January 3, 201312 yr comment_123259 Hej på er!Efter att jag är klar med inredning, motor och drivlina är det dags för väghållning och bromsar.Jag har en konverterad T-kod utan vare sig servo för styrning eller bromsar. Dessutom sitter det trummor runt om. Det enda jag gjort hittills väghållningsmässigt är att montera en ny org.framvagn med shelbyreloc.Nu finns det säkert ett par av er därute som går i samma tankar som jag gjorde och har kollat på Heidts fram och bak.Efter att kollat runt på forumet och inte hittat någon tråd om det skapar jag en där ni kan följa min konvertering. Jag börjar med bakvagnen av den enkla förklaringen att hela min framvagn inte är hemma än. Ändrade %s av %s (%s) lägger till bild
January 3, 201312 yr Author comment_123261 Efter tvätt med såpa och avfettning och nej inte den snälla varianten! Körde med borste för det grova och slutligen scotch på alla ytor.Andra bilden när jag lagt epoxigrund. Nu tar jag så långt under jag kan komma med sprutan för att ta framdelen när jag monterar framvagnen. Tar ju ändå ur motor och låda då.
January 4, 201312 yr comment_123266 Efter tvätt med såpa och avfettning och nej inte den snälla varianten! Körde med borste för det grova och slutligen scotch på alla ytor.Andra bilden när jag lagt epoxigrund. Nu tar jag så långt under jag kan komma med sprutan för att ta framdelen när jag monterar framvagnen. Tar ju ändå ur motor och låda då.Ser bra ut. Kommer att bli kul att följa ditt projekt
January 5, 201312 yr Author comment_123341 Så här ser 4-linkhistorian ut. Den kommer normalt utan housing, det kan köpas till. I det fallet är fästena på bakaxeln redan svetsade.
January 5, 201312 yr Author comment_123342 Bild1. fästena som de ser ut direkt ur paketet. Jag har redan lackerat mina så jag lånade det här fotot på ett USA forum. Bild2. (Även den lånad) visar hur fästet monterats. Men på min bil kunde jag inte få igenom främre bulten, den som sitter i boxen.Fästet hamnade 3mm för långt bak, dessutom bottnade det inte boxen. Men visst det här är USA-prylar och vad hade man väntat sig?Bild3. Här är problemet.
January 5, 201312 yr Author comment_123345 Bild1. Jag skar ut för fliken i boxen och tog även upp en slitts ovantill på fästet så det bottnade i boxen.Det finns en slitts på ovansidan men endast på en sida. Lite typiskt USA med "fits all models!" Det blev inte världens snyggaste kapning och en riktig pedant skulle säker fräst ut snyggt och fint men det här sitter inte synligt och därför fick det bli en mer pragmatisk lösning.Bild2. Efter att provat fästet som nu passar som handen i handsken är hålen borrade. Jag förborrade med 4mm och efter det en steglös kona. Ramen är inte alls tjock, gissningsvis runt 1,2-1,5 mm vilket gör borrandet en smalsak.Bild3. Övre fästena provpassade och måttade för håltagning Ändrade %s av %s (%s) mer foto
January 5, 201312 yr Author comment_123346 Efter att alla hål förborrats så passade jag på att lackera. I första inlägget så visar jag bild på efter grundning med epoxi. Jag började lite i fel ände men nu fortsätter vi med lack och framåt. För några år sedan gjorde jag ett misstag i dubbel bemärkelse; penselmålande en del av underredet med Svart Hammerite.1. Svart blank ser lätt skitigt 2. Eftersom färgen innehåller silikon måste all färg bort innan jag kan lägga en ny yta.När jag köpte bilen var den ljusgrå under av all smuts. Jag fann därför lämpligt att gå på en färg med liknande nyans. Efter att målat mycket med Rust-Oleum och fattat tycke för deras "protecting enamel" var valet inte svårt. Här är foton efter lack. Jag spädde 15 % med aceton enl anvisning. Färgen är mycket lättarbetad. Det egentliga problemet var att få färg i sprutanpå grund att jag fick hålla den uppochner. En färgbehållare med slang till sprutan skulle löst problemet men det kom jag tänka på först efteråt.
