Jump to content

Recommended Posts

Hej

Bytte belägg fram på min bil och när jag tog bort bromsbeläggen så upptäckte vi att gummiskyddet som skyddar bromskolven är trasig. båda kolvarna på ena sidan och till den ena på andra sidan? vad gör man? går dessa att byta eller måste man lämna in oken på renovering? bar gör man det?

bifogar en bild. vet inte om ni blir klokare på det?

Bilen en Mustang Cobra 04.

post-5252-144839194913_thumb.jpg

• 2 weeks later...

Hej

Har du tid och tålamod och är försiktig.

Så går det ju att packa om dom själv med nya packningar. Blir troligen betydligt billigare med tanke på att dom oken inte är dusin vara här.

Skriver en liten kort guide här hur man normalt sett gör det utan att gå in på övermurar utan mer hur man får det att fungera utan att lägga en förmögenhet på renoveringen.

Enklast tycker jag ifall det kärvar är att trycka ut kolvarna med bilens broms pedal till dom kommer ut.

Sen stoppa så inte all bromsvätska rinner ut. Exempelvis när du skruvat loss slangen från oket sätt en slang stump på den med en skruv i.

Sen börjar det lite mer försiktiga jobbet smärjla kolvarna. du kan säkert hitta på nätet hur man ska göra samt hur man ser ifall dom är för dåliga typ grova rostangrep som inte går att smärjla bort utan att allt för mycket metall försvinner. Och kolven måste bytas till en ny.

När detta är gjort rengör du i oket och tittar att allt ser bra och inte rost finns där. monterar dit gummi packningarna och i med kolven igen. Kan dock vara knepigt när man ska ha tillbaka kolvarna med nya packningar.

Glöm inte när du har oket löst att kolla att luftningsnippeln går att öppna. Var det länge sen den öppnades brukar jag slå med hammare rakt på rengör att skaka loss Dennis gängorna dock inte allt för hårt samt spruta med rotlösare på den. Vill man ta det säkra före det osäkra så gasola på den också innan du testar att öppna med en sexkantig hylsa. Då ska man inte segdra utan knyck lite försiktigt i den då brukar dom gå att öppna utan att gå av. Vilket dom kan göra lätt om man tar i för hårt med dom.

Luftning med mera gissar jag att du redan kan.

Lycka till.

Med vänlig hälsning,

MrV8