HampeLX March 5, 2013 Report March 5, 2013 Go morron/Go förmiddag/ Eftermiddag osv..Har nu suttit och funderat i min ensamhet, har ett evigt klonkande från mitt bakparti, troligtvis är de ju från bakaxeln, vad jag fått fram de till så är de ett hjullager, men klonkat kommer även när du svänger, kör där de är ojämt osv.. kan de vara hjullagret som orsakar detta eller kan de vara nått annat ? Nån som kan ha en aning?Ska tillägga att de är en Mustang 2.3 85a! Citera
Anders Lindström March 5, 2013 Report March 5, 2013 Go morron/Go förmiddag/ Eftermiddag osv..Har nu suttit och funderat i min ensamhet, har ett evigt klonkande från mitt bakparti, troligtvis är de ju från bakaxeln, vad jag fått fram de till så är de ett hjullager, men klonkat kommer även när du svänger, kör där de är ojämt osv.. kan de vara hjullagret som orsakar detta eller kan de vara nått annat ? Nån som kan ha en aning?Ska tillägga att de är en Mustang 2.3 85a!Hej!Jag gissar nog på pinjonglagret.. Klonket hade jag i/på min 73a och det var mycket riktigt pinjonglagret . Förhoppninsvis hoppar ThomasFB in och förklarar det som behöver förklaras (eller någon annan av alla klippor här på forumet )/Anders Citera
1096 March 5, 2013 Report March 5, 2013 Ett visst klonk är helt normalt och nåt man får leva med så länge man kör C-clip axel. Du har ett visst glapp i drivaxlarna vilka kan röra sig in och ut i axelröret/diffen en liten bit - handlar om millimetrar så inte särskilt mycket. Dock tillräckligt för att avge ett distinkt klonk när man svänger osv... ta tag i skärmkanten bak och tryck bilen i sidled.... då vet du vad jag menar sen Citera
HampeLX March 7, 2013 Author Report March 7, 2013 Ett visst klonk är helt normalt och nåt man får leva med så länge man kör C-clip axel. Du har ett visst glapp i drivaxlarna vilka kan röra sig in och ut i axelröret/diffen en liten bit - handlar om millimetrar så inte särskilt mycket. Dock tillräckligt för att avge ett distinkt klonk när man svänger osv... ta tag i skärmkanten bak och tryck bilen i sidled.... då vet du vad jag menar sen de har jag gjort och de klonkar nå jävulskt haha, så de ska vara så? tycker att de har blivit värre med tiden men de kanske är jag som inbillar mig?? Citera
Dr_Olsson March 8, 2013 Report March 8, 2013 De är klart mer än normalt klonkande kan jag intyga! Om jag inte minns helt fel så ryckte vi däcken i sidled för att få fram ljudet som mest när den stod still.Men jag kommer inte ihåg allt glasklart, de va ju i somras. Men jag kan tänka mig att de är någon bussning i bakvagnen som har gått. Citera
1096 March 10, 2013 Report March 10, 2013 Cobra R skivbromskitt eller liknande så blir det tyst - iaf i min Fox Kan ju vara så att drivaxlarna är lite slitna i C-clipspåren och eller i ändarna så de har mer spelrum. Ändarna stöter ju mot centerpinnen i diffen och är det för mycket spel här så blir det mer klonk... förmodligen mer o mer med tiden också. Borde ju inte vara några problem att tiga på en liten bulle på axeländen för att minska glappet... men nån stans kan det ju vara slitet - helt klart... Kolla bussningar först Citera
HampeLX March 21, 2013 Author Report March 21, 2013 Cobra R skivbromskitt eller liknande så blir det tyst - iaf i min Fox Kan ju vara så att drivaxlarna är lite slitna i C-clipspåren och eller i ändarna så de har mer spelrum. Ändarna stöter ju mot centerpinnen i diffen och är det för mycket spel här så blir det mer klonk... förmodligen mer o mer med tiden också. Borde ju inte vara några problem att tiga på en liten bulle på axeländen för att minska glappet... men nån stans kan det ju vara slitet - helt klart... Kolla bussningar först Idag har vi kollat, varenda jävla liten gullig bussning gick att smula sönder! Citera
Anders Lindström March 21, 2013 Report March 21, 2013 Idag har vi kollat, varenda jävla liten gullig bussning gick att smula sönder! Pärlan blir lätt en "smula" fastare med friskare bussningar . Fler foxar till folket /Anders Citera
mogge March 22, 2013 Report March 22, 2013 Idag har vi kollat, varenda jävla liten gullig bussning gick att smula sönder! Jag har ett kit med nya polly bussningar tillövers . Om det kan vara av intresse?Mvh / Morgan Citera
HampeLX April 2, 2013 Author Report April 2, 2013 Jag har ett kit med nya polly bussningar tillövers . Om det kan vara av intresse?Mvh / Morganvad har du för pris på detta då? Citera
HampeLX April 2, 2013 Author Report April 2, 2013 Typ 500kr... aha! de är ju inte farligt är de alla bussningar då till bakvagnen? Citera
mogge April 3, 2013 Report April 3, 2013 aha! de är ju inte farligt är de alla bussningar då till bakvagnen?Yes, alla åtta.... Citera
Recommended Posts