Jump to content

kamaxel


Jazek

Recommended Posts

en fråga till er som är lite mer insatt i ämnet kamaxel. jag vet inte skillnaden på

expvis, B303. e. f och allt vad dom heter, vilken är lämplig i en 1994 med 302motor

om man vill ha vrid från början?. vad blir skillnad i vrid/hästar? eller finns det någon

annan lämplig kamaxel,,:D:D

Link to comment
Share on other sites

Skit i kamaxelbyte i första läget är mitt råd!

Äldre mussar från 90-talet är oftast utrustade med en bedrövligt låg bakaxel utväxling

En GT kan faktiskt ha så låg utväxling som 2.73:1 och med det blir det ingen kraft kvar till asfalten

Byt ut till minst 3:73 eller högre!!

I princip kan du multiplicera motorns kraft med utväxlingen så ser du vad det ger!

Så en motor med 100Nm med 2.73 utväxling ger 273Nm så byter du till 3:73 blir det alltså 373Nm !

Nästan +30% alltså!!

Link to comment
Share on other sites

Det hade varit bra att veta mer om bilen - t.ex. om motorn är helt original eller modifierad och vad som i så fall är gjort. Har du automat eller manuell växellåda? Har du automat så brukar uppgraderingar av motorn innebära en ny converter.

Googlar man lite på kamaxeln så verkar den inte få lysande recensioner även om den del som har den är nöjda - men det verkar låta mer än det går och så får man lite tjurig tomgång. Det finns förmodligen andra kamaxlar som är bättre. Dessutom skall du välja kamaxel efter motorkombinationen, så är motorn helt original så blir valmöjligheterna färre.

Comp cams har camquest som man kan leka lite med och få förslag på kamaxlar:

http://www.camquest.com/

Link to comment
Share on other sites

Håller med Per! Byt kugg i baken. De kammar som ger mest vrid i botten är med stor sannoliket de som sitter i dessa motorer original. Cobrans är ännu lite bättre.

Link to comment
Share on other sites

Om den där "302 motorn från 1994" är en 5.0 H.O skulle jag inte byta kamaxel alls, utan som här noterades, koncentrera mej på väsentligare detaljer.

Ovannämnda originalkamaxel är en av dom bästa gatu-rollers man kan ha i en H.O under 350 hästar.

B303 är en föråldrad single pattern design som i praktiken börjar jobba först närmare 3000 rpm.

Link to comment
Share on other sites

vad blir bäst med automat 3,55 eller 3.73 utväxling bättre ax är bra, men varvtal får inte bli för högt vid motorvägfart, vad blir skillnaden ungefär.. ca 500rm

vid 110km, vad passar bäst, tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...