Jump to content

Lite frågor om olika saker under huven.


sniffer

Recommended Posts

1. Va har den vajern för funktion som sitter på gasmekanismen och rör sig bakåt när man kasar?

PICT0959.JPG

2. Varför får man för sig att kapa och plugga igen så som det är där ? Är den saken som sitter på fördelaren kanske onödig eller något när man har brytarlöst tändsystem ?

PICT09595.JPG

Slang: Den slangen som inte är borttagen och fortfarande sitter kvar där den skall, va fyller den för funktion eller kan man ta bort den med och proppa igen hålen?

PICT095955.JPG

Bara en bild på något som har med det brytarlösa tändsystemet att göra.

PICT0959555.JPG

3. Vad jag fårstår det som så är det här man fyller på olja. Men hmm skall man fylla lite i varge :shock: Det fins ju 2 och vad jag förstår så kommer ju oljan till samma ställe sen iallafall :?

Detta är min första mustang, V8:a och jag har inte hunnigt att fixa några böcker eller så. Därför jag är lite fundersam.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Är det där verkligen en 351C ??

Lite svårt att se men jag tycker det ser ut som att kylarslangen går in i aluminiuminsuget?

Kolla på bilden på en 351W nedan och jämför med din

På 351C går slangen ner i gjutjärnsblocket framför insuget

Det ser även ut som siffran 2 eller 4 saknas på topplocken.

Hur många skruvar sitter de kromade ventilkåporna med?

351C ska ha 8st skruvar

Bild1. Gasreglage till förgasare

Bild 2. Hålet i fördelaren är till för att fördelaren ska ställa om tändningen vid låga varvtal. Du kan köra utan det anslutet som det är nu.

Bild 3. Du fyller på olja i det locket som är till höger. Det andra locket är till för motorns ventilation. Båda kan vara anslutna med en slang till luftburken.

Link to comment
Share on other sites

Som du sa så går kylarslangen in i aluminiuminsuget. Ventilkåporna är dragna med 6 skruvar pär kåpa. Den dära siffran som du pratade om, skall den sitta på dom kråmade som va dragna med 6 skruv? Har inte riktigt koll på va du menar med topplocken :?

Alltså kan man dra slutsatsen att detta är en 351W-motor?

Bild1. Va är då det blåa staget till för som sitter över gasreglage till förgasare? Har det något med att växellådan skall växla ner när man drar fullgas?

Bild2. Va är nakdeloch fördel led at köra utan så den inte ställer om sig?

Bild3. till höger när du sitter i bilen eller till höger när du står framför ?

Link to comment
Share on other sites

Du kan nu glömma all information du fått om 351C

Du har en 351W eller en 302'a men jag tycker det ser ut som en 351W

Skillnaden på 351W och 302 är endast höjd och bredd.

351W är högre precis under insuget.

Titta på blocket så finns det ingjutet förstärknings ribbor

På 302 finns knappt denna ribba

På 351W är ribban ungfär 25mm hög

Bild 1: Blå staget är för kickdown.

Bild 2: Du märker ingen skillnad. Jag tror det var endast till för att förbättra avgasvärdena. Jag vet inte riktigt.

Bild 3: Till höger när du står framför.

Link to comment
Share on other sites

Va bra! Då har du en robust maskin som är lätt att serva och enkel att plocka ur extra pony's ur! ;)

Det är bara för dig att införskaffa en Haynes bok nu om du tänkt behålla bilen och vill lära dig mer?

En bra start för en nybörjare och även bra för oss som varit med en stund! 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...