Jump to content

Recommended Posts

fråa gällande motortvätt, tvättar ni era motorrum med högtryck? täcker ni några vitala delar eller är det helt galet att tvätt med högtryck?

Hej. Gamla Mustanger går att motortvätta, nya är rena vansinnet om man inte vet varför, varför, elektroniken. Jag avråder att använda högtryck, kan ställa till en hel del, det bästa är att använda någon form av avfettning och sedan spola av med varmvatten, vanligt krangtryck, ett bra hjälpmedel medans avfettningen verkar är att använda en hård pensel eller borste på dom ställen som är hårdast nersmutsade för att hjälpa medlet att verka. Tänk på att skydda fördelare, tänd delar, förgasare, dra över plastpåse eller liknade på delarna, spruta inte avfettningsmedel eller vatten direkt på dessa i onödan.;)

Vadå???

Nya rena vansinnet?

Har kört med högtryck på alla mina bilar, både nya och gamla.

De jag har haft mest problem är gamla. Detta pga fukt i fördelaren, plus att de överhuvudtaget inte tål vatten.

Läcker som såll överallt.

Den enda nyare bilen jag hade problem med är med 2001 Mercury Grand Marcuis.

Detta pga tändspolarna (COP) var skit från Ford fabriken på denna årsmodell. MSD funkar fint med högtryckstvätt.

Har du inte COP 2-ventilare så ska det inte var några som hellst problem.

Tänk på att en skitig motor oftast orsakar många konstiga elproblem pga krypstömmar....

Mixade budskap, jag har själv alltid tvättat mina bilar med högtryck utan att plasta in några delar, dock undvikit att spola på känsliga el delar

Jag har använt vanlig trädgårdsslang med duschfunktion utan problem vid motortvätt. Avfettning, spolning med slang, gnugga på vissa ställen med svamp och spola igen. När det är klart, låter jag motorn gå på tomgång så den torkar ordentligt innan körning.

Jag har använt vanlig trädgårdsslang med

duschfunktion utan problem vid motortvätt. Avfettning, spolning med

slang, gnugga på vissa ställen med svamp och spola igen. När det är

klart, låter jag motorn gå på tomgång så den torkar ordentligt innan

körning.

Det är väl det bästa knepet, att starta motorn direkt efter motortvätt, och

låta den torka. Då blir det inga problem. Och högtryck kan man använda, men

bara på tillräckligt avstånd. Högtryck får aldrig "skära" bort skiten.

Likadant med biltvätt överhuvudtaget, använd högtryck med förstånd! Tänk

på att högtryckstvätten sprutar in vatten i skrymslen och vrår där det aldrig

kommer in nåt vatten i vanliga fall.

Mvh.

P-O

Startar bilen efter tvätt är den slarvigt tvättad.. Har aldrig haft problem vid motortvätt men blåser efter tvätt med tryckluft fördelare och kontaktstycken på bilar med separata tändspolar plockar jag ALLTID bort och blåser torrt efteråt.

  • 2 weeks later...
kostar en trehundring att få en firma göra det :P

Hur vet man då de har gjort det?

Jag vill göra det själv och det med högtryck.

Det bästa med högtryck att det blåser bort mycket som inte ska vara där.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...