Dirty Dick April 19, 2013 Report April 19, 2013 HallåHåller på att renslipa all plåt bakom och under baksäte och funderar på vad jag skall måla medför färg när det är klart. Tycker det ser jävligt snyggt ut med ren plåt och skulle gärna viljapensla på med transparent lack när det är klart men är detta en bra ide för kommande rost ?Någon som har ett bra förslag på rostfärg ?Har några liter den sen länge förbjudna orangefärgade rostskydds färgen, tror den brukar kallasför något som jag inte minns just nu. Hur bra är den i en jämförelse med lagliga rostfärger ?MVH /D Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 19, 2013 Report April 19, 2013 Blymönja kanske, finns inte längre att köpa, med risk för utskällning så tycker jag attdu skall måla ytan med tex Hammarlack, men då med färgen som INTE ger hammrad färgyta.Annars är det som med det mästa, det finns hundra sätt att skydda plåtrena ytor.Epoxy kommer säkert massor att föreslå. Citera
Dirty Dick April 19, 2013 Author Report April 19, 2013 Hallå Lars o tack för ditt svar.Men skulle du kunna utveckla lite vad du menar med, färg som inte ger hammrad yta ?Just det, blymönja kallas den ja, är väl en grym rostfärg men inte så fager att se påoch heller inte direkt bra för miljön. Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 19, 2013 Report April 19, 2013 Hej.Den hammrade ytan uppstår av att det är silikon, ytterst lite i färgen samt att det är inblandadsilvermetalik i färgen, silvermetaliken sammlas på olika ställen i ytan och ger en typ av flammigyta:think:.Jag är lite konstig i minna val av olika produkter, jag har nyligen upptäckt bromsoksfärgen somBiltema säljer, den är av samma typ som Hammarlacken, funkar jättebra på delar som manvill skydda bra, kanonfärg för bärarmar och delar under bilen som man vill måla. Citera
mhdin April 19, 2013 Report April 19, 2013 Blymönja lägger man på ren plåt o. bör sen täckas av en sealer o. sist en lack. Men hammar lacken som Oscarsson rekommenderar är kanon. Citera
Jonasm April 30, 2013 Report April 30, 2013 Jag rekommenderar epoxygrund. Om du nu inte vill måla med blymönjan. Citera
Dirty Dick May 5, 2013 Author Report May 5, 2013 Tackar för era svar på denna tråden.Det får bli blymönja men vad menas med sealer ? Citera
mhdin May 5, 2013 Report May 5, 2013 Sealer är en täckgrund som funkar som fuktspärr som skyddar blymönjan mot fukt. Den använde man förr i kombination med mönja. I dag finns så många andra grunder som är så mycket bättre. Citera
Recommended Posts