Jump to content

Mera muller. Och kanske effekt?


mrpalmer

Recommended Posts

Har en SVT Cobra från 96 med ett Flowmaster catbacksystem. Nu till min fråga...

Går det att få ytterligare lite muller från maskinen? Det finns headers, X-pipa osv men jag är inte riktigt säker på vad jag ska göra.

Någon som testat om det går att ta bort cattarna? Vad händer då? Ljud...effekt?

Headers då...tips på något?

Vad är en X-pipe? H-pipe? vad är skillnaden och varför ska man ha det ena eller andra?

Fasen, känner mig som den gröngöling jag är :-)

Men va fasen, inga frågor - inga svar! :lol:

Link to comment
Share on other sites

X-pipe / H-pipe är egentligen bara en förbindelse mellan de bägge avgasrören-

Din bil har redan en H-pipa original...Det har alla bilar med dubbla avgassystem.

Syftet är att utjämna avgaspulserna.

Utan förbindelsen skulle motorn gå mer ojämnt.

En X-pipa gör samma sak som en H-pipa men det är mindre motstånd i en X-pipa

X-pipa ger mindre "muller" däremot och tar bort en del av det klassiska V8 ljudet

post-2532-144839228536_thumb.jpeg

Katalysatorerna kan du ta bort men du måste montera dom när du besiktar.

Ett skitgöra alltså!

Mer effekt får du inte direkt...Mest "placebo effekt" när ljudet blir högre.

Här exempel med X-pipa...Det blir lite lamt med X-pipa

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag byggde om mitt BBK 2,5" främre rör på Foxen för ett antal år sedan. Detta rör är det de kalla "offroad pipe" alltså utan kattar och det har crossover av H-typ som standard. Vi förutsätter att H-et sitter ungefär på rätt ställe.

Jag märkte skillnad på effekt när jag bytte från original 4 kattar till detta rör. Givetvis även på ljudet.

När jag senare byggde om till X-pipa så blev det ännu större skillnad, motorn varvade upp smidigare och känns mer rapp när plattan åker i mattan så att säga. I och med att man korsar avgaserna så antar jag att man får mer hjälp på vägen ut ur systemet - lite av ejektorverkan.

Nu ska också sägas att motorn var lite preparerad sedan tidigare så effekten kan visat sig bättre än på en standardmaskin.

Hade jag haft möjlighet att prova bilen med ett standard H-rör så är jag ganska säker på att jag hade fått ett högre indikerat laddtryck från kompressorn tex.

Så jag kan inte hålla med dig riktigt där Per - En X-pipa kanske inte ge de angivna hästarna som många firmor vill framhäva, men det blir sällan sämre än standard H.

Sen kan man diskutera ljudet... Jag gillar det lite mer mjuka men mulligare som blev med min X-pipa, det slår sönder ljudet ganska effektivt ändå. En del gillar ju ljudet utan något H/X alls...

Link to comment
Share on other sites

Jag påstod aldrig X-pipa ger sämre effekt än H-pipa.

Eftersom T.S frågade efter mer "muller" i första hand vad det verkar så menar jag att H låter bättre i muller synpunkt

Kör själv X-pipa och som du säger svarar motorn bättre.

Men i det register man normalt kör så är det ingen kioskvältare med X-pipa i effektsammanhang

Det är ju först när man ger full sula då det märks

Hitta en artikel från Car Craft där man testar detta

http://www.carcraft.com/techarticles/exhaust_system_installation/#ixzz1pDjCKvP2

+12 Hk i maxeffekt är ju bra!

I låga varv ger det nog inget märkbart annat än svaret.

Mitt helt nya X-pipa från Magnaflow åker ut i vinter enbart pågrund av ljudet.

X-pipan ger ett klart obekvämare ljud och jag föredrar det mörkare muskelljudet H-pipan ger.

Ljud är svårt att veta hur det blir

Effekten räcker till och blir över!

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte så insatt i hur pass bra Cobrans grenrör är men visst ger det mer ljud och lite mer effekt med headers.

Därom tvistar det lärda vad det kan ge!! :)

Ljudmässigt hitta jag en riktigt seriös inspelning på Youtube

Killen har satt in BBK H-pipa vilket ger rätt biffigt ljud

Även BBK Long Tube Headers som ger ett mer racigt NasCar ljud!

Jäkligt långt klipp här men värt lyssna igenom

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att Long tube verkar vara grejen, känns som ett vasst och häftigt ljud.

Enda nackdelen är väl att man måste köpa en x-pipa samtidigt så att det passar om jag läser saker och ting rätt...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ljudet gör halva bilen tycker jag :)! Jag har JBA midlength headers. Känns som en bra kompromiss!

Long tube headers har kollektorn långt ner, eftersom dom är långa, vilket gör att markfrigången blir lite sämre, men dom ger mer effekt än shorttube headers. Midlength headers är som det låter mellanlånga och ger typ samma effekt som longtube, iaf enligt många amerikanska forum, men dom sticker inte ner under bilen, och försämrar alltså inte markfrigången.

Här lite bilder från när jag bytte på min -04 http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=53793&album=44157

Finns även en video på min profil där jag startar bilen med enbart grenrören monterade :P.

Bakom grenrören har jag JBA h-pipa med kattar. Men jag har även en h-pipa UTAN kattar. Ljudet blir lite högre och "hårdare" utan kattar, men då lär man ju byta till kattar inför besiktning.

Bakom h-pipan hade jag ett Magnaflow system, men provade att byta ut ljuddämparna mot rör (finns universal på biltema, exakt mått). Fick då mersmak och bytte ut magnaflow mot ett platsbyggt, som gjordes av uppsala avgasteknik. Är fortfarande för tyst, men blev bättre iaf :).

Mvh / Pär

Link to comment
Share on other sites

Alltid lika kul att laborera med ljudet på V8:an :-)

Ja vilket är bäst tycker det är så svårt att välja.

Gillar verkligen ljud klippet det sista vid 0,36-0,56 där han drar på 5 an på låga varv. Låter bra med båda där tycker jag lite högre med long tube.

Riktigt fina ljud klipp du lagt upp Per Berglund tackar för dom.

Är inne på mitt andra system på Mussen för ljudets skull. Men verkar som ni testat betydligt fler på era :-)

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...