Stig July 12, 2004 Author Report July 12, 2004 Jag köpte bilen i maj 2003. Jag var lite skeptisk då det verkade vara mycket att göra på bilen men jag köpte den för att ha lite att göra på vintrarna. Jag så att det var rost i hjulhus, trösklar, motorrum mm. Inredning var möglig och luktade anka. Motorn gick men en det var bara en 289 2port och det kändes inte rätt. Körde lite förra sommaren för att kolla hur bilen gick och vad som inte fungerade men jag skämdes hela somaren så det blev inte mycket kört. I augusti satte jag vinkelslipen i den. Det visade sig snart att bilen var en riktig skithög. 30 ägare före mig hade gjort allt för att risa ner bilen, kändes som. I princip var bilen färdig för skroten vilket kanske inte syns på bilden. Allt säger allt var helt slut, det enda som var bra var startmotorn (peppar peppar). Rost var det gott om, har bytt halva golvet innerskärmar bakskärmar rostlagning framskärmar innerskärmar motorrum dörrar ja lite över allt: mycket mer än jag räknade med. Är det någon som känner igen det? Det blev en helt ny inredning , helt ny framvagn( allt är bytt) utom ett bromsok, som jag ångrar men ska bytas till vintern. Bakaxeln ny diff ny utväxling + lager och nya bromsar, rubbet. Kunde dock använda drivaxlarna. Automatlådan = helrenovering plus shiftkit. Ny kylare, elfläkt nytt avgassystem och sist men inte minst ny motor. Byggd i USA 351 W med alutoppar. Bänkkörd och inställd= 405 hp och 585 nm. Ny fälgar(vilket jävla jobb att hitta dom) däck bak 275 40 17 10 tum fälg och fram 245 45 17 och 8,5 tum fälg. Mycket jobb över en vinter men ville köra lite nu i sommar. Men jag blev nöjd med resultatet. Lite småpill kvar till vintern men man ska väl ha lite att göra då med.Ha en fin musse sommar önskar Stig Citera
Micke B July 12, 2004 Report July 12, 2004 HejSåg att du skrev att du köpte Mussen för att ha något att göra på vintrarna,tycker att bilen ser jävligt fräsch ut efter en vinter vad ska du göra dom kommande vintrarna? Törs man fråga vad renoveringen kostade och hur många timmar du tillbringade i garaget i vintras? Citera
Stig July 12, 2004 Author Report July 12, 2004 Det är lite jobb kvar. Det finns en del kromlister som skulle kanske bytas ut, sidorutorna är ganska repiga, instrumentpanel är sprucken och lite andra småsaker som ska fixas till men samtidigt vill jag inte att det ska en utställningsbil som man inte vågar köra med. Den här har jag byggt för att både köra mellan rödljusen och på bana. Jag funderar också på att slänga i en Tremec 5 växlad låda, då får man en överväxel. Det varvar kanske lite mycket nu med 3.89 där bak men å andra sidan kör man inte så många mil ändå per sommar.Hälsning Stig Citera
Stig July 12, 2004 Author Report July 12, 2004 Hej Mike. Ja pengar kostar det . Har inte räknat ut allt än men delarna och lacken och motorn tjaaaa 180 lakan ca. Har gjort allt själv förutom lacken. Hela hösten gick för att laga rost och plocka ner sen stod den hos lacken i 2 månader jan feb. Beställde besikningstid i januari till den 19 maj så det blev lite härjigt på slutet. Från 1 maj blev det 12 tim per dag minst och då den 1 maj tyckte jag ändå att den "nästan" var klar men det är mycket smådetaljer som tar tid. När man väl har startad upp den så och kört provrundan så infaller ju en massa småfel . Hade t.ex. många elfel ,kabelbrand m.m. Diffen fick jag riva igen pga av löjligt småfel. Men jag klarade det mesta till besiktningen och den gick igenom blankt. Killen som bes. var så jävla impad att han glömde en sak ,som jag kom efteråt, reflexen bak. Efter han hade hissat upp framvagen med gummiklossar och dom var lite smutsiga så gick han efter papper för att torka av ramen efter klossarna!!!! Hälsning Stig Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.