Jump to content

Recommended Posts

Ja nu fick bilen en julklapp i förskott.

Motorn med låda, framvagnsbalk isatt från underifrån. Som man gör från fabrik.

[ATTACH=CONFIG]28487[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]28485[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]28486[/ATTACH]

Ser riktigt bra ut!

Låter som en vettig och smidig metod att montera motor å låda :thumbup:

Mogge, Troligtvis kommer jag till Kjula i sommar för att få en tid att jämföra innan renoveringen.

När allt inkört och funkar som det ska blir det E85 och mer laddtryck....

Klingan 75, jag har ett antal 5.0 HO motorer, tyvärr håller inte original blocken för mer än 500-550 RWHP (kolla Mogges erfarenhet).

Finns ingen anleding att göra några stora historier med dessa om man inte byter till Dart junior block.

Anders Lindström, jo detta är den smidigaste metoden att få in grejerna, men kräver en del extra grejer i garaget.

Nu är en del mer installerat i framänden och lite borttaget i bakvagnen.

Sakta men säkert går det framåt/bakåt...

post-7564-144839372899_thumb.jpg

Klingan 75, jag har ett antal 5.0 HO motorer, tyvärr håller inte original blocken för mer än 500-550 RWHP (kolla Mogges erfarenhet).

Finns ingen anleding att göra några stora historier med dessa om man inte byter till Dart junior block.

Tolkar det som att du avböjer mitt generösa erbjudande... Jag siktar inte på mer än 400-450 hk n/a i min motor, tycker du att det är lönt med stålgördel på överfallen eller blir det mest överkurs? Ursäkta OT.

Tolkar det som att du avböjer mitt generösa erbjudande... Jag siktar inte på mer än 400-450 hk n/a i min motor, tycker du att det är lönt med stålgördel på överfallen eller blir det mest överkurs? Ursäkta OT.

Kika på TrickFlows gördel, jag har satt några sådana på egna och kunders maskiner och du har bultarna i kittet också... ganska prisvärt.

Jag har dock själv åkt min 5.0 ett antal år med trickflows efi kit med toppar, kam osv.... sen kennebell skruv på toppen och 8-10 psi.... Detta på oöppnad HO botten från 93 - alltså inga smidda kolvar eller nåt. Har funkat utmärkt och inga synliga skador på nånting vid renovering förra året.

Fördelen med gördel är att det håller ihop skiten när blocket spricker.... :P Kör du en ren N/A motor så håller ditt 5.0 block länge om det är bra bitar. Högt varv, mycket psi eller gas och sen lite obalans på det så knäcker det blocket förr eller senare...

Annars kan du ju alltid stoppa i en sån där äcklig modularmotor.... :P

Riktigt snygg maskin det där TBird!!

Klingan, om du siktar på 400-450 hk i motorn så är det inga problem.

5.0 blocken gillar inte 500 -550 och över RWHP (rear wheel horse power, ta dina 450 och dividera med 1.15 = ungefär 390 hk).

Med en NA 5.0 och inte tokvarvarvar eller har taskig balansering så ska man inte kunna knäcka blocket.

Hur som hellst spenderade jag den största delen av dagen i garaget.

Arselet ut.

F.n vad mycket skruv och mutter det är, när det inte sitter en lyktstolpe där bak...

Faktum förstår jag inte varför Ford fortfarande kapar och använder alla lyktstolpar i Detroit, kanske de är billiga där nu...

Nu efter en del rengörning så ser bakändan ut som så.

Dessutom ligger de flesta bult och muttrar och gosar sig i ultraljudstvätten för tillfället.

post-7564-144839372988_thumb.jpg

Vad väger ett sånt där plockepinn jämfört med en lyktstolpe? Är det inte många raktframåkare som byter till stela fötter?

(redigerad)

Tackar för svaren. Som tack kommer en fråga till:rolleyes: A-armar och spindlar - är de unika för Mustang Cobra eller sitter de i lite vanligare bilar också, typ Lincoln?

Ändrade %s av %s (%s)
Googlade fram svaret på en fråga själv...

Plockepinn bakaxel (IRS eller inviduell upphängd bakvagn), jämfört mot lyktstolpe (stel bakaxel).

Svårt att riktigt få fram viktskillnaden, men en som gjort detta byte på en 03 Bullit (bytt från stel bakaxel till IRS) hävdar att det gav ca 35 kg extra.

Dock bör man tänka på att det är lätt att bygga på vikt på en stel bakaxel med förstärkningar, kraftigare driv axlar, panhard stag mm.

Vissa hävdar att en fullt byggd stel bakaxel väger mer än IRS för att hålla lika bra.

De bilar inom Ford familjen som har haft (vad jag vet) IRS.

MN12 chassiet som delades mellan Ford Thunderbird 1989-1997, Mercury Cougar 1989 - 1997 och Lincoln MkVIII 1993 - 1998.

Ford Mustang Cobra 1999 - 2004.

Det finns en del skillnader.

Thunderbird och Cougar hade gjutjärns diff hus och undre bärarmen i plåt.

Det verkar som Mustang Cobra 1999 fick ta över IRS från Lincoln MkVIII med aluminium diff hus och undre bärarm i aluminium.

Cobra R 2000 och Cobra 2003 - 2004 har dessutom 31 slinade drivaxlar istället mot de tidigare nämnda som har 28 splines.