January 5, 201312 yr Author comment_123347 När allt flyter på....Fästena är inte gjorda för en 8" axel. Generalmiss! När jag beställde 4-linken genom Summit tog de för givet att jag hade en 9" axel även då jag angav åmod 1966. Hur många 66:or hade 9"Så här i efterhand skulle jag köpt den av Heidts. Där kan välja axel mm direkt vid köpet även på webben men det är lätt att vara efterklok. Något att tänka på så att ni inte gör som jag. Ändrade %s av %s (%s) Rättat fakta
January 5, 201312 yr Author comment_123348 Det här problemet går att lösa på flera sätt och här är ett av dem. Jag åkte ner till stålbutiken och köpte 6mm plattor gjorde mallar och ritsade ut mellanläggen och kapade ur de med vinkelslip.Den sista justeringen gjorde jag i slipen innan svets. Nu använde jag lite för mycket värme för första svetsen (på bild) men det här vill man ska sitta ordentligt.
January 5, 201312 yr Author comment_123350 Med tungan rätt i mun och "mät två gånger, svetsa en gång" ringande i skallen monterades fästena. Bild1. På Heidts 9" axel är fästena monterade med 2° pinjongvinkel. Eftersom jag fortfarande väntar på min gradmätare jag beställt så fick det bli 0°och jag är inte direkt orolig då stagen kan justeras 4-5cm vilket kommer räcka och bli över.Bild2. Fästena svetsade. Jag fick även göra Skl mellanlägg till panhardfästet. Svetsade på både ut och insida så det ska nog hålla nu. Och nej jag har inte riktat axeln. Eftersom jag svetsat runtom och inte jäms med beräknar jag krympgraden som liten.Bild3. Börjar med underarbetet inför grundning och lackBild4. Lackad och klar.
January 5, 201312 yr comment_123359 Det blir bra det där. Väntar spänt på ett utlåtande sen när du fått provköra.
January 14, 201312 yr Author comment_123731 Här monteras de främre fästena. Eftersom ramen är så tunn får man inte dra bultarna så hårt. Jag lät det vara lagom efter att sett min balk svullnat något av hopdragningen. Det finns inga moment angivna i den i övrigt bristfälliga monteringsanvisningen något som man vanligen ser för t.ex. dragkrokar etc.
January 14, 201312 yr Author comment_123733 Det övre fästet monterat. Det spänner rätt bra då balkarna vinklas mer inåt bakåt i hjulhusen och fästet är inte lika vinklat. För att få dem att ligga dikt så använde jag domkraft och en regel + träklubba.
January 14, 201312 yr Author comment_123734 Grundade med epoxi och lackade dem gråmetallic samt ett par lager klarlack. Sobert och inte för mycket.
January 14, 201312 yr Author comment_123735 Den sista biten är ganska enkel och jag tog inte tid att fota efter hängt dit dämparna ovs. utan brottades med en domkraft ännu en gång och då är det inte läge att ha en mobil i en hand!
January 14, 201312 yr Author comment_123736 Panhardstaget!Här säger beskrivningen att det ska vara 2" mellan centra panhardfästets bulthål (på axeln) och centra nedre stötdämparfästes bulthål. Sagt som gjort monterades det så och som vanligt blev det fel, vad annars?Även om jag justerade in staget maximalt så blev det ca 7mm för långt. Även här finns flera lösningar.1. Gör rätt från början. Skit i beskrivningen och montera fästet med 1" mellan hålen. 2. Korta staget3. Latmans lösningen borra nytt hål precis som jag. Och som ni ser passar min 18x10" fälg "jättebra"!Jag tänkte göra minitubbing för att få plats med den men struntar i det.Eftersom fälgen ändå går i stagen skär jag ned den till 8,5-9" istället. Yttre ET är nämligen helt ok, dessutom har den en såndär bred och fin fälgkant jag vill ha!
January 14, 201312 yr Author comment_123738 Eftersom jag nu lackat tanken så allt under ser bra ut passar jag på att ta bagaget på en gång.Nu kan jag stå där tanken vanligen är monterad och skrapa apskit, jippey vah kul! Vem kommer på den briljanta idén att använda tjära till att täta fogarna med? Efter lika mycket skrap som badande i avfettning. Verkligen kul, dessutom tycker frugan det luktar så gott. Nästan lika gott som när man kört med rondellen en hel eftermiddag!
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.