Jump to content

Recommended Posts

Då det ofta råder stor osäkerhet kring renovering av våra c4 lådor så tänkte jag lägga in lite info här som jag själv fått lära mig den hårda vägen. Kan också tillägga att detta jag skriver här är sånt jag själv gjort el moddat till mina egna byggen.

1: Främre band justering, Dra band till 10ft lbs (13,5nm) sedan backa 1,5 varv ut lås mutter

2: Bakre band justering, Dra band till 10ft lbs (13,5nm) sedan backa 3 varv ut lås mutter

(Det pratas ofta om att dessa ska dras med 1nm el fingerhårt och sedan backas ut till respektive varv... detta är alltså FEL)

Ombyggnad av c4 67-69 till årsm 71-81 med den grövre 26/24 inputshaft.

Du behöver inputshaft, pumpen, och främre lamellhus och främre planetväxel från en 71-81... bara att bulta ihop igen och gasa vidare.

Många tror att den gamla inputshaften från 67-69 24/24 splines är lika tjock som årsm 71-81 - 24/26 splines, Den är alltså inte det, det skiljer ca 1,2 mm på dessa axlar. För info, Det var alltså endast årsm 70 som hade 26/26 inputshaft.

Startmotor till cleveland.

1: Det är olika startmotorer till aut och man.

2: Det är samma starter till 164 och 157 kuggars flexplatta där det är även då är stort resp litet bellhouse (aut)

Modd av oljepump/stator för att öka flöde till oljekylet! Lägger in hämtad bild, Men detta har jag själv gjort med gott resultat.

post-6314-144839310455_thumb.jpg

fortsättning följer.... påpeka gärna

Link to comment
Share on other sites

Bra initiativ.

Men hur är de med yoken. Är de samma ? (Har en fråga här på forumet utan svar :( )

Jag kör en yoke från en tidig låda (67) till en numera ombyggd c4 låda årsm 74. Output shaften är samma lådorna emellan.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Bra sammanställning Peter! :thumbup:

Jag har redan upplevt skillnaden mellan 157 och 164 kuggars flexplatta :) . Mellanplåten som jag fick med Ford Racing motorn var för 157 kuggars men min automatkåpa är byggd för 164.. Alla motorbulthål är rätt men startmotorhålet ligger ca 1 cm mer utåt. Enklaste lösningen för mig blev att nollbalansera clevelandens flexplatta (motorn är internt balancerad) och ta motorplåten från clevelanden. Då passar startmotorn å automatkåpan :thumbup:

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Bra sammanställning Peter! :thumbup:

Jag har redan upplevt skillnaden mellan 157 och 164 kuggars flexplatta :) . Mellanplåten som jag fick med Ford Racing motorn var för 157 kuggars men min automatkåpa är byggd för 164.. Alla motorbulthål är rätt men startmotorhålet ligger ca 1 cm mer utåt. Enklaste lösningen för mig blev att nollbalansera clevelandens flexplatta (motorn är internt balancerad) och ta motorplåten från clevelanden. Då passar startmotorn å automatkåpan :thumbup:

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Servofunderingar.... De flesta vet ju om att man vill smeta dit en fetingservo som består av diverse bokstäver som säger hur mkt dom trycker på främre bandet. Tyvärr har många i detta läget inte tänkt på att det är rätt så viktigt att den även släpper bandet effektivt och snabbt.

Min egna erfarenhet i detta är att störst är inte alltid bäst iaf inte om ska köpa dyra eftermarknadsdelar. Jag köpte en ganska dyr TCI H servo till min låda i samband med bygget. När bygget sen var färdigt och skulle provköras så fanns det en irriterande flare up 2-3 växeln. testade av en händelse att stoppa tillbaka orginal servot av A modell och provkörde sen bilen igen.... Flare up som tidigare fanns va nu helt helt borta, dessutom så märkte jag inget som helst slir som skulle tyda på att A servon inte orkade hålla emot.

ett äventyr med gamla prylar =)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har forskat lite till gällande åtdragnings moment till band justering.... Till cruise o matic och fmx gäller 1nm el ca 10inch/lbs... Fast till dessa lådor innebär det att man har lite mera info än bara åtdragningsmomentet. Det är lite mera avancerat att justera bandet på tex en fmx där det är olika moment på främre och bakre samt att ena justeringen sker inuti lådan

Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...