Vet inte om det är samma mått mellan bromsskivor (har ännu inte mätt upp det) mellan MN12 och Cobra.

Glömde det i förra svaret.. Ja, rakt fram åkare (dragracing) använder sig av stel bakaxel.

Många med Cobror som kör dragracing har bytt till stel bakaxel (Ford 8.8 ) inte utan problem.

Många har gått igenom en hel del förstärkningar och modifieringar innnan det funkar.

Det ultimata är att byta till Ford 9 tum, men då får man lite större effekt förluster.

Dessutom om man bara ska köra 402 m rätt fram så är det läge att bytá till handikap låda (automat).

I USA verkar det som funkar för dessa bilar vara Cheva 400 låda! Hoppsan cheva...

Nu har jag gjort en del till.

Fler grejer insatt i motorrum och inne i bilen.

Tyvärr så kommer inte hjulupphängningen dit på ett tag.

Detta pga. att jag gav bort bultar till framvagnsbalken till grabbens T-bird -88.

De var så dåliga på hans bil att jag inte kunde göra annat.

Nu sitter det endast tillfälliga bult, tills jag hittar vad det ska vara..

Bakaxelklumpen är nu i delar.

Efter tvätt så ska jag börja lägga i nya delar ( lager, packboxar och lameller) och byte av utväxling (från 3.55 till 3.73).

Lite bilder.

Kolla speciellt skillnaden på kåpan för bakaxel klumpen. Den nya är Ford motorsport som förstått sig på problemen.

När man har plocke pinn bakaxel så är ett fäste i bakaxel kåpan.

Originalet är kallat för "egg shell" detta pga spricker rätt ofta (även om man sätter dit yttre förstärkningar).

post-7564-14483937436_thumb.jpg

post-7564-144839373944_thumb.jpg

post-7564-144839374092_thumb.jpg

post-7564-144839374247_thumb.jpg

Nu har jag en fråga.

Normalt så vill jag endast ha rostfria avgassystem, men kan inte kasta detta pga. det endast är lite fult i ytan.

Dessutom så har det rätt dimension (3 tum från ljudämpare och bakåt).

Avgassystemet är vanligt som rostar!!

Det verkar som man har målat det med något som hindrat rost framfarten en hel del.

Är det någon som vet var man kan få fram färg/medel för att förhindra rost/förfulningen efter man skavt bort rosten????

Tror inte det funkar upp till 500 -600 grader. Blir varmt efter kattarna.

Kanske jag köper en pysburk och testar. Bara att lägga ner biten i saltbad och se vad som händer.

Jag vill bara göra det en gång och det ska se snyggt ut efter 10 år.

Några fler förslag, är inte ute efter de billigaste förslagen utan de bästa.

mhdin, ibland är de billigaste de bästa.. därav förkastar jag ej ditt förslag.

Finns de som kör vanlig Hagmans zinkfärg i sprayburk och det skall funka även på headers och borde ju då tåla värme rätt bra. Ytan tål ju annars inte slag och skrap särskilt bra men det borde ju hålla rosten borta. Sedan vet jag inte om det håller 10 år...

Ja nu har litet blivit mer gjort.

Vissa delar "upp mockat" i motorrummet efter polering.

Nu blir det att fortsätta med bakvagnen.

Måste hitta 3.73 utväxlingen... Allt annat lager shims mm redan hittat, men förstår inte varför jag inte hittar utväxlingen som är ett stort och tungt paket.

post-7564-144839375056_thumb.jpg

post-7564-144839374855_thumb.jpg

post-7564-144839375201_thumb.jpg

Tackar..

I letandet efter utväxlingen så hittade jag en del grejer för kopplingen.

En uppgradering för att få bort (tripp, trapp, trull) av pedalerna,

Dessutom ett kit (fjäder och hylsa) för att dra isär kopplingen lite extra. Detta för att konna sätta upp kopplingen tight men att den inte ligger imot uttrampningslagret.

Slutligen hittade jag en kopplings "snurra" som är av större diameter, mao ger större utslag.

Sist och inte minst så shimsade jag in kopplings "snurra" / arm. Detta för att det ska ge samma utslag ALLTID.

Ett riktigt plus var att jag hittade utväxlingen....

post-7564-144839376853_thumb.jpg

post-7564-144839376464_thumb.jpg

post-7564-144839376545_thumb.jpg

post-7564-144839376654_thumb.jpg

post-7564-144839376761_thumb.jpg

post-7564-144839376818_thumb.jpg

Ja idag blev det baka utav...

Kronhjul och lager i ugnen... Man måste ha en förstående hälft.

Nu sitter det ihop i kronhjulsdelen, sedan måste jag bygga en "case spreader" inte så viktigt om man har gjutjärns hus men då det är aluminimum hus så MÅSTE man ha det.

post-7564-144839376933_thumb.jpg

post-7564-144839376899_thumb.jpg

  • 4 weeks later...

I fredags eftermiddag fick jag bakvagnen från blästring.

Gäller att grunda och lacka så fort som möjligt.

Det är nu gjort och det mesta ligger och väntar för ihop montering.

Lite lager för bakvagn och bakaxel kommer inom de närmsta dagarna, tur att såna som Rockauto.com finns.

post-7564-144839383785_thumb.jpg

post-7564-14483938369_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...