skall man montera 2st en för AC och en för kylningen?

Någon som har några ideer eller erfarenheter?

Hej,

www.rockauto.com har både fläktmotorer och fläktar till fördelaktiga priser.

Skickar dessutom till Sverige på 3 dagar om du väljer Fedex Priority för frakten.

Hur beställt massor från Rockauto och det funkar klockrent.

vh, Lasse

Tack för tippset! klockren sida!!

Hej Peter,

några tankar när jag läser om ditt bekynmer. Du kan mäta motståndet i fläkten. Är det avbrott så får du ju "oändligt" motstånd. Normalt brukar det vara några ohm. Sedan - är det helt säkert att fläkten går igång bara för att det är spänning fram till den? Kan det vara så att den också styrs av en givare till - alltså en kombination av vattentemperatur och AC:n?

På min bil går fläkten alltid en stund när jag startar bilen - oaktat vad AC-reglaget står på. När jag slår på AC:n så går den alltid igång. Så i ditt fal är det nog fäkten eller kontakten till densamma.

  • 2 weeks later...

Hej, Efter timmar av felsökning i garaget går att konstatera: fläkten är hel! (Just nu matar jag den direkt från batteriet så att det går att köra med bilen)

Status är som följer: När jag slår på AC:n så skickas en spänning på 6-8 v på ena kabeln men fläkten startar inte? kopplar jag på ett vanligt 1,5v batteri på samma kablar så börjar den snurra. lika så när jag kopplar 12 v från batteriet! men inte när den får 6-8 v som den skickar när AC:n startas? kan någon förklara detta fenomen?

Var hittar man de olika givarna och relät som styr fläkten?

finns det någon fara/nackdel med att mata 12v direkt från batteriet? givetvis har jag kopplat in en säkring på vägen nära batteriet.

Är det något speciell kylarvätska som skall vara till en Cobra eller kan man hälla i vad som?

Frågor som önskar svar...

  • 4 weeks later...

du har inte luft i systemet då? min blev varm efter jag bytte termostat och det visade sig att jag inte luftat ordentligt =/

Nu kör jag med water wetter istället för glykol. Fungerar klockrent. Ska även byta ut vattnet i IC kärlet och ha i water wetter där.

Angående dina fläktar, är bilen "chippad" eller har du en handhållen dator eller liknande så går det ju ställa in vilka temperaturer fläktarna ska gå på

Niclas

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...