Jump to content

Problem med ACn


Musse64

Recommended Posts

Kan någon hjälpa mig? Har en Mustang 1999 V6 automat. Problemet är att när jag sätter det att blåsa på fram rutan eller har det på "mix" så startar kompressorn till ACn varför är det så!?? Och när den startar så vet den inte vad den vill för den stänger å startar hela tiden och motorn blir ryckig när jag kör med jämn gas (väldigt störande!!) Den går helt normalt när jag stänger fläkten eller har det inställt på "vent" eller att det blåser på golvet!

Link to comment
Share on other sites

Kan någon hjälpa mig? Har en Mustang 1999 V6 automat. Problemet är att när jag sätter det att blåsa på fram rutan eller har det på "mix" så startar kompressorn till ACn varför är det så!?? Och när den startar så vet den inte vad den vill för den stänger å startar hela tiden och motorn blir ryckig när jag kör med jämn gas (väldigt störande!!) Den går helt normalt när jag stänger fläkten eller har det inställt på "vent" eller att det blåser på golvet!

Hejsan,

I alla lägen utom "OFF" och "VENT" så är AC:n inkopplad. Det ska alltså vara så.

Problemet med ryckig gång när AC:n arbetar vet jag inte så mycket om. Har du ändrat förtändningen - så kan jag tänka mig att det påverkar hur den går - på låga varv i alla fall. Kompressorn går inte hela tiden utan slår till och från och jag kan också märka att motorn går lite "tyngre" men inte ryckigt vid normal körning. Har manuell - så kanske annorlunda på automat.

Jag hade ringt till Grufmans och frågat om de är bekanta med problemet.

Link to comment
Share on other sites

Tändningen har jag inte ändrat. Hade en -95 manuell för ett år sedan å den gick jämt å märkte inte av att kompressorn kom igång... Det är som om den inte skulle veta vad den vill för när jag ser på den när jag har bilen och gå på tomgång så slår den på och av hela tiden med ungefär 10sec mellanrum... så när jag kör med jämn hastighet så sjunker å ökar varven på motorn så den blir ryckig :( Finns det något rele som skall starta och stänga kompressorn eller något styr system som inte fungerar rätt?!

Tack Håkan för visat intresse! =)

Link to comment
Share on other sites

Hej! En teori!

Har du dålig kyleffekt på AC´n? Om du har för lite gas i systemet kan du få fenomenet att kompressorn slår till och från med täta intervaller för att det blir för lågt tryck i systemet och kompressorn slår ifrån på tryckvakten. När gasmängden minskar ännu mer slår inte kompressorn till längre. Detta för att skydda kompressorn. Lösning fyll systemet med gas eller fuska genom att koppla bort kabeln till kompressorn=ingen funktion på kylan alls=ingen avfuktning av ingående kupeluft.

Link to comment
Share on other sites

Tändningen har jag inte ändrat. Hade en -95 manuell för ett år sedan å den gick jämt å märkte inte av att kompressorn kom igång... Det är som om den inte skulle veta vad den vill för när jag ser på den när jag har bilen och gå på tomgång så slår den på och av hela tiden med ungefär 10sec mellanrum... så när jag kör med jämn hastighet så sjunker å ökar varven på motorn så den blir ryckig :( Finns det något rele som skall starta och stänga kompressorn eller något styr system som inte fungerar rätt?!

Tack Håkan för visat intresse! =)

Får du kyleffekt - som "Mario" skrev om?

Har kollat på på min - med tider. Kompressorn slår till och går i 8-9 sekunder, står still i 23 sek, slår till å går i 8-9 sek, osv.

Vet inte om yttertemperatur har någon betydelse - utan klockade nu med ca 13 grader ute. En viss varvtalsändring sker som mororn rättar till efter några sekunder vid till/frånslag. När jag kör så märker jag detta också, dock ej speciellt mycket vid körning. När jag stannar vid rödljus - ja då händer det till och med att den tjyvstannar.

Det som Mario skriver om stämmer. För 3 år sedan slog kompressorn inte till alls efter vinterförvaringen. Fyllde ACn och den har funkat sedan dess.

Ändrade %s av %s (%s)
Stavar som en kratta.....
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jag hade EXAKT samma problem på min -04 gt, och jag hade dålig kyl-effekt. Men så för typ en månad sen så skar kompressorn. Köpte ny kompressor, akumulator samt ett "sealing-kit" (massa o-ringar) från summit. Allt gick för 2700 kr...helt sjukt billigt :P!!! Hade en Mercedes e55 förut, endast ac-kompressorn till den kostade 11000..och det va inte ens original.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